Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Utskrift - plus kant eller inte?

Produkter
(logga in för att koppla)

RickyB1

Medlem
Hej

Jag vill gärna ge mig på att skriva ut lite av mina foto till större posters men jag blir inte riktigt klok på måtten...

Ponera att jag vill skriva ut 500x750mm. För den utskriftstjänst jag vill använda mig av kan man visst lägga till 1cm vit kant runtom. Varför vill man göra det och hur vet jag sedan vilken ram jag ska använda mig av?

Är den vita kanten runtom för en passepartout? Eller bör jag skippa kant om jag vill använda passepartout?

Sorry för idiotfrågor. Vill gärna tro att jag tar OK bilder, men viss kompetens saknas fortfarande...
 

törnan

Aktiv medlem
En vit kant kan vara smidig att ha både om du ska montera med passepartout men det kan även vara ett stilgrepp om bilden ska monteras utan.
 

lru

Medlem
Om du ser på BGA.se så är Innermåttet på deras passepartout för en bild med storleken 500x750 mm 49x74 cm. Väljer du att lägga till en kant på 1 cm så kommer denna att synas innanför passepartout.
 

RickyB1

Medlem
Jättetack för svar.

Vad är 'best practise' egentligen? Tanken är att någon gång i framtiden försöka sälja posters vidare. Vad föredrar de flesta kunder?

Känns nästan som att man borde anlita en konsult...
 

RickyB1

Medlem
Min hemsida är nu klar och jag har 29st bilder upplagda, samtliga i format 60x40 (alt 40x60).

Jag velar fram och tillbaka om jag ska försöka ge mig på att sälja limited edition eller sälja "vanligt". Jag inbillar mig att limited edition prints är mer för de som redan har ett namn för sig. Samtidigt är jag inställd på att jag nog ska vara glad om jag ens säljer en bild (poster).

Däremot vill jag gärna att det blir bra, om jag nu skulle sälja något. Jag lutar åt att prissätta på 399:- eller 499:- för bilder som inte är limited edition.

Knäckfrågan är fortfarande om jag ska lägga till en vit kant eller inte. Jag ska beställa lite egna prints först och tänkte beställa 60x40 UTAN kant. Jag har sett att man kan köpa ramar för just bildmått 60x40 och då antar jag att det ska vara utan...

Någon som kan flika in med rekommendationer eller reflektioner?
 
Senast ändrad:

Tony johansson

Aktiv medlem
Någon som kan flika in med rekommendationer eller reflektioner?
Personligen hade jag valt att ha mina utskrifter med kant, dels för att det blir lättare att hantera dom (du har ju den vita kanten att ta i, s a s), därtill ser jag det som en fördel om man skall montera bilden i en passepartout. 1 cm runt om kanske är overkill, du kanske kan nöja dig med 5 mm !?

Om du monterar en bild i en passepartout utan vit ram runt själva motivet, då "beskär" du ju bilden i o m att passepartouten tar några millimeter i var sida av bilden i anspråk, och om du då inte har tagit höjd för det vid exponeringsögonblicket, kanske det straffar sig i samband med montering, så till vida att de millimetrar inramningen (passepartouten) tar i anspråk kanske gör att kompositionen blir för tajt, s a s. Fråga mig gärna hur jag vet. (Övre vä. hörnet) 😉.
 

RickyB1

Medlem
Jättetack for insikten (du har en del grymma bilder i din profil förresten).

Ska man kanske erbjuda två varianter då? En utan kant för "direktmontering" och en med 5mm kant för montering i passepartout? För sistnämnda måste väl måttet på bilden, inklusive kant, då vara 60x40 eftersom det är det mått jag säljer.

Vill mest av allt bara kunna leverera det som kund förväntar sig få, och det här är en marknad jag inte känner till speciellt väl...
 

Tony johansson

Aktiv medlem
(du har en del grymma bilder i din profil förresten).
Om du säger det.
Ska man kanske erbjuda två varianter då? En utan kant för "direktmontering" och en med 5mm kant för montering i passepartout?
Se inget som hindrar att potentiella kunder får valmöjligheten, s a s.
För sistnämnda måste väl måttet på bilden, inklusive kant, då vara 60x40 eftersom det är det mått jag säljer.
De förefaller vara rimligt, så själva bilden blir då 59X39 cm (om du väljer att lägga in en kant om 5 mm runt om. Nu vet jag inte hur du framställer dina bilder (egen skrivare ?), men om du går genom t ex Crimson, kan du välja storlek lite som du vill, genom deras prefix-tjänst.
Vill mest av allt bara kunna leverera det som kund förväntar sig få.
Men det är väl ett icke-problem egentligen !? Tala bara om i förväg vilka förutsättningarna är (som du beskrivit ovan), så får kunden själv välja vilket som passar bäst och sedan är det bara till att skriva ut enligt önskemål, vad kan gå fel (avseende utskriftsformat och kant eller inte kant, för att vara övertydlig 😉).
 
ANNONS