Annons

Vädertätad kompaktkamera som tar BRA bilder sökes

Produkter
(logga in för att koppla)

humlas

Ny medlem
Är en flitig MTB cyklist som gillar att ta kort under mina turer, kort inte filmer. I dag kör jag med en Richo WG-60 som ligger i ryggfickan och nyttjas flitigt men den levererar ofta bilder av bristande kvalitet. Svårt att fokusera, kan inte styra slutartiden, inte RAW osv.
Mina övriga kameror är en D800 och en Lumix GX80. Lumixen hade funkat utmärkt om den varit vädertätad, med ett 14/2,5 objektiv blir den lagom liten att passa i fickan.

Vill ha manuella inställningsmöjligheter och bilder i RAW. Typ en tät Richo GRIII hade varit perfekt. Det behöver inte vara helt vattentätt ska inte bada med den, men det kan bli ganska blött på ryggen.
Vad finns på marknaden, hittar ingen klockren?
 

ztenlund

Aktiv medlem
X100V med filter monterat påstås vara någon form av vädertätad, men den är ju lite större och inte lika vidvinklig. Sedan blir väl frågan hur mycket man litar på tätningen.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Tyvärr är det väldigt begränsat med kameror med typ 1" sensorer eller större och vädertätning. Skall du vara helt säker blir det ju en kamera plus dykhus i så fall. Knappast smidigt. Tror på idén mest i så fall med någon Fuji i X100 serien. Objektivet åker inte ut vid fotografering utan endast små rörelser vid fokusering så det borde innebära en viss grad av mekaniskt skydd mot väta bättre än t ex Ricoh GR var objektiv ändå skjuts ut då den sätts på vill jag förstå.
 

LGNLGN

Aktiv medlem
Har en Fujifilm X100V som jag även har vädertätat. Fotar inte så mycket när det regnar precis. Min input i tråden är...

Den kompakten tar fantastiskt skarpa fina bilder. Även raw
 

MattiasL

Aktiv medlem
Det finns som sagt inget toppenutbud. Jag hade tidigare en Olympus TG-5 till löparturer, strandhäng och liknande. Den är okej om det är gott om ljus, och har råformat. DXO Pure Raw gör väldigt mycket nytta här. Om den ger så mycket jämfört med mobilen är tveksamt.

Jag gick och köpte nästan tio år gamla Nikon 1 AW-1 med fast 10 (motsv. 28) mm. En kamera som har lite märkliga egenheter - enbart elektronisk slutare, blixtsynk på 1/60. Lite oklart hur vattentät den verkligen är, särskilt när den åldras. Men jag måste säga att jag blivit positivt överraskad såhär långt. Stort lyft i bildkvalitet, väldigt snabb, och filerna känns tryggt Nikonmässiga vad gäller färger. DXO Pure Raw gör ett bra jobb här med, och jag tycker det går fint att använda den kring iso 1600. Snyggt brus i svartvitt också. Mitt exemplar gick på under 250 US dollar. Men de verkar lite svåra att få tag på.

För övrigt tycker jag det är synd/konstigt att Olympus inte rutat in den här nischen tydligare. En micro 4/3-sensor och ett ljusstarkt fast 12 eller 14mm objektiv i ett vattentätt hus hade sålt bra tror jag. Konkurrens bara från den gamla och dyra Leica X-U.
 
Senast ändrad:

mikoto

Aktiv medlem
Olympus E-M5 MK II är vädertätad, tar fortfarande väldigt skapliga bilder och bör gå hitta för en rimlig peng begagnad. Har du mer pengar att lägga så har nog E-M1 MK II och MK III ännu vassare tätning. Men de är ju större hus också.

Du behöver förstås ett av deras vädertätade objektiv också för att få en komplett vädertätad lösning.
 

DonThomaso84

Aktiv medlem
Som ett alternativ till vädertätad, som jag förstår är främst för att du har den på ryggen så den blir svettig, så finns det små smidiga ramväskor som kanske hade varit ett alternativ?

Jag har en "Lezyne Energy Caddy XL" på övre röret framme vid styret, den rymmer precis en Olympus PEN E-P5 och ett mindre objektiv (ej monterat, man får ha det bakom kameran). Olympus 17/1.8 eller 45/1.8 går ner tillsammans med den kameran. Din GX80 och 14/2.5 är nog väldigt nära i storlek. Caddyn har tejpad dragkedja o så, men jag har kameran i en plastpåse om det väntas mycket regn.

Beroende på hur grovt underlag du kör på kanske inte ramväskan är en så bra idé dock, På slätare underlag är jag inte särskilt orolig, men också skönt med en lite äldre / billigare system där.

52007048557_eb6bffbd0c_k.jpg
 

humlas

Ny medlem
Som ett alternativ till vädertätad, som jag förstår är främst för att du har den på ryggen så den blir svettig, så finns det små smidiga ramväskor som kanske hade varit ett alternativ?

Jag har en "Lezyne Energy Caddy XL" på övre röret framme vid styret, den rymmer precis en Olympus PEN E-P5 och ett mindre objektiv (ej monterat, man får ha det bakom kameran). Olympus 17/1.8 eller 45/1.8 går ner tillsammans med den kameran. Din GX80 och 14/2.5 är nog väldigt nära i storlek. Caddyn har tejpad dragkedja o så, men jag har kameran i en plastpåse om det väntas mycket regn.

Beroende på hur grovt underlag du kör på kanske inte ramväskan är en så bra idé dock, På slätare underlag är jag inte särskilt orolig, men också skönt med en lite äldre / billigare system där.

Visa bilaga 166403
Tack

Ja det är främst av svett som kameran blir fuktig. Och risk för regn och vattensprut från bakhjulet. Ska nog kika mer på någon vattentät påse/väska. När jag åker långfärdsskridskor så har jag GX80 hängande i en liten vattentät påse med rullstängning vadderad med lite material från ett liggunderlag hängande vid höften, funkar där men lite för stort att ha i en ficka.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Marknadsföring upphör aldrig att förvåna. Mobiler har i många fall NFC, bluetooth, inbyggt minne, trådlös laddning och skyller på vödertätning då de tar bort hörlursuttag.

Ingen har lanserat en kompaktkamera med dessa egenskaper. Hade de enbart använt inbyggt minne och trådlös överföring samt haft induktionsladdning kunde man betydligt lättare byggt en riktigt vädertätad kompakt men även de vattentäta som tex Olympus TG serien har minneskort och batteri som båda öppnas med lucka - en uppenbar risk för vattenintrång om man jämför med mobilerna marknadsföring i varje fall
 

Cygni

Aktiv medlem
Jag har en Olympus TG5 som alltid är med på strapatser. Klarar mycket stryk. Förvånansvärt bra resultat man får med den.
 

niniz

Aktiv medlem
Vill ge ett förslag på 1" sony rx0 liten som en gopro och är tålig vattentät robust. Har bra fart i seriebildtagningen och ögon AF
Skulle väl funka som en actionkompakt
Minus är väl priset och att minsta slutartid är kort 1/4
 
ANNONS