Annons

Utropstecken vid fokuspunkt

Produkter
(logga in för att koppla)

Patrik68

Aktiv medlem
Jag använder alltid bara en focuspunkt och när man är helt inne på att sätta focus rätt så missar jag i bland att ljuset har ändrat sig så att den har varnat för att bilden blir för under/överexponerad.Men den varningen är ju längst ner och är lite svår att upptäcka.Detta är ju inget jätte problem men borde det inte vara bra om det dök upp ett utropstecken tex vid den aktuella fokuspunkten om bilden kommer bli felaktigt exponerad?Funktionen skulle man kunna aktivera/avaktivera i menyn.
Vad tycker ni?

I sådana lägen kan man aktivera något som kallas exponeringsautomatik. Manuell inställning har sin fördel när ljuset är någorlunda konstant, eller man inte har bråttom.

En annan lösning på problemet är träna, träna och träna. När du är tillräckligt komfortabel med att sätta fokus kommer du att hinna med att ha ögonen på exponeringsmätaren också.

Jo, men om han tänker följa med mätaren, genom att ratta på hjulet i manuellt läge, vinner han absolut ingenting på att använda manuellt läge. Det jobbet gör kameran bättre i Tv eller Av. Det är om tillfälliga märkliga mätningar gör att automatiken blir lurad som man vinner något på att köra med M. Men då ligger det i sakens natur att exponeringen inte ska ändras, bara för att mätaren visar något annat, och så verkar det ju inte vara här.

Tanken kom när jag tog några bilder på student festen och då var det en bild som skulle ha haft en snabbare tid än 1/200 men efter som att jag hade uplättnings blixt på så gick ju inte det.jag körde då i Av läge med bländare f4.Det var endast en bild som blev fel men jag han inte reagera på att ljuset hade ändrats så mycket just där.

Som man frågar får man svar. Du glömde berätta att det gällde med blixt. Då är botemedlet något annat,

Som man frågar får man svar. Du glömde berätta att det gällde med blixt. Då är botemedlet något annat,

Men det är ju ingen skillnad.Situationen kan ju uppkomma när som helst i princip.Har även hänt ljusa dagar och man kör med bländare 1.4 och inte har något gråfilter då kan det slå i taket på 1/8000 utan att man kanske ser det.

På sånt hjälper Safety Shift (om vi då antar att du använder Av). När jag nu funderar på det vet jag inte om det hjälper redan vid synktidsbegränsningen, om man använder blixt? Men jag fattade det som om det var läge M som användes, i första inlägget?

ANNONS
Götaplatsens Foto