Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

utskriften stämmer ej med skärmen!!!!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

-Catherine-

Aktiv medlem
Sitter här och svettas över mina sista julklappar.
Har några jättefina foton på barnen som farmor & mormor skall få.
Tänkte skriva ut dem och rama in dem, men allt blir verkligen bara SKIT.

Bilderna i utskrifterna stämmer inte alls överrens med det jag ser på mina monitorer utan de får ett kraftigt rödstick och ser underexponerade ut.

Som om det inte räckte så verkar fotopapperet "släppa färg", vilket jag aldrig upplevt tidigare.

Använder en Epson stylus CX5400 samt Epsons eget fotopapper Durabrite.

Är det någon här som kan ge mig tips och råd, jag vill verkligen ha detta klart till Julafton

Catherine- som är oerhört frustrerad nu

Eftersom du använder epsons eget papper skall det funka.

Har du läst intruktionerna som fökjde med pappret och gjort inställningar därefter i skrivardialogen?

Fredrik

Kör en rengöring av huvud och filter från menyn på skrivaren. Skriv sedan ut en testsida och se hur färgerna förhåller sig till "normalt". Ställ om möjligt in de färger som sticker iväg åt fel håll.

Kan lösa problem, men ibland tyvärr inte.

// Jocke

Jag har inte använt just det pappret men en del fotopapper har bedrägligt lika fram och baksidor där den ena sidan i praktiken är oanvändbar för utskrift men den andra sidan är perfekt! Kan det vara så enkelt?

Har just insett...

...att min skrivare inte håller måttet för fotoutskrifter....

Vilket jag tycker är lite märkligt, för att jag har inte varit missnöjd med utskrifter av foto tidigare. Men antar att mina krav har ökat med tiden, har ju haft skrivaren i några år nu så....

Har vidtagit alla möjliga (och i mitt tycke också omöjliga) åtgärder som inställningarna i mjukvaran tillät. Har dessutom utöver dessa inställningar även gjort manuella inställningar på själva skrivaren.

Ändå bilder som inte håller måttet.

Prövade också med ett annat papper för att se om det blev annat resultat än den "smetighet" som blev på Epsons papper, men ingen skillnad där heller.
Och Anders, jag vände papperet rätt, dubbelkollade :)

Får nog bita i det sura och inse att om jag vill skriva ut mina foton själv, är jag i nöd av en bättre skrivare (ngn som har en att rekommendera?), och dessutom blir de julklappar jag tänkt ge bort inte av...iaf inte som julklappar.

För text och andra dokument är skrivaren jättebra, men för foton duger den inte alls...tyvärr.

Tack för er hjälp!

/Catherine

Catherine

Tyvärr har du många felkällor så här på avstånd betraktat, svårt att säga exakt vad du bör göra. Om du har vänt ppret rätt är det säkert inget fel på din utrustning, utan på "samarbetet" dem emellan.

Jag gissar i så fall att det största felet ligger i att du inte har rätt färgprofil installerad för din skrivare. Den som är åberopad är antagligen helt offside. (Kan förstås vara fel på din skärmvisning också, men det brukar inte ge så stora avvikelser. Eller så är det slut på en färg, eller så har du inte rätt inställningar i färghanteringen, eller så...)

Känner inte till din skrivare alls, men om det är en skrivare som Epson anger kan skriva ut bilder så kan du vara ganska säker på att den kan ge god bildkvalitet i kombination med ett bra papper.

Om du vet hur man installerar en skrivarprofil, kanske rätt profil för din skrivare kombinerat med ditt papper finns här...http://www.inkjetart.com/profiles/

...eller på någon annan sida. Sök på skrivarnamnet och "profile" på samma söksession.

...om inte så betänk att det blir jul nästa år igen...:)

Angående julklapparna är det ju tanken som räknas...

Canons PIXMA skrivare har fått bra kritik. Men epsons skrivare är också bra. Jag vet att en modell som heter R 800 har fått väldigt bra kritik, bl.a. i tidningen FOTO.

