Annons

Välja fotoskrivare

Produkter
(logga in för att koppla)

gamleJ

Aktiv medlem
Hej!

Har i dagsläget en bra Nec-skärm kallibrerad som kan visa 98% AdobeRGB. Jag redigerar bilderna tills jag är nöjd och beställer sedan av Crimson. Visst blir resultatet helt ok men det känns lite sorgligt när vissa färger ser ut att dö när jag softproofar. Speciellt magenta, som blir helt livlös. När jag beställt på papper brukar jag undvika att titta på skärmen. Papperskopiorna känns då ok men det gnager ändå när jag vet vilket bett det är i färgerna egentligen. Jag hade inte tänkt ge mig in i fotoskrivarvärlden men om dessa utskrifter bättre klarar att återge AdobeRGB så är det frågan värt om det inte får kosta lite. Söker därför lite tips på bra modeller A3+ som betydligt kan bättra på färgerna. Helst i en prisklass runt 4000kr men om skrivare för 6000kr bidrar med stora skillnader i kvalitet så kan jag orka upp i de prisklasserna. Canon Pixma PRO 9500 Mark II är en skrivare som nu är nedsatt i pris hos cyberfoto och som verkat vara bra iallafall tidigare. Epson R2880 och 3000 har jag också tittat på. Finns det tankar/kunskap kring dessa skrivare som kan göra mitt val enklare?

Hoppas på lite hjälp

MVH
Jonas
 
Hej!

Har i dagsläget en bra Nec-skärm kallibrerad som kan visa 98% AdobeRGB. Jag redigerar bilderna tills jag är nöjd och beställer sedan av Crimson. Visst blir resultatet helt ok men det känns lite sorgligt när vissa färger ser ut att dö när jag softproofar. Speciellt magenta, som blir helt livlös. När jag beställt på papper brukar jag undvika att titta på skärmen. Papperskopiorna känns då ok men det gnager ändå när jag vet vilket bett det är i färgerna egentligen. Jag hade inte tänkt ge mig in i fotoskrivarvärlden men om dessa utskrifter bättre klarar att återge AdobeRGB så är det frågan värt om det inte får kosta lite. Söker därför lite tips på bra modeller A3+ som betydligt kan bättra på färgerna. Helst i en prisklass runt 4000kr men om skrivare för 6000kr bidrar med stora skillnader i kvalitet så kan jag orka upp i de prisklasserna. Canon Pixma PRO 9500 Mark II är en skrivare som nu är nedsatt i pris hos cyberfoto och som verkat vara bra iallafall tidigare. Epson R2880 och 3000 har jag också tittat på. Finns det tankar/kunskap kring dessa skrivare som kan göra mitt val enklare?

Hoppas på lite hjälp

MVH
Jonas



Hej !

Det enkla är: En skrivare med många färger , typ orange, blå osv. Epson p3000 kanske.

Det lite mera arbetsamma: Ladda hem profiler från någon
papperstillverkare , Ilford, Hanem. osv och softprofa och jämför.
Blir nog bäst men kan nog ge ett antal varianter, ex olika papper kan
ge rejält olika resultat.

Har man ex PM (profilmaker) eller något annat profileringsprogram brukar
det finnas en funktion att "se" profilen.

//MW
 
Hej !

Det enkla är: En skrivare med många färger , typ orange, blå osv. Epson p3000 kanske.

Det lite mera arbetsamma: Ladda hem profiler från någon
papperstillverkare , Ilford, Hanem. osv och softprofa och jämför.
Blir nog bäst men kan nog ge ett antal varianter, ex olika papper kan
ge rejält olika resultat.

Har man ex PM (profilmaker) eller något annat profileringsprogram brukar
det finnas en funktion att "se" profilen.

//MW

Tack för ditt svar. Att det blir profilering och ett testande av olika papper har jag räknat med. Jag är dock fortfarande osäker på om tex en Epson p3000 markant kan förbättra färgerna i jämförelse med Crimsons utskrifter. Har du eller någon annan någon erfarenhet av detta?

Med vänlig hälsning,
Jonas
 
Tack för ditt svar. Att det blir profilering och ett testande av olika papper har jag räknat med. Jag är dock fortfarande osäker på om tex en Epson p3000 markant kan förbättra färgerna i jämförelse med Crimsons utskrifter. Har du eller någon annan någon erfarenhet av detta?

Med vänlig hälsning,
Jonas

När jag testade Epson 4900, deras A2-variant, jämförde jag storleken på profilerna som jag hade för Epsons papper med utskrifter gjorda på färgfotopapper, sådana som Crimson gör. Jag använde ett program som heter ColorThink för att mäta storleken på profilerna. Resultatet blev att Epson 4900 hade lite drygt dubbelt så stort färgomfång som utskrifterna på färgfotopapper.
 
