Annons

Vädertätning... (L-gluggar)

Produkter
(logga in för att koppla)

dsa1979

Aktiv medlem
Fundering 1)

I en annan tråd kan man läsa att det är objektiven som tätar mot huset. Dvs att det är gummiringen på objektivet som skall täta. Mitt 70-200mm f/4L USM har ingen sådan gummiring. Den blir alltså inte fullt vädertätad, inte ens mot ett 1D-hus.

Fundering 2)

Mitt 24-105mm f/4L IS USM har denna ring, den är alltså vädertätad mot mitt 5D hus. Även om själva huset inte är fullt vädertätat.

Vore det inte bäst om Canon gjorde så att alla L-gluggar hade gummiringen?

/Daniel

1. Alla L-gluggar är inte lika tätade.

2. Det är mer än ringen bak som är vädertätande. Enligt äldre canonreklam är har alla L-gluggar viss vädertätning, men kring 2000 blev den klart bättre. Att öka vädertätningen på vissa objektiv skulle kräva omkonstruktion, inte bara en gummiring längst bak.

3. Canon verkar inte benägna att göra om äldre konstruktioner. Alla objektiv konstruerade före 2000 saknar exemplevis antireflexbahandling på bakre linsen, exempelvis 70-200/2,8. Hur svårt vore det att införa

Men för att svara på dina frågor:

1. Ja

2. Objektivet är vädertätad i sig. Kombinationen ger visst skydd. Men Eos 5D saknar den gummiring runt bajonetten som matchar objektivets gummimanchett.

Tilläggas kan väl att objektiv har "utmaningar" även i fokusring och ev. zoom ring utöver kopplingen mot kamerahuset. Tätningen är inte bara för att hindra fukt in i kameran,
Fukt i objektivet är "inge bra" för elektroniken inne i objektivet. I och med detta blir ett tätat objektiv bättre än icke tätade på alla kamerahus, även om de inte tätar mot kameran.

Men, ställ dig inte i duschen med en 5D" vilket du kan göra med 1D-serien... ;-) Se bilden som Jesper lagt in i denna tråd:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=81307

Det vore inte fel att kunna duscha med 5D hihi!

Men då kan man inte ha på EF 70-200mm f/4L USM.

/Daniel

ANNONS
Götaplatsens Foto