Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
UV-filter eller motljusskydd?
- Trådstartare nkl
- Start datum
mile
Aktiv medlem
Räcker det inte med linsskyddet till det. Jag tar av det endast för att fota och sen får det sitta på.
Jag läste någon gång här också nått i stil med att uv-filter för att skydda optiken är lite dummt eftersom man då försämrar förutsättningarna för optiken. Har man en bra optik och hela tiden har på ett uv-filter så har man ju bara ett till lager glas som ljuset ska passera innan det kommer till sensorn och på så sätt kanske bildkvaliten försämras lite eftersom optikens glas är så bra. (kan dock inte säga om det är sant eller inte, men jag tog av mitt uv-filter när jag läste det och har inte använt det sen dess. Jag släpar dessutom kameran genom allt möjligt ris också och har aldrig fått en repa på objektivet) Filter borde användas för filtrets egenskaper, inte för att skydda.. nåja.. så tycker jag
Jag läste någon gång här också nått i stil med att uv-filter för att skydda optiken är lite dummt eftersom man då försämrar förutsättningarna för optiken. Har man en bra optik och hela tiden har på ett uv-filter så har man ju bara ett till lager glas som ljuset ska passera innan det kommer till sensorn och på så sätt kanske bildkvaliten försämras lite eftersom optikens glas är så bra. (kan dock inte säga om det är sant eller inte, men jag tog av mitt uv-filter när jag läste det och har inte använt det sen dess. Jag släpar dessutom kameran genom allt möjligt ris också och har aldrig fått en repa på objektivet) Filter borde användas för filtrets egenskaper, inte för att skydda.. nåja.. så tycker jag
RolandM
Aktiv medlem
Ett linslock som skydd och ett motljusskydd mot motljus/ströljus (kan extraknäcka som skydd mot klåfingrighet) och UV-filter eller annan motsvarande glasbit när det är befogat, som t ex vid fotografering i extrema miljöer som motorcrosstävlingar eller gyttjebrottning (mest för att slippa skita ned frontlinsen).
nkl
Guest
Hur fungerar det med linsskyddet när man har filter och motljusskydd då?
Tar man av uv-filtrer innan man lägger ner kameran i väskan och sätter på linsskyddet istället eller?
Samma sak med motljusskyddet?
Känns som att det skulle bli en hel del plockande isf.
Hmm.. Du har säkert rätt Richard. Det räcker nog med linsskyddet för min del.
Anledningen till att jag frågar är att jag ska beställa en kameraväsa från cyberphoto (kameran är ny) och funderade då på om man kunde behöva några andra tillbehör.
Tar man av uv-filtrer innan man lägger ner kameran i väskan och sätter på linsskyddet istället eller?
Samma sak med motljusskyddet?
Känns som att det skulle bli en hel del plockande isf.
Hmm.. Du har säkert rätt Richard. Det räcker nog med linsskyddet för min del.
Anledningen till att jag frågar är att jag ska beställa en kameraväsa från cyberphoto (kameran är ny) och funderade då på om man kunde behöva några andra tillbehör.
Senast ändrad:
mile
Aktiv medlem
Motljusskydd är ju alltid bra att ha. På de objektiv jag testat så spelar det ingen roll för linsskyddet om man har ett filter eller ett motljusskydd på utan fästena är oberoende av varandra. Det kan dock vara pillrigt att ta lös linsskyddet innanför motljusskyddet ibland så jag brukar alltid ta bort det när jag tagit bilden jag behöver skyddet till.
Pongu
Aktiv medlem
Jag håller med Roland.
Alltid motljusskydd, alltid locket på när man inte fotar. UV-filter endast ibland, när det yr runt sand, saltvatten, gegga, kroppsvätskor eller annat som kan skada linsen!
Men det beror på vad man prioriterar. Märker man ingen försämring med filtret på och vill garantera att frontlinsen är orörd när man säljer objektivet kan det ju inte skada med UV-filter.
/Pontus
Alltid motljusskydd, alltid locket på när man inte fotar. UV-filter endast ibland, när det yr runt sand, saltvatten, gegga, kroppsvätskor eller annat som kan skada linsen!
Men det beror på vad man prioriterar. Märker man ingen försämring med filtret på och vill garantera att frontlinsen är orörd när man säljer objektivet kan det ju inte skada med UV-filter.
/Pontus
Sabud
Aktiv medlem
Beträffande motljusskydd har nog de flesta samstämmiga åsikter.
När det gäller filter som objektivskydd tycks det spreta lite mer.
