Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Vädertätatobjektiv eller ej

Produkter
(logga in för att koppla)

Pjolle

Aktiv medlem
Ska precis köpa mig mitt första kamerasystem och har hamnat i beslutsångest, såklart.

Jag ska, med några goda vänner, göra en långtur (3 månader) i Sarekfjällen i vinter och samla ihop information till en bok, jag gillar att vara ute i taskigt väder och reser mycket därför vill jag ha ett tåligt system. Jag är dessutom inte känd av att vara speciellt försiktig med mina prylar.

Kameran är spikad och det blir Pentax K20D (valt av priset, antal mpx och vädertätningen) Men nu återstår objektiven.. Jag vill ha ett omfång mellan ~18-200mm (närbilder i tält, telebilder på skidåkare) Pentax har två stycken vädertätade objektiv som täcker detta omfång, 18-55 och 55-200. Men det finns även ett icke vädertätat objektiv som täcker 18-200mm, märke Sigma.

Fråga; Kan det vara bättre att köpa det icke vädertädade objektivet och låta det sitta på hela tiden än att behöva byta objektiv ett flertal gånger i dåligt väder? Hur stor är risken att man får skräp i kameran och objektiven vid byte?

Du har även 18-50/2.8 och 60-250/4 från Pentax som inte bara är skyddade utan ännu bättre skyddade än WR. Dessutom är de topklass. I och för sig en helt annan prisklass.

Jag kör med otätade objektiv och har överlevt flera timmars vandring i regn. med kameran hängandes vid min sida. Enda problemet jag fick var att det blev imma på objektivet.

Har du inte väderskyddade objektiv, är det ganska onödigt med ett väderskyddat hus också antar jag. Men det känns bättre ändå, jag hänger kameran med objektivet nedåt och låter baksidan av kameran vara tak och ta emot allt regn. Men jag antar att fukten kommer in ändå, bara att det inte kommer i flytande form.

Inga problem att byta objektiv, är det riktigt illa med damm eller regn, gör det under eller i en jacka.

Japp, det objektivet har jag sett, men ligger inte i min prisklass.. Lutar nu mot det icke vädertätade objektivet, men ändå den vädertätade kameran. Om det inte objektivet håller tätt så får jag väl köpa upp mig till 60-250/4. Då jag kanske har en större budget dessutom.

Inga andra som har synpunkter?

Japp, det objektivet har jag sett, men ligger inte i min prisklass.. Lutar nu mot det icke vädertätade objektivet, men ändå den vädertätade kameran. Om det inte objektivet håller tätt så får jag väl köpa upp mig till 60-250/4. Då jag kanske har en större budget dessutom.

Inga andra som har synpunkter?

Skulle alla gånger gå för Pentax WR-duo ist för Sigma 18-200.
Dels åtminstone hacket bättre optik, dels mer tätade än långzoomen, samt de två Pentaxarna har mkt trevlig fysisk finish, känns stabila helt enkelt.
Objektivbyte är inget stort problem...i vissa lägen kanske men inte generellt, bara man är rimligt försiktig.

(Inte att Sigman skulle vara så superplastig, den är OK, men med en kamera som K20D borde det vara rimligare köpa de 2 WR-gluggarna)

Skulle ja ändå ta en "långzoom" skulle det bli Sigmas 18-125, som är mkt bra optiskt (för sin klass)

Ja, det gjorde mig inte klokare..tycker det känns omständigt med två olika objektiv i ett sådant kort omfång.

Men om jag släpper pentax och kollar tillexempel på canon 50D, kan jag få ihop ett snyggare paket av det?

Kör sedan i våras en Pentax K200D (lillasyrran) och på den har jag just kombon 18-55 och 50-200 otätade, och den utrustningen hänger med mig på sjön i öppen båt ofta och länge då jag jobbar som fiske/skärgårdsguide.
Kameran ligger framme i alla väder om än innanför vindrutan emn både regn och brytsjöar någr dit och det har funkat fint, optikbyten försöker jag göra så torrt som möjligt men har aldrig varit problem.

Gissar att den salthaltiga och ständigt fuktiga miljön i en båt sliter hårdare på grejorna än fjällvärlden, och när regnet och brytsjöarna plaskar på så är det bara fram med en trasa och torka bort det och köra på igen, en enkom putsduk till linserna är ju bra att ha också ;-)

Det låter ju schysst, men blir det inte många objektivbyten för dig?

En idé är att jag köper 18-55 WR och 70-300 vanligt, Då har jag ett säkert objektiv som jag kan använda i taskigt väder då man kanske ändå inte behöver använda superzoom.. och ett obkektiv till orrgömslet där det är torrt och (någonlunda) varmt. Ja, det blir nog så... Tack för synpunkterna!

Fler invändningar innan jag trycker på köpknappen?

Det låter ju schysst, men blir det inte många objektivbyten för dig?

En idé är att jag köper 18-55 WR och 70-300 vanligt, Då har jag ett säkert objektiv som jag kan använda i taskigt väder då man kanske ändå inte behöver använda superzoom.. och ett obkektiv till orrgömslet där det är torrt och (någonlunda) varmt. Ja, det blir nog så... Tack för synpunkterna!

Fler invändningar innan jag trycker på köpknappen?

Nja inte många men några per tur iaf, har oftast 50-200.an på då de flesta motiv dyker upp på håll men när det ska plåtas glada storfiskare ombord så blir det till att byta pga kort avstånd, men lättast brukar vara att vända ryggen mot vinden och skydda kameran/optik med överkroppen och byta.

Ditt förslag låter dock bra med ett tätat och ett otätat, hade jag vetat vad jag vet idag hade jag valt ett 70-300 istället för 50-200 men man lär av sina misstag ;-)

hmm. Svårt det där. Har du tänkt tanken på att köra två hus?
Det finns ju en uppsjö beggade K10´or med vädertätning ute på marknaden.
Pentax 18-55 och 50-200 WR är ju smidiga och har mkt bra prestanda i förhållande till priset. Då slipper du byta gluggar hela tiden + att du har en backup ifall K20´an skulle strula däruppe i obygden.

ANNONS
Götaplatsens Foto