Ha en en riktigt God Jul!

Mvh

Fredrik

Tänk dock efter både en och två gånger innan du ev. köper ny skrivare. Epson, Lexmark, Xerox må ha bra utskrifter, men svindyra patroner/toners. Canon, HP tex har dock ganska billiga och det finns även ersättningspatroner som ger likvärdig kvalitet. Utskrifterna lika bra som de med dyrare bläckpatroner/toners.

// Jocke, snål? student

...det är egentligen ingen dålig skrivare du har. Troligen är det bara någon liten detalj som "du missar" som t.ex.:
- kalibrering av skärmen
- kalibrering av skrivaren
- ytterligare rengöring av skrivaren
- byta patroner, ibland måste man det för att få ordning på liknande problem
- uppdatera och ställa in drivrutinen till skrivaren rätt
- använda original färgpatroner
- att använda en lägre upplösning vid utskrift har hjälpt många vid "blödande"utskrifter

+ samma o liknande tips som tidigare forumdeltagare redan har föreslagit :)

Bl.a. tipset med skrivarprofiler som Roland föreslår är ett "Guldtips", även till andra med liknande problem.

Hoppas att det fixar sig...

God Jul

:) Håkan

Joakim A skrev:
Tänk dock efter både en och två gånger innan du ev. köper ny skrivare. Epson, Lexmark, Xerox må ha bra utskrifter, men svindyra patroner/toners.

Skriver man ut mycket är det lönsamt (mycket snabbt) att skaffa ett "flasksystem". En riktig pärla just nu är Epson C86 (ca 1000 SEK på OnOff) och CFS systemet från MIS:

http://www.inksupply.com/index.cfm?source=html/cobra.html

Det finns för olika modeller. Just för C86 här:

http://www.inksupply.com/index.cfm?source=html/cfs_c86_new.html

Jag använder en sådan för svart/vitt. Om man är nöjd med A4 utskrifter kan man inte få bättre.

Re: Har just insett...

-Catherine- skrev:
...att min skrivare inte håller måttet för fotoutskrifter....

Vilket jag tycker är lite märkligt, för att jag har inte varit missnöjd med utskrifter av foto tidigare. Men antar att mina krav har ökat med tiden, har ju haft skrivaren i några år nu så....

Har vidtagit alla möjliga (och i mitt tycke också omöjliga) åtgärder som inställningarna i mjukvaran tillät. Har dessutom utöver dessa inställningar även gjort manuella inställningar på själva skrivaren.

Ändå bilder som inte håller måttet.

Prövade också med ett annat papper för att se om det blev annat resultat än den "smetighet" som blev på Epsons papper, men ingen skillnad där heller.
Och Anders, jag vände papperet rätt, dubbelkollade :)

Får nog bita i det sura och inse att om jag vill skriva ut mina foton själv, är jag i nöd av en bättre skrivare (ngn som har en att rekommendera?), och dessutom blir de julklappar jag tänkt ge bort inte av...iaf inte som julklappar.

För text och andra dokument är skrivaren jättebra, men för foton duger den inte alls...tyvärr.

Tack för er hjälp!

/Catherine

Det blir bättre och mycket billigare att beställa bilderna från t.ex. Proprint eller någon annan av alla företag.
Att skriva ut själv är väldigt dyrt tycker jag.

Nåt som kan ställa till det kan vara om både fotopragrammet och skrivaren färghanterar-samtidigt- pröva att slå av skrivarens färghantering och använd bara "indata". Kanske det kan hjälpa?
Bengt

Snart så...

...skall jag ta itu med skrivar eländet :)

Har fått mkt fina tips av er, så jag skall nog ge den en chans till iaf. Den har ju faktiskt inte alltid skrivit så här illa.

Just nu är jag mest less på den, så jag väntar lite innan jag gör ngt. Annars riskerar nog skrivaren att åka en tur med traktorn ut i skogen är jag rädd....

/Catherine

ANNONS
Götaplatsens Foto