Själv använder jag bara objektivskyddet (plastlocket) under ren transport och behöver alltså ett linsskydd (UV0) när jag är fotoaktiv.
Jag tycker att man ganska ofta får in grenar i optiken när man ligger och trycker i snåren. För att inte tala om allt sekret och jox som insekter lämnar efter sig som kryper i motljusskyddet.
Sedan jag började med Hoyas 1mm PRO filter har jag inte ens upplevt några ökade problem med motljusegenskaperna.
När det gäller filter som objektivskydd tycks det spreta lite mer.
Själv använder jag bara objektivskyddet (plastlocket) under ren transport och behöver alltså ett linsskydd (UV0) när jag är fotoaktiv.
Jag tycker att man ganska ofta får in grenar i optiken när man ligger och trycker i snåren. För att inte tala om allt sekret och jox som insekter lämnar efter sig som kryper i motljusskyddet.
Sedan jag började med Hoyas 1mm PRO filter har jag inte ens upplevt några ökade problem med motljusegenskaperna.
RolandM
Aktiv medlem
Ytterligare en funderng, varför en speciell kameraväska?
Grejorna är rätt tåliga. Kameran över axeln brukar funka och några tillbehör i fickan. Alternativt förvara kameran i den vanliga väskan som används vid resor eller vandringar av olika slag tillsammans med kläder. mackor och termos.
Grejorna är rätt tåliga. Kameran över axeln brukar funka och några tillbehör i fickan. Alternativt förvara kameran i den vanliga väskan som används vid resor eller vandringar av olika slag tillsammans med kläder. mackor och termos.
Makten
Aktiv medlem
1: Alltid motljusskydd när det är klart väder. Så fort man fotar mot solen (även typ 80 grader) så finns risken för flares och skit. Motljusskydd kostar inte så mycket, och både skyddar och förbättrar många bilder. Har det bajonettfattning så tar det en sekund att ta av det, och en sekund till att vända på det när man ska stoppa ner kameran i väskan.
2: Beroende på vad det är för optik så kan ett filter vara vettigt. Är det värt pengarna? En kitglugg för en tusenlapp som används med försikt behöver inget skydd egentligen tycker jag. Ett vidvinkelobjektiv som kostar tusentals kronor kan vara värt att skydda, men då bör man också lägga några extra hundralappar för att det ska "matcha" optiken. Ett billigt UV-filter kan ge sämre bilder. Motljusskyddet på vidvinklar skyddar dessutom knappt linsen, då de är grunda och vida.
2: Beroende på vad det är för optik så kan ett filter vara vettigt. Är det värt pengarna? En kitglugg för en tusenlapp som används med försikt behöver inget skydd egentligen tycker jag. Ett vidvinkelobjektiv som kostar tusentals kronor kan vara värt att skydda, men då bör man också lägga några extra hundralappar för att det ska "matcha" optiken. Ett billigt UV-filter kan ge sämre bilder. Motljusskyddet på vidvinklar skyddar dessutom knappt linsen, då de är grunda och vida.
Pongu
Aktiv medlem
Problemet är att de flesta inte köper ett nytt filter efter en kryptur i terrängen utan låter det sitta på år ut och år in. Åtminstone de billiga varianterna blir ganska snabbt smårepiga och/eller dammiga och därmed kontrastsänkande. Insektssekret på filtret kan säkert också påverka bildkvaliteten negativt, men jag vet inte, jag använder objektivlock när jag forcerar de värsta snåren. Med lite vana går det fort att ta av. Mina längre skogsobjektiv, 70-200mm f/2,8L och 300mm f/4L IS, skyddar i mitt tycke frontlinsen tillräckligt bra även i terrängen.Sabud skrev:
Men det finns inga rätt och fel. Vet man bara för och nackdelarna kan var och en göra sitt eget val.
/Pontus
Detsaklick
Medlem
Bra motljusskydd till nikon 18-55??
Tjena, har kompis som jag tänkte köpa motljusskydd till, någon som har ett bra förslag till d50 kit-optiken? Är det "bara" att ta första bästa som är 52mm diameter, eller ska det vara ngt speciellt? tacksam för svar!
_____hittade en annan tråd med svaret, letade mig fram till HB33___________//Ke
Tjena, har kompis som jag tänkte köpa motljusskydd till, någon som har ett bra förslag till d50 kit-optiken? Är det "bara" att ta första bästa som är 52mm diameter, eller ska det vara ngt speciellt? tacksam för svar!
_____hittade en annan tråd med svaret, letade mig fram till HB33___________//Ke
Senast ändrad: