Enligt min uppfattning är det bästa skälet till att ha ett UV-filter på objektivet att man vill skydda frontlinsens antireflexbehandling.
Andra skäl väger enligt min åsikt inte så tungt.
Varför vill man då skydda frontlinsens antireflexbehandling? Jo det finns ett par goda skäl. Ett är att man kanske vill att objektivet ska vara i så gott skick som möjligt om man tänker sälja det nån dag.
Det andra är att man skall kunna använda objektivet med ett plant filter utan att få 'lens-glare', 'ghosting' etc. Därför att de här sakerna hänger ihop.
Om frontlinsens antireflexbehandling är i dålig kondition kommer dess böjda yta alltid att reflektera starkt ljus i alla riktningar. Inklusive den riktning som via reflektion på baksidan av ett plant filter leder rakt in i bilden.
Köper man ett begagnat objektiv med redan borttorkad antireflexbehandling finns inte så mycket anledning att sätta på ett UV-filter. Och man kommer antagligen då också att märka en försämring om man sätter på ett. Det bästa är att bara fortsätta utan filter. Dålig antireflexbehandling på frontlinsen påverkar i sig själv inte bildresultatet särskilt mycket. Det går att leva med.
Så skall man använda UV-filter, så skall det enligt min åsikt vara på från början och rutinmässigt alltid sitta på. Det skall också vara ett filter med riktigt högklassig antireflexbehandling, extremt plant och gärna också så tunt som möjligt. Dvs ett riktigt dyrt filter. Det går inte att komma undan. Därför finns anledning att också tänka efter om man ska ha ett filter på ett väldigt billigt objektiv, som en kit-normal eller kit-zoom.
Skydda frontlinsen? Nja, ett motljusskydd gör underverk när det gäller att inte sätta fingeravtryck och ta emot stötar mot diverse föremål.
Filtrera bort UV-ljus? Glöm det! Välj inte UV-filter efter den funktionen. Bedöm bara antireflexbehandlingen och planhet/tunnhet.