Annons

Väldigt låg nivå i "Bästa julkortet 2008"?

Produkter
(logga in för att koppla)

recman

Aktiv medlem
Har precis suttit och gått igenom de 146 bidrag som är inlämnade till tävlingen "Bästa julkortet 2008" och det slår mig att det är en förvånansvärt låg nivå på bilderna som Fotosidans medlemmar bidragit med. Saker som orginalitet, finess, teknisk kvalité och "baktanke" (att lagt lite tanke bakom bidraget och inte bara slängt in vad som helst) lyser verkligen med sin frånvaro enligt mig.
Och det är som sagt lite förvånande för min del eftersom jag tycker att det bland Fotosidans medlemmar finns mycket kompetenta fotografer som verkligen kan få en att hajja till när man ser en bild. Men om dessa medlemmar inte anser tävlingen vara intressant nog eller om de helt enkelt tappat sitt sting i kylan vet jag inte.
Efter att gått igenom 146 bilder hittade jag endast 2(!!) bilder som enligt mig höll nåt form av mått för att få en röst. Lite väl låg andel tycker jag.

Nån mer som kikan igenom bidragen? Finner ni fler bilder "bra"?

Jag kolade som hastigast, nog hittar jag fler än 2 som jag tycker är kul/bra. Man får nog inte ta en sådan här tävling alltför allvarligt ...

God Jul!

Anders

Efter att gått igenom 146 bilder hittade jag endast 2(!!) bilder som enligt mig höll nåt form av mått för att få en röst. Lite väl låg andel tycker jag.

Nån mer som kikan igenom bidragen? Finner ni fler bilder "bra"?

Håller med om att det var skralt. Bilderna hade antingen ingen större originalitet eller så var de inte av så hög teknisk nivå att det imponerade.
Jag hittade ca 7 bilder som jag hade som kandidater att rösta på. Tyckte de hade en idé som stod ut lite och tekniskt höll de väl måttet någotsånär.

En sådan här tävling är ju antar man för vanligt kamera o fotointreserade folk också. .. Jag antar det i alla fall.... Så där kan ju då vara så att någon med inte proffserfarenhet eller proffsutrustning eller ens proffserfarenheter ifrån bildprogram. Kanske inte ens har dyrt inköpt sådant program ens utan kör med gratisgrejor och tycker det va skoj trotts alla dessa ej proffsaker försöka och sätter igång med lust och feeling fixa julkortsbilder att tävla med..

Så att sedan självutnämna proffs inte trivs med bilderna såtill den grad så det skall startas en klaga på julkorten topic i ämnet att racka ner på folk som har kul med sitt fotande är rent rätt taskit gjort..

Varför inte starta en egen proffsavdelning för ""Proffsens finaste julkort"" så slipper andra som gör saker för det är kul se era nervärderande utalanden..

Asså. jag anser denna typen av topics samt målet med dom är rent bedrövligt...

Och jag har inte eget intresse här. Har inget kort varken tagit eller gjort ens till tävlingen... Men har åsikter trotts allt om saker då man sitter och krtiserar och tvärsågar andra folks entusiasm glädje samt skaparanda med mysig julfeeling utifrån sina respektive förutsättningar via topis som denna..

Kort sagt.. Jag anser en del här beteer sig förbannat illa samt övrsittaraktigt besserwissigt..

Sedan har ni givetvis er rätt att kritisera hur mycke ni vill.. Men som tur är finns även rätten att bedömma er som kritiklämnare. Vilket jag utnyttjat här..

Försök inte alltid kräva max av alla mäniskor.. Utan försök se andra mäniskors vilja att delta oavsett nivå med glädje.

Värt att ha i bakhuvudet med ödmjukhet om man anser sig tillhöra eliten som en del tydligt gör....

Utan den "sämsta" finns aldrig den "bästa".. Och om den "bästa" hånar den "sämsta".

Vem skall då den "bästa" vara "bäst" för??

Sig själv och andra som tycker om sig själva?

Fundera på detta en sväng..

