Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Utskrift av digitalt tagna bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Jerklaren

Aktiv medlem
Hur stora utskrifter har ni provat att göra av bilder tagna med Minolta 7i och liknande kameror? Resultat?

Jag har dragit upp bilder till 30x45 cm utan några som helst problem från Sony´s 707:a (5 MP) i ett digitalt fotolab.
Det blev hur skarpt och bra som helst.
Borde inte vara några större problem att dra upp (minst) dubbelt så stora bilder om man interpolerar lite.

Senast ändrad:
körde ut en bild från en Canon D30 idag i digitallabb i 20x30. Blev hur bra som helst. Har inget att anmärka på! har även testat 30x45 som niklas från en 4MP kamera å det blev riktigt bra! Upplösningen säger inte allt. har man bra optik så är det bara att interpolera i photoshop till önskad storlek.. nästan iallfall..

Ja, systemkameror har ju bra optik. Jag funderar dock på en lite billigare modell av typen med en fastmonterad zoom. Olympus E-20 eller Minolta 7i närmare bestämt. Minimumkrav är att utskrifter i A3 format blir mycket bra. Det ska även gå att göra lite större kopior utan alltför stora kvalitets förluster. Går inte detta ger jag den digitala tekniken några år till på sig att förbättras.

Näe interpolation är inte lockande helt rätt.

Vill man ha en perfekt bild, kanske med knivskarp text eller logga infälld så bör bilden skivas ut med 300 ja kanske helst 400 dpi. En 30x45 förstoring blir då i pixlar 7200x4800 .... en bra bit över vad Minoltan kan prestera.

Jag har själv en Dimage 7 som jag är väldigt nöjs med, ja förutom batteri slukandet. Nu ska det visst komma en uppgradering på det i höst.

Jag tror den kan leverera 2560x1920 som bäst och alla kan se att det saknas i upplösning. Jag tycker att 20x30 kopior blir väldigt bra, men 30x45 kopior håller den faktiskt inte riktigt för om man är lite kritisk.

Om du inte ser bilden från mindre än en halvmeter kan de nog förstoras till 100x70cm Lambda utan probs till bra pris.

ANNONS
Götaplatsens Foto