Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Utskrivna bilder känsliga för betraktningsljus?

Produkter
(logga in för att koppla)

.Z.

Aktiv medlem
För något år sedan så skrev jag ut ganska så mycket bilder i A4-format med mycket gott resultat. Med rätt papper samt bläck så ska utskrifterna från min Epson enligt Epson själva ha en åldersbeständighet på ca 20 år.

Nu tycker jag dock att 20 år är för lite & har därför övergått till att skicka till Proprint & är mycket nöjd med detta.

Nu till frågan: Det finns en stor nackdel med dom kopior jag skrivit ut själv, dom är oerhört känsliga för färgtemperaturen på ljuset vid betraktning. Det bästa betraktningsljuset är helt klart vid ett fönster eller utomhus i skugga.

Jag tycker att detta är ett stort problem, jag har ett antal bilder uppsatta på vägg & stör mig nåt kopiöst på att färgerna är så ojämna beroende på ljuset som faller på dem. Jag upplever inte på något sätt samma sak med mina bilder från Proprint som inte alls är speciellt känsliga för detta.

Har någon annan upplevt samma sak? Jag kommer nog inte att skriva ut mer själv pga detta...

Larsa

larsaz skrev:
För något år sedan så skrev jag ut ganska så mycket bilder i A4-format med mycket gott resultat. Med rätt papper samt bläck så ska utskrifterna från min Epson enligt Epson själva ha en åldersbeständighet på ca 20 år.

Nu tycker jag dock att 20 år är för lite & har därför övergått till att skicka till Proprint & är mycket nöjd med detta.

Nu till frågan: Det finns en stor nackdel med dom kopior jag skrivit ut själv, dom är oerhört känsliga för färgtemperaturen på ljuset vid betraktning. Det bästa betraktningsljuset är helt klart vid ett fönster eller utomhus i skugga.

Jag tycker att detta är ett stort problem, jag har ett antal bilder uppsatta på vägg & stör mig nåt kopiöst på att färgerna är så ojämna beroende på ljuset som faller på dem. Jag upplever inte på något sätt samma sak med mina bilder från Proprint som inte alls är speciellt känsliga för detta.

Har någon annan upplevt samma sak? Jag kommer nog inte att skriva ut mer själv pga detta...

Larsa

Jag har en skrivare HP5550. När jag började använda den körde jag med HP.s Glossy 175G papper, tyckte det blev mest skit, blev en massa ränder och upplevde som du färskiftningar när man vände bilden i olika vinklar.
Jag har istället gått över till (jag skriver vad som står på lådan) Kodak Premium Picture Paper for inkjet prints 220g/m2 Ultra Glossy. Helt annat resultat med detta, jag är nöjd med detta.
Tydligen så har Kodak ytterligare ett papper som är lite mattare i ytan som skall vara ännu bättre. Om man håller en utskrift i ljuset i en viss vinkel brukar kan man se färglagerna, tydligen syns inte detta på det sist nämnda papperet.

Tack för ditt svar Bengt-Arne.

Har du nåt grepp om hållbarheten på utskrifter på det papperet, förstår att det kan vara svårt eftersom det beror på bläck också...

Jag har gamla utskrifter gjorda med en äldre HP på "bra papper", efter 3-4 år så har dom tyvärr bleknat betänkligt.

Jag vet att Epson har papper & bläck som ska hålla i 100 år (den som lever får se). Har dock läst att denna kombination inte ger speciellt bra resultat, rätta mig gärna ni som har andra åsikter.

Larsa

larsaz skrev:
Vilken Epson har du?

Jag vet inte om hållbarheten beror på bläck, papper eller kombinationen.
Jag har inte sett några uppgifter hos HP om hållbarheten på utskrifterna, står inget på Kodakkartongen heller.
Jag har själv börjat att sätta upp bilder på väggarna som är utskrivna med denna skrivare, dom har hängt uppe för kort tid, syns inget än i varje fall.

Bengt-Arne skrev:
Jag vet inte om hållbarheten beror på bläck, papper eller kombinationen.

Epson framhåller just hållbarheten mycket. Det är just kombinationen papper/bläck som ger bättre hållbarhet. Om deras garantier håller får vi dock se om några år.

Själv så har jag helt övergått till nätlabb, blir dessutom inte dyrare. Skulle inte förvåna mig om det tom blir billigare...

Jag skulle dock vilja ha möjligheten att snabbt kunna göra en kopia med min skrivare, därav denna undran.

Larsa

Re: Re: Re: Utskrivna bilder känsliga för betraktningsljus?

larsaz skrev:
Sitter på jobbet nu & är inte helt säker, tror att den heter 890, möjligtvis 895....

Larsa
Ok. Jag hade Epson 2000 innan och den hade väldiga problem med färgerna i olika ljusförhållanden. Det var pigmentbläcket Epson använde sig av som gav den effekten. Jag bytte skrivaren mot en 1290 istället, som visserligen har sämre hållbarhet, men bättre färgåtergivning.
Den nya modellen, 2100, ska det vara någorlunda åtgärdad, sägs det.

Re: Re: Re: Re: Utskrivna bilder känsliga för betraktningsljus?

Calle S skrev:
Ok. Det var pigmentbläcket Epson använde sig av som gav den effekten. Jag bytte skrivaren mot en 1290 istället, som visserligen har sämre hållbarhet, men bättre färgåtergivning.
Den nya modellen, 2100, ska det vara någorlunda åtgärdad, sägs det.

Tack Calle, där har vi helt klart förklaringen. Det är garanterat samma sak med min skrivare.

Det är mycket synd eftersom jag tycker att den ger ett mycket bra resultat annars, så länge man tittar i lämpligt ljus vill säga...

Larsa

Re: Re: Re: Re: Re: Utskrivna bilder känsliga för betraktningsljus?

larsaz skrev:
Tack Calle, där har vi helt klart förklaringen. Det är garanterat samma sak med min skrivare.

Larsa
...fast jag är ju osäker på att 890 eller 895 använder denna typ av bläck?

Jag vet inte heller men har läst om detta med bläck som ska ge god hållbarhet, problem har helt klart funnits. Om dom problemen är det jag har vet jag dock ej.

larsaz skrev:
Epson framhåller just hållbarheten mycket. Det är just kombinationen papper/bläck som ger bättre hållbarhet. Om deras garantier håller får vi dock se om några år.

Själv så har jag helt övergått till nätlabb, blir dessutom inte dyrare. Skulle inte förvåna mig om det tom blir billigare...

Jag skulle dock vilja ha möjligheten att snabbt kunna göra en kopia med min skrivare, därav denna undran.

Larsa

Vilket nätlabb använder du, kan ju vara bra att veta....Ska man kanske prova!

Jag använder mig av http://proprint.se/

Jag tycker helt klart att du ska testa. Viktigt bara att du har skärmen kalibrerad samt använder deras färgprofil.

Jag har bara gjort en enkel kalibrering av skärmen & tycker att jag hamnat bra. Jag anger även att jag inte vill att deras maskin ska färgkorrigera bilden eftersom jag tycker att jag vill styra detta själv.

En förutsättning för att skicka bilderna över nätet är en snabb uppkoppling, inte modem alltså. Har man bara modem kan man skicka bilderna på CD.

Proprint är bra på support, slå dem bara en signal så får du svar på alla frågor.

Larsa

ANNONS
Götaplatsens Foto