Torbjörn...jobbigt att inte läst de inlägg som finns i tråden och sen ändå svara va? Vart försöker nån utmåla sig som "proffs"? Varför skulle man behöva vara "proffs" eller ha "proffsutrustning" för att ta intressanta bilder? Märkligt sätt av dig att tänka. Jag däremot anser att man kan med mycket enkla medel skapa fantastiska verk, det kan vara med en kompaktkamera och nåt av alla de fantastiska gratisprogram (bildbehandling) som finns på nätet. Men så tycker jag...

Men om du hade läst mitt inledande inlägg så hade du sett att frågeställningen mer handlade om vart alla duktiga (och nej, då avser jag inget såsom "proffs" efter som min personliga åsikt är att man inte behöver vara "proffs" för att ta bra bilder) medlemmar som kan ta hur bra bilder som helst tagit vägen. På sistone har det blivit glesare och glesare med dessa bidrag, inte bara i tävlingar utan genrellt på Fotosidan.

Instämmer med Mattias, fanns ett par tre kort som var okej om man tänker på hur nivån brukar vara på fototävlingarna här på FS. Rätt mycket halvtaskig "photo shopping" överlag. Tror att flera bidragen var nog mest avsedda som en kul bild att skicka till släkten som ändå inte bryr sig så hårt.

Och inte på nåt sätt är jag "proffs" eller påstår mig kunna göra bättre än de som var med i tävlingen.

Asså. jag anser denna typen av topics samt målet med dom är rent bedrövligt...

"Asså" de gör du....
Inget bedrövligt alls. Tror inte att du hade uppskattat om i ett "V8-forum" som hade tävling om snyggaste och det dyker upp et antal Mazda och Toyota med små raka fyror i tvälingen...

För drygt ett par år sedan var fotosidan en "klubb" för amatör- och proffsfotografer med ett genuint intrsse för just amatör- (och proffsfotografi). Då såg det VÄLDIGT annorlunda ut i bildgrupperna. Varför spelar ingen roll, men FS är snart (om inte redan) ett forum där majoriteten av fotograferna är "semesterknäppare" som tycker det är kul att visa upp sina bilder. Inget fel i det kanske, men de som tillhör de "hängivna" och proffsplåtarna har inte så mkt att hämta här längre tyvvärr. I vilket fall som helst så drunknar deras alster i "famlijekort".

Själv är jag inte aktiv längre pga tidsbrist och intressebrist.

"Asså" de gör du....
Inget bedrövligt alls. Tror inte att du hade uppskattat om i ett "V8-forum" som hade tävling om snyggaste och det dyker upp et antal Mazda och Toyota med små raka fyror i tvälingen...

För drygt ett par år sedan var fotosidan en "klubb" för amatör- och proffsfotografer med ett genuint intrsse för just amatör- (och proffsfotografi). Då såg det VÄLDIGT annorlunda ut i bildgrupperna. Varför spelar ingen roll, men FS är snart (om inte redan) ett forum där majoriteten av fotograferna är "semesterknäppare" som tycker det är kul att visa upp sina bilder. Inget fel i det kanske, men de som tillhör de "hängivna" och proffsplåtarna har inte så mkt att hämta här längre tyvvärr. I vilket fall som helst så drunknar deras alster i "famlijekort".

Själv är jag inte aktiv längre pga tidsbrist och intressebrist.

Hehe, dessa härliga återkommande biljämförelser :)

Håller helt med dig, Mats. Vet att när jag började besöka Fotosidan så fanns det så mkt mer som man kunde inspireras och lära sig av. Den epoken verkar dock vara över...tyvärr.

Och nyligen skrevs det man inte ansåg sig som självutnämnda yber-proffs...Och att jag utalade mig felaktigt..Jo just... Jag hade ju fel ja..Hmmm

En sådan här tävling är ju antar man för vanligt kamera o fotointreserade folk också.

Det här är Fotosidans tankar om medlemmarnas gallerier. Nu gällde det här en tävling, så då kanske man ska vara ännu mer kritisk till vad man laddar upp: http://www.fotosidan.se/cldoc/1381.htm

"Därför är vår tanke med de bilder som du laddar upp till ditt album, att det skall vara bilder som du verkligen vill visa upp för andra och få konstruktiv kritik på. Beskriv också tanken med din bild, tanken behöver inte vara avancerad men lite tänk är allt nödvändigt. Eller om någon frågar varför du laddat upp den så bör du ha ett svar.

Om du känner att detta INTE är vad du vill så rekommenderar vi MSN Foto."

