Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Utskrift bläckstråle vs. labb

Produkter
(logga in för att koppla)

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Jag har funderat en del på om det idag (2011) är några större skillnader mellan de bilder som ett labb printar ut och de bilder som vi kan skriva ut på egna bläckstråleskrivare.

Pappret bör ju kunna vara likvärdigt, så frågan är om de bättre labben har tillgång till "bättre" bläck? Eller har de annorlunda skrivare med funktioner som försegling osv?

Jag har funderat en del på om det idag (2011) är några större skillnader mellan de bilder som ett labb printar ut och de bilder som vi kan skriva ut på egna bläckstråleskrivare.

Pappret bör ju kunna vara likvärdigt, så frågan är om de bättre labben har tillgång till "bättre" bläck? Eller har de annorlunda skrivare med funktioner som försegling osv?

De flesta labb använder Lambdamaskiner (eller motsvarande) för storlekar på upp till (cirka) 100cm, och dessa liknar inget du hittar hemma ;) I princip belyser man ett fotopapper med laser, och därefter framkallar man det på vanligt sett.

Faktum är att high-end-bläckskrivare som regel har _Större_ färgomfång än dessa maskiner, men samtidigt är C-trycken från en lambda som regel mindre känsliga för mekanisk åverkan.

Kika på http://www.macula.ca/durst/Durst_Lambda130.html Jag vill minnas att det är sådana som Crimson.se använder.

En av de allra största fördelarna med att skriva ut själv på en någorlunda professionell bläckstråleskrivare, är möjligheten att välja mellan alla olika papperstyper och kvalitéer. De flesta labb kör med sina valda papper och du brukar inte ha så många alternativ att välja mellan.

Digitaltryck kan användas i många sammanhang och för individuellt tryck får man mycket för pengarna. De tydligaste kvalitativa svagheterna finns i digitalt tryckta bilder. Eftersom man normalt använder rasterteknik vid digitaltryck uppstår alltid synliga tryckpunkter. Om man har behov av högkvalitativa fotopapper måste man använda framkallade fotopapper.

Men använder man skrivare så behövs inga raster, det är varken tryckt eller kemiframkallat utan utsprutat bläck. Tryck med raster görs väl mest i böcker och tidskrifter samt affischer.

Givet ett arkivbeständigt pigmnetbläck i din skrivare och ett bra papper då får du bra mycket bättre arkivbeständghet på dina egna utskrifter jmf. med labbens lambda kopior.

ANNONS
Götaplatsens Foto