När jag testade Epson 4900, deras A2-variant, jämförde jag storleken på profilerna som jag hade för Epsons papper med utskrifter gjorda på färgfotopapper, sådana som Crimson gör. Jag använde ett program som heter ColorThink för att mäta storleken på profilerna. Resultatet blev att Epson 4900 hade lite drygt dubbelt så stort färgomfång som utskrifterna på färgfotopapper.

Tack för hjälpen, låter ju bättre än vad jag trodde möjligt. Vet du om Epson r2880 håller samma klass? Har chans att köpa en begagnad.
 
Tack för hjälpen, låter ju bättre än vad jag trodde möjligt. Vet du om Epson r2880 håller samma klass? Har chans att köpa en begagnad.

Nackdelen med den skrivaren är de små skrivarpatronerna som gör det dyrt att skriva ut bilderna. Det är nog den stora skillnaden mellan dessa skrivare.
 
Hej,

Jag klickade hem en Canon Pixma pro 100 för ett par veckor sedan.
Nu är jag förvisso nybörjare när det gäller utskrifter,
men pro 100 skriver verkligen ut himla snygga A3or.
Den är lätt att hantera och ganska smidig för att vara en A3+ skrivare.
Jag är så här långt helnöjd med den modellen.

// Anders A
 
Hej,

Jag klickade hem en Canon Pixma pro 100 för ett par veckor sedan.
Nu är jag förvisso nybörjare när det gäller utskrifter,
men pro 100 skriver verkligen ut himla snygga A3or.
Den är lätt att hantera och ganska smidig för att vara en A3+ skrivare.
Jag är så här långt helnöjd med den modellen.

// Anders A

Tack för tipset. Ser inte dum ut. Jag är väldigt förtjust i matt papper dock och det verkar vara dess svaghet.
 
Canon Pixma PRO 9500 Mark II är en skrivare som nu är nedsatt i pris hos cyberfoto och som verkat vara bra iallafall tidigare.

Hej,

Finns en tråd här om Pixma PRO 9500 MkII. Den har ganska små bläckbehållare (jämfört med en del nyare modeller) och de kostar!

Lycka till // Fredrik
 
Hej,
Den har ganska små bläckbehållare (jämfört med en del nyare modeller) och de kostar!

Jag köpte en Canon Pixma Pro 9500 Mark II för några veckor sedan och betalade 2380:-. Tittar man på bläckpriser från cyberphoto så kostar bläcket ungefär 9 kr och 20 öre per mililiter och 7kr och 75 öre för en Canon Pro 1 dvs ca 1 kr och 45 öre skillnad per ml. Jag måste alltså förbruka mer än 3.7 liter bläck innan Pro 1 blir billigare. Med dagens pris till en kostnad av 28675 kr

Pro 1 är säkert en snabbare och modernare skrivare, men 9500 mark II är en bra skrivare som varit Canons top of the line modell fram till pro 1 dök upp. Det finns kanske andra märken och modeller som har en lägre totalkostnad.

Jag tror att hemma utskrifter i stora storlekar med skrivartilverkarnas egna bläck och papper av fin kvalitet kommer att kosta en hel del under överskådlig tid.

På grund av tekniska begränsningar i papperstekniker tycker jag att vissa bilder bättre på skärm än på papper. Men kan man tekniken så går det att vaska fram fina utskrifter även från hemma utskrifter. En bra utgångspunkt är att studera Stefan Ohlssons Digital Bild 4.0, där finns mycket matnyttigt kring bildbehandling och digitalfoto.
 
Jag köpte en Canon Pixma Pro 9500 Mark II för några veckor sedan och betalade 2380:-. Tittar man på bläckpriser från cyberphoto så kostar bläcket ungefär 9 kr och 20 öre per mililiter och 7kr och 75 öre för en Canon Pro 1 dvs ca 1 kr och 45 öre skillnad per ml. Jag måste alltså förbruka mer än 3.7 liter bläck innan Pro 1 blir billigare. Med dagens pris till en kostnad av 28675 kr

Pro 1 är säkert en snabbare och modernare skrivare, men 9500 mark II är en bra skrivare som varit Canons top of the line modell fram till pro 1 dök upp. Det finns kanske andra märken och modeller som har en lägre totalkostnad.

Jag tror att hemma utskrifter i stora storlekar med skrivartilverkarnas egna bläck och papper av fin kvalitet kommer att kosta en hel del under överskådlig tid.

På grund av tekniska begränsningar i papperstekniker tycker jag att vissa bilder bättre på skärm än på papper. Men kan man tekniken så går det att vaska fram fina utskrifter även från hemma utskrifter. En bra utgångspunkt är att studera Stefan Ohlssons Digital Bild 4.0, där finns mycket matnyttigt kring bildbehandling och digitalfoto.


Hej !

