Annons

UV-filter: Hoya eller B+W

Produkter
(logga in för att koppla)

Andy-Pandy

Aktiv medlem
Är på väg att bli en D50-ägare och tittar runt lite på UV-filter (som skydd för kit-objektivet). Har läst en massa trådar som över lag säger att kvaliteten är viktig men samtidigt ges det inga tips på exakt vilka UV-filter man bör föredra.

Ska köpa kamera via DustinHome och de har följande två filter att välja mellan:

B+W FILTER UV CIR 52MM (195:)

och

HOYA FILTER UV(0) HMC 52MM (199:)

Vilket ska jag välja och spelar det någon roll?

Det är bra om du köper filter om har extra ytbehandling kallas MRC, eller HMC beroende på märke.

B&W anses ha lite högre mekanisk kvalite och tillverkar sina filterhållare i mässning, detta gör att filtret inte kommer att nyapa fast i fronlinsen som aluminiumfilter kan göra efter en lång stund.

Nome Nescio skrev:
Det är bra om du köper filter om har extra ytbehandling kallas MRC, eller HMC beroende på märke.

B&W anses ha lite högre mekanisk kvalite och tillverkar sina filterhållare i mässning, detta gör att filtret inte kommer att nyapa fast i fronlinsen som aluminiumfilter kan göra efter en lång stund.

Vilket av de två hade du med andra ord valt? Hoya med HMC?

Har hört det där med HMC/MRC och att det är en fördel. Har samtidigt också hört att Hoya ska vara mer känslig för repor än vad B+W är (vet å andra sidan inte om skillnaden är avsedd dessa två filter). Känns som en viktig aspekt då filtret just ska fungera som skydd.

Jättesvårt med tanke på att priset är det samma (man vill ju ha så mycket för pengarna som möjligt).

Om det finns någon annan D50-ägare med UV-filter så hade det ju varit kanon att veta vad ni kör med och vad ni tycker om det.

Jag köpte precis ett B&W med MRC, alltså är det mitt val. Men om det är Hoya med eller B&W utan ytbehandling så blir det nog Hoya med. Kasta in en hundralapp så får du B&W med MRC.

Nome Nescio skrev:
Jag köpte precis ett B&W med MRC, alltså är det mitt val. Men om det är Hoya med eller B&W utan ytbehandling så blir det nog Hoya med. Kasta in en hundralapp så får du B&W med MRC.

Får man fråga var du köpt ditt B+W med MRC?

Hoya UV tar bort mer UV men B+W släpper igenom vanligt ljus bättre = högre kontrast?

Hoya är även mer färgat. Om du vet att ditt objektiv ger varm återgivning kanske det räcker med ett B+W.

ANNONS
Götaplatsens Foto