Man kan väl tycka vad man vill om texten ovan, men det var under dessa premisser som jag gick med och började ängna en del fritid åt FS.

Men, tar ni inte det här på alldeles för stort allvar? Hur bra kan ett julkort bli? Tänk julgran så har ni nivån, det skall vara mycket tingel-tangel, kitchigt och pråligt. Ungefär som julen själv.

Det här är Fotosidans tankar om medlemmarnas gallerier. Nu gällde det här en tävling, så då kanske man ska vara ännu mer kritisk till vad man laddar upp: http://www.fotosidan.se/cldoc/1381.htm

"Därför är vår tanke med de bilder som du laddar upp till ditt album, att det skall vara bilder som du verkligen vill visa upp för andra och få konstruktiv kritik på. Beskriv också tanken med din bild, tanken behöver inte vara avancerad men lite tänk är allt nödvändigt. Eller om någon frågar varför du laddat upp den så bör du ha ett svar.

Om du känner att detta INTE är vad du vill så rekommenderar vi MSN Foto."

Man kan väl tycka vad man vill om texten ovan, men det var under dessa premisser som jag gick med och började ängna en del fritid åt FS.

Ojojoj..herredudane då...

Så här ser ni nog ut då ni sitter där och tittar ner på andra glada hobbyister som har skoj med hjärtans lust samt julstämning..

Bilagor

• Lech & bo.jpg
    Lech & bo.jpg
    31.8 KB · Visningar: 688
? Jag bara citerade FS. Gillar du inte deras tankar på sidan jag länkade till? Eller gillar du inte att jag tog upp det?

Fel.

Jag gillar inte dryga självgoda barnsliga typer som snackar som småfjortisar en massa skit om glada mäniskors trevliga julstämmningsfylda bidrag till en julkortstävling..

Men det krävs iofs en del självdistans att fatta att man kanske inte skall kasta skit runt om sig om andras bidragande här o var då man själv inte ens fyller det kriteria som man utalat begär andra skall göra..

Jag gillar inte dryga självgoda barnsliga typer som snackar som småfjortisar en massa skit om glada mäniskors trevliga julstämmningsfylda bidrag till en julkortstävling..

Gäller det bara denna tävling? Eller är du emot bildkritik i stort?
Eller ska man vara superduktig fotograf för att kritisera här?

Gäller det bara denna tävling? Eller är du emot bildkritik i stort?
Eller ska man vara superduktig fotograf för att kritisera här?

Ta och läs igenom och ställ relevanta frågor om det mot all förmodan finns något du inte förstår.....

Men i övrigt har jag inget mer att säga här.. Utan folk får fortsätta såga andra här ostörda... Jag har sagt mitt..

Med önskningar om att ni alla skall få en glad trevlig jul...

Mvh
Tobbe

Ta och läs igenom och ställ relevanta frågor om det mot all förmodan finns något du inte förstår.....

Men i övrigt har jag inget mer att säga här.. Utan folk får fortsätta såga andra här ostörda... Jag har sagt mitt..

Med önskningar om att ni alla skall få en glad trevlig jul...

Mvh
Tobbe

Underbart att just du Torbjörn säger "Ta och läs igenom och ställ relevanta frågor om det mot all förmodan finns något du inte förstår", för det är ju precis där ditt problem ligger. Detta är inte första tråden du studsar in i, vänder på saker och ting och drar slutsatser från folks inlägg som helt och hållet saknar grund. Precis samma problem hade du i ett inlägg på Minhembio.com nyss.
VART hittar du ens nåt som backar upp ditt påstående om att vissa i tråden är "självutnämnda yber-proffs"?? VART?

Det finns framför allt EN person som inte klarar av en debatt och lägger allt på en löjligt trotsig fjortisnivå och det är tyvärr DU, som vanligt. Lägg av att tro dig "förstå" vad folk menar och syftar på för du visar ju gång på gång att du har inte den blekaste aning och du fattar inte alls det här med sammanhang och åsyftningar. Så bara lägg ner.

Det här var totalt OT, men jag tar det som ett löfte att det ovan var ditt sista inlägg i denna debatten, så kanske andra som har mer intressanta åsikter kan göra sig hörda.

ANNONS
Götaplatsens Foto