Förmodligen får du revidera uträkningen senare.

Små bläckbehållare behöver bytas ofta, varje byte genererar ett antal påfyllnings
och renköginngcykler, sen tar ju inte alla slut samtidigt, utan med lagom avstånd
så man mer eller mindre alltid behöver byta.

Förutom detta så blir det kvar några droppar i varje "tom" patron, som
kan vara rätt stor del av innehållet.

Självklart är det ett bra köp och en kanonbra skrivare, men den ekonomiska
"breakeven" punkten blir nog betydligt tidigare.


//MW
 
Jag köpte en Canon Pixma Pro 9500 Mark II för några veckor sedan och betalade 2380:-. Tittar man på bläckpriser från cyberphoto så kostar bläcket ungefär 9 kr och 20 öre per mililiter och 7kr och 75 öre för en Canon Pro 1 dvs ca 1 kr och 45 öre skillnad per ml. Jag måste alltså förbruka mer än 3.7 liter bläck innan Pro 1 blir billigare. Med dagens pris till en kostnad av 28675 kr

Pro 1 är säkert en snabbare och modernare skrivare, men 9500 mark II är en bra skrivare som varit Canons top of the line modell fram till pro 1 dök upp. Det finns kanske andra märken och modeller som har en lägre totalkostnad.

Jag tror att hemma utskrifter i stora storlekar med skrivartilverkarnas egna bläck och papper av fin kvalitet kommer att kosta en hel del under överskådlig tid.

På grund av tekniska begränsningar i papperstekniker tycker jag att vissa bilder bättre på skärm än på papper. Men kan man tekniken så går det att vaska fram fina utskrifter även från hemma utskrifter. En bra utgångspunkt är att studera Stefan Ohlssons Digital Bild 4.0, där finns mycket matnyttigt kring bildbehandling och digitalfoto.

Tack för kloka tankar. Jag hänger inte upp mig på bläckkostnaden så mycket. Håller med om att det krävs väldigt mycket utskrifter innan det börjar löna sig med stora färgpatroner. Jag ska definitivt använda mig av Stefans kunskaper när det är dags att få ut max av det jag köpt.
 
Hej !

Förmodligen får du revidera uträkningen senare.

Små bläckbehållare behöver bytas ofta, varje byte genererar ett antal påfyllnings
och renköginngcykler, sen tar ju inte alla slut samtidigt, utan med lagom avstånd
så man mer eller mindre alltid behöver byta.

Förutom detta så blir det kvar några droppar i varje "tom" patron, som
kan vara rätt stor del av innehållet.

Självklart är det ett bra köp och en kanonbra skrivare, men den ekonomiska
"breakeven" punkten blir nog betydligt tidigare.


//MW

Svarade på Ironmans inlägg före jag läste detta, bra att få en annan syn på saken. Känner igen det du beskriver från min billiga hp. Tycker alltid det är något som tar slut.
 
Med dagens bläckpris (cyberphoto) så blir det 3,7 liter bläck a 28675kr. Men jag räknade inte på hur många utskrifter det räcker till i respektive skrivare, bara kostnaden nypris skrivare + det antalet mililiter där kostnaden är lika. Dvs om förbrukning är lika i båda skrivarna.

Om sedan en skrivare 9500 förbrukar spekulationsvis dubbelt så mycket bläck blir det en annan kalkyl. då kommer breakeven vid strax över 2.2 liter. Det låter ändå för mig som amatör med ett fåtal utskrifter i veckan som en vansinnigt stor mängd.
 
På grund av tekniska begränsningar i papperstekniker tycker jag att vissa bilder bättre på skärm än på papper. Men kan man tekniken så går det att vaska fram fina utskrifter även från hemma utskrifter. En bra utgångspunkt är att studera Stefan Ohlssons Digital Bild 4.0, där finns mycket matnyttigt kring bildbehandling och digitalfoto.

Det väsentliga med en egen skrivare är väl framförallt att man direkt ser resultatet och snabbt kan korrigera bilden. Visst blir det dyrare, men slutresultatet kan ju bli en bild som är exakt så som man vill ha den istället för nästan så som man vill att den ska se ut.
 
hej

Jag valde epson för några år sedan enbart pga att deras bläck är så mycket bättre.
Hur det är idag vet jag inte.
 
Ja, Epson har gott rykte. Lever de på gamla meriter eller är de fortfarande bättre? Kan vara spännande att höra lite åsikter kring detta.

Står också för inköp av min första fotoskrivare. Jag vill förstås att kostnaderna per print ska bli jämförbar med att beställa från tex Crimson. Jag misstänker att jag skriver ut ett par A3 i veckan som max och ibland 10 bilder på en gång.

Det var ett par veckor sedan senaste inlägget i denna tråd och hoppas någon ny, eller gammal, har några bra idéer.
 
ANNONS