Har nu haft min 30D i ett och ett halvt dygn. Bytte från en 300D, och skillnaden är stor...minst sagt. Kan ju börja med det dåliga med kameran...så det är överstökat:
- Sökaren är fortfarande för liten...inte direkt helt hundra om man vill fokusera manuellt.
- Den där onödiga (för många av oss iaf) Print eller share knappen eller vad den nu heter...den borde åtminstonde gå att customiza till något användbart.
- Nya displayen har något disig färgåtergivning...och man måste nästan ställa upp ljusstyrkan till max för att kunna se alls om man är utmohus en solig dag (även i skuggan). Får hoppas detta kan fixas med ny firmware...
Över till det positiva då...
+ Resten.
=)
Kameran är snabb...på alla vis, skiver riktigt fort, läser ännu fortare, AF:en är snabb och känns extremt precis, delayen för slutaren är näst intill noll. Nu jämför jag ju med min 300D delvis, men även om jag försöker bortse från det så är den riktigt snabb på alla vis.
Gillar verkligen den lilla joysticken som man lätt ställer om till att byta fokuspunkt omedelbart med (läget 1 i custom functions...istället för default som är 0, då man måste trycka på knappen först)....så jäkla smidigt att bara trycka åt det håll man vill ha fokuspunkten, sen fota vidare. Fokuspunkterna går ju i en oval runt mittpunkten, så trycker man ner joysticken får man mitt-punkten, trycker man åt ett håll får man den punkten man siktar på direkt, alltså inget stegande. Minst fem gånger snabbare än att trycka på fokuspunkt-knappen, sen rulla sig till rätt fokuspunkt, som jag tidigare varit van vid.
Layouten på kameran är också grymt bra...allt man behöver komma åt fort är precis där man vill ha det, och jag kände redan idag på min första riktiga dag med kameran att flödet i att ställa om inställningar under tiden man fotade är avsevärt mycket bättre. Lär ju inte bli sämre när man hittar ännu bättre heller. =)
Att kunna ställa ISOn i tredjedels-steg är även något som faktiskt är grymt användbart.
Brusnivån är enormt låg...jag tyckte den var låg även i min 300D, men här får man väl minst räkna med att dubbel ISO innebär samma brusnivå som på 300D...allså är ISO 1600 inte brusigare än ISO 800 var på 300D. Och ISO 3200 ska vi inte ens prata om....det var enbart i yttersta nödfall jag använde den på 300D, om ens då...på 30D är den fullt användbar, när den behövs.
MEN....ett tips....fixa det där lilla hacket så ni kan använda Adobes RAW konverterare...använde DPP från Canon först, och fick MYCKET sämre resultat, trots att jag försökte göra så små förändringar som möjligt där, sedan fortsätta i PS. Fixade hacket till PS, och framkallar där nu, med väldigt mycket bättre kontroll och resultat. Framförallt avsevärt bättre brusreducering (kanske mest färgbruset) när jag fotat på ISO 3200 och 1600.