Annons

Vädertätning på Nikon D300

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag kan ju berätta om hur min D100 och D200 har haft det när jag har jobbat.
D300 skall ju var ännu tätare...

Jag har suttit i liten gummibåt på öppet hav i hård vind och med ösregn.
Jag har då blivit konstant överskäljd av havsvatten och blöt av regnet.
Har inte använt några huvor eller påsar utan bara skyddat kameran under jackan när det har skvätt som värst.
Det enda jag ahr gjort är att jag har haft med mig en diskhandduk och torkat kameran ren med jämna mellanrum.

Efter den värsta veckan lät jag göra en genomgång av hela utrustningen och man kunde inte se några fuktproblem..

I mina ögon skall du mest vara rädd för vatten på frontlinsen för det är jobbigt att retuschera bort.

Ger inget direkt bra svar men när jag såg tråden så tänkte jag på några av de bilder (av Crister Lindh) som jag såg från kursen i Sylarna: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/948193.htm

Vad jag vet har D200 och D300 mycket bra väder- och vattentålighet men en kedja är aldrig starkaare än dess svagaste länk :) Har du ett objektiv som inte är vädertätad spelar det ju inte så stor roll. Det finns ju olika lösningar på det förståss men vill man ha en helt väder- och vattentätad "setup" så måste man ju tänka på objektivet också.

Om jag inte minns fel är det bara Nikons nyare objektiv som är vädertätade?
Hur är det med blixtfoten? Man tycker att det skulle kunna bli kortslutning där om det lägger sig vatten i den. Eller är det så att kameran inte skickar ut någon ström där om den inte känner av att det sitter en blixt monterad?
Kan inte tänka mig att en D300 + SB-600 är vädertätad nere vid blixtfoten heller =/

Tack för svaren. Jag tog för givet att en kamera i den prisklassen skulle vara tät som bara den...
valde den just för att kunna vara ute i busväder... och mötte sedan en person som tvivlade starkt på att det skulle funka.
Hur vet man att ett objektiv är tätt?
Och vad gör man om man får fukt i det?
:eek:) Kirsi

Jag har haft ute kameror utan väderskydd i rätt tufft väder utan några större problem. Det finns ju också kameror som är snäppet dyrare som inte har skyddet men också jag tycker ett sådant skydd är bra att ha. Därför valde jag att stanna kvar i Nikonlägret... ett tag till ;-)

nikon märker inte ut vilka som är vädertätade därför att de inte vågar garantera det har jag för mig
Nikons 17-55/2.8 tror jag är vädertätad eftersom det sitter en gummiring vid basen som ska täta mot huset

jag kanske har fel men så har jag fått för mig det hela

idiom skrev:
nikon märker inte ut vilka som är vädertätade därför att de inte vågar garantera det har jag för mig
Nikons 17-55/2.8 tror jag är vädertätad eftersom det sitter en gummiring vid basen som ska täta mot huset

jag kanske har fel men så har jag fått för mig det hela
Det är i stort sätt så. Många nya Nikonobjektiv har en gummiring som ska täta mot huset. Till exempel har både 18-70 och 70-300VR det. Lite synd att dom inte skriver det själva utan att man måste kolla på bilder på objektivet för att avgöra om det är tätat eller inte.
Bör kanske tillägga att bara för att objektivet är tätat mot huset betyder det inte att resten av objektivet är vattentätt.

ANNONS
Götaplatsens Foto