Annons

Välja makro-objektiv till D7000

Produkter
(logga in för att koppla)

WildBoar

Aktiv medlem
Jag har en Nikon D7000 och en tillhörande mindre samling av objektiv, och är nu lite sugen på att även prova på macro-fotografering men vet inte riktigt vad jag ska välja. Jag kollade runt lite och hittade nedanstående kandidater som ligger i ett prisspann som jag kan tänka mig och som dessutom verkar ha fått hyfsade recensioner.

Nikon AF-S DX 85mm f/3,5 G ED Micro VR
Nikon AF-S 60mm f/2,8 G ED Micro
Sigma EX 105mm f/2,8 DG Macro
Sigma EX 50mm f/2,8 DG Macro
Sigma EX 70mm f/2,8 DG Macro

I sammanhanget hade jag också funderingar att om möjligt även kunna använda objektivet till porträttfoto.

Tacksam för synpunkter och tips om vad som kan vara en lämplig väg fram.

Ett aber

Ett 60mm på din kamera då du även vill använda gluggen till porträtt. Blir nog en bra kombination.

Det finns ett aber. Den självutnämnda gurun Ken Rockwell har följande att säga om Nikons 60mm objektiv.

"This is why I don't suggest 60mm micro lenses: you will get in the way of your lighting, making this lens mostly useless at 1:1 except for copying slides."

Och här är mitt dielmma. Eftersom jag inte har någon egen erfarenhet av att fota med macroobjektiv kan jag inte bedöma hur hans uttalande ska värderas men om det blir meningslöst som macro 1:1 bir det ett porträttobjektiv enbart och den funktionen kan jag i.o.f.s. täcka med det jag redan har.

Okej. Recensionerna här på fotosidan är bra iaf. Men om det blir jobbigt med närgränsen vid makro så får du väl köra på 105an. Själv har jag ett 150mm för makro. Dedikerad 85a för porträtt.

Jag har AF-S 60/2.8. Giller verkligen det objektivet, funkar fint till allround o makro. Har också Sigma 150/2.8 som såklart ger en längre arbetsavstånd, kan det vara en 20cm istället för kanske 7cm med 60 objektivet. Dock är AF bättre på nikons. Min dotter har 85/3.5 det fungerar bra men jag tycker nog att mitt 60mm är bättre.

Har du råd så köp 105/2.8 då har du fått det optimala både nikons snabbhet och med längre avstånd. Men är det du saknar något bra i 60mm området så är detta 60 objektiv utmärkt. Jag har serien 35, 60, 150 och 300 och där passar 60mm in utmärkt

Kan ju berätta för dig att Sigma 70mm vann pris för bästa proffs objektiv alla kategorier (TIPA awards) så bättre än den är svårt att få. Jag har en själv och har haft den sen den släpptes. Är mycket nöjd.
Nu går jag över till FF kamera och ska då skaffa Sigma 150mm och jag kanske säljer min 70mm men har inte bestämt mig än. Den är ju liten och nätt att arbeta med dessutom.

Av de som du radat upp tycker jag det självklara alternativet är Sigma 70mm, så länge du kör på en DX kamera.

Utan att ha testat själv, vill jag minnas att tidningen Digitalfoto(.fpgroup.se) testat ett antal makroobjektiv för inte så länge sedan (kan iofs varit förra året, men ändå :):

där fick senaste Sigma EX 105/2,8 DG OS HSM Macro 1:1 minst lika bra betyg som Nikkor, men å andra sidan var priset ~likvärdigt (om inte tom. högre). Kan va värt att kolla upp hursomhelst...
/A.

ANNONS
Götaplatsens Foto