Annons

Uv-filter

Produkter
(logga in för att koppla)
Skärpeförlusten med UV-filter (eller Skylight-filter) har varit ett omdiskuterat ämne på Fotosidan. Jag själv är lite tveksam till skärpeförlust, men i motljus kan man nog få en del oönskade reflexer eller ströljus (flare).

Om det nu är så att ett filter ger skärpeförluster. Påverkas ett skarpare objektiv mer än ett sämre eller tvärtom?

jag skaffade ett par uv-filter efter att jag, två gånger, oturligt nog tappat olika objektiv med linsen först så att det blev stora repor som syntes i bild. så jag har fått både ta kostnaden för reparation OCH uv-filter kan man säga. nu fick det vara nog.

Då såg jag att de marknadsför uv-filtren som skärpeförbättrande då de tar bort uv-ljus som sägs orsaka orskärpa och nån sorts disighet på bilderna. hur stämmer detta?

jag skaffade ett par uv-filter efter att jag, två gånger, oturligt nog tappat olika objektiv med linsen först så att det blev stora repor som syntes i bild. så jag har fått både ta kostnaden för reparation OCH uv-filter kan man säga. nu fick det vara nog.

Då såg jag att de marknadsför uv-filtren som skärpeförbättrande då de tar bort uv-ljus som sägs orsaka orskärpa och nån sorts disighet på bilderna. hur stämmer detta?

UV-filter fyller ingen annan funktion än skydd på en digital sensor. Filtret som sitter framför sensorn har både UV, IR, och Anti Alias-filter.
Fotar du med film ska det göra skillnad om du monterar UV-filter.

Så har jag lärt mig, med reservation för de tekniska funktionerna hos sensor-filtret som kanske inte är riktigt som jag sa.

...är ett filter bra mycket billigare än att behöva köpa ett nytt objektiv. Skulle man få en repa eller skada är väll 200-300 spänn ganska billigt jämfört med ett objektiv!
Ett 18-55 utan VR kostar nedåt 500:- begagnat.

Skärpeförlusten med UV-filter (eller Skylight-filter) har varit ett omdiskuterat ämne på Fotosidan. Jag själv är lite tveksam till skärpeförlust, men i motljus kan man nog få en del oönskade reflexer eller ströljus (flare).
Jag har just lämnat tillbaka mitt "fulfilter" som jag köpte härom dagen. Anledningen var att motljusegenskaperna blev fullständigt horribla. En gatlykta i bilden gav en speglad bild av densamma på motsatt sida av bilden. Så, jag lade på några kronor och köpte ett avsevärt bättre hos en billigare butik. Det kostar nu 3% av vad objektivet kostar, så det känns helt okej (ja, det är ett mycket dyrt objektiv). Det kommer nog att sitta på hela tiden om jag inte ser att motljusegenskaperna påverkas. Annars blir det till att bara ha det monterat vid skitväder.

Det som kan hända med mindre repor är att motljusegegenskaperna försämras ganska mycket.
Vilket uppenbarligen också gäller filter. Se till att köpa ett med ordentlig flerlagers antireflexbehandling alltså. Men då kostar det därefter, och vitsen med filtret minskar ännu mer om objektivet är billigt.

Jag ska se om jag kan visa ett exempel lite senare.

ANNONS
Götaplatsens Foto