Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Välkommen Canon 30D!

Produkter
(logga in för att koppla)
PMD skrev:
Det är på massmarknaden Canon kan tjäna pengar, och en D200 får ingen massmarknad.

Nått åt det hållet i alla fall. D200 är nog i dyraste laget för många. Men de säljer säkert tillräckligt många ändå.

Sen ska man ju tänka på att Nikon har två modeller under D200. Och D70s lär väl ersättas under året.

Nikon ska släppa lika många modeller i år som förra året, eventuellt fler, men inte färre. Förra året kom D2x, D50, D70s och D200. Lite bereonde på hur man räknar. Ännu har inga modeller kommit i år - så nu väntar vi...

Nyss så beställde jag min kamera 30d 17-85 580ex bouncer och motljus skydd för 21000 nu får man sitta och vänta som ett barn på julafton =)

Har nu haft min 30D i ett och ett halvt dygn. Bytte från en 300D, och skillnaden är stor...minst sagt. Kan ju börja med det dåliga med kameran...så det är överstökat:

- Sökaren är fortfarande för liten...inte direkt helt hundra om man vill fokusera manuellt.

- Den där onödiga (för många av oss iaf) Print eller share knappen eller vad den nu heter...den borde åtminstonde gå att customiza till något användbart.

- Nya displayen har något disig färgåtergivning...och man måste nästan ställa upp ljusstyrkan till max för att kunna se alls om man är utmohus en solig dag (även i skuggan). Får hoppas detta kan fixas med ny firmware...

Över till det positiva då...

+ Resten.

=)

Kameran är snabb...på alla vis, skiver riktigt fort, läser ännu fortare, AF:en är snabb och känns extremt precis, delayen för slutaren är näst intill noll. Nu jämför jag ju med min 300D delvis, men även om jag försöker bortse från det så är den riktigt snabb på alla vis.

Gillar verkligen den lilla joysticken som man lätt ställer om till att byta fokuspunkt omedelbart med (läget 1 i custom functions...istället för default som är 0, då man måste trycka på knappen först)....så jäkla smidigt att bara trycka åt det håll man vill ha fokuspunkten, sen fota vidare. Fokuspunkterna går ju i en oval runt mittpunkten, så trycker man ner joysticken får man mitt-punkten, trycker man åt ett håll får man den punkten man siktar på direkt, alltså inget stegande. Minst fem gånger snabbare än att trycka på fokuspunkt-knappen, sen rulla sig till rätt fokuspunkt, som jag tidigare varit van vid.

Layouten på kameran är också grymt bra...allt man behöver komma åt fort är precis där man vill ha det, och jag kände redan idag på min första riktiga dag med kameran att flödet i att ställa om inställningar under tiden man fotade är avsevärt mycket bättre. Lär ju inte bli sämre när man hittar ännu bättre heller. =)

Att kunna ställa ISOn i tredjedels-steg är även något som faktiskt är grymt användbart.

Brusnivån är enormt låg...jag tyckte den var låg även i min 300D, men här får man väl minst räkna med att dubbel ISO innebär samma brusnivå som på 300D...allså är ISO 1600 inte brusigare än ISO 800 var på 300D. Och ISO 3200 ska vi inte ens prata om....det var enbart i yttersta nödfall jag använde den på 300D, om ens då...på 30D är den fullt användbar, när den behövs.

MEN....ett tips....fixa det där lilla hacket så ni kan använda Adobes RAW konverterare...använde DPP från Canon först, och fick MYCKET sämre resultat, trots att jag försökte göra så små förändringar som möjligt där, sedan fortsätta i PS. Fixade hacket till PS, och framkallar där nu, med väldigt mycket bättre kontroll och resultat. Framförallt avsevärt bättre brusreducering (kanske mest färgbruset) när jag fotat på ISO 3200 och 1600.

Senast ändrad:
Peter.H skrev:
Det borde ju inte var aså svårt att dela med sig av "hacket".

Det finns här på fotosidan...men för dig så bryter jag väl nån regel å gör en komplett guide på en gång...så folk slipper å göra fel bara för att dom inte läst allt som stod på sidan jag hittade det.

1. Ladda hem senaste Adobe Camera RAW från: http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=3267

2. Lägg Camera RAW.8bi i din /Plug-Ins/File Formats/ mapp.

3. Ladda hem: http://home.no/nerevarine/Unofficial30DSupport.js och spara den i din PhotoshopCS(2)/Presets/Scripts mapp.

4. Starta (eller starta om) PS, och kör sedan den nerladdade filen från File/Scripts (eller motsvarande på svensk version...Arkiv/Scripts?).

5. När den ber dig söka upp din Camera RAW fil, välj INTE den i din vanliga CS2 mapp, utan den på sökvägen C:\Program Files\Common Files\Adobe\Plug-Ins\CS2\File Formats (eller motsvarande för svensk version). Detta för att Bridge ska kunna läsa filerna m.m.

Detta fungerar perfa med CS2, och jag har testat...men jag kan bara garantera det för PC användare...MAC verkar fortfarande krångla för många.

Jag har tagit detta från länken: http://akhater.wordpress.com/2006/03/24/early-support-for-photoshop-cs2-for-canon-30d-raw/

Men se till att läsa all info där, och även en hel del av svaren efter artikeln för att få all info som jag beskriver ovan.

En
froderberg skrev:
Det går inte att svara generellt på en sådan fråga.

För mig är 30D inte intressant eftersom det inte finns ljusstarka vidvinklar till den. Till 5D kan man exempelvis använda 24/1,4.

För mig är också den stora sökaren och den stora sensorn värdefull vid porträttfotografering.

Påtagligt bättre kvalitet vid iso 3200 har jag också stor nytta av.

För andra är det bara en massa onödiga pixlar för onödigt mycket pengar.

Men en 5 d kostar ju 10 loppor mer, vem skulle inte vilja ha en 5 d ? en 30D för mig som nästan kört sönder en 300d plus hack är ju 30D rena drömmen. Jag gilla lite frälst i Nikon tidigare men jag vettefan om det bara är som typ aaa kör ba macdator bahh. den här kameran är bara en nagel i ögat på en 20d ägare. och visst är det trist när canon inte slänger med mer som i sin tur triggar alla 20d ägare att sälja sin 20d på blocket för en piss summa..OBS jag tror 20D är en skitbra kamera likaså 30D tjohooo =D

17-55/2.8 på 30D täcker in motsvarande brännvidden 27mm på 5D, och 17-55/2.8 har bildstabilisering vilket gör att man kan handhålla vid lika långa (eller t.o.m. längre) tider som med 24/1.4.

Enda fördelen med 24/1.4 är det kortare skärpedjupet, om man nu inte bara måste ha de där extra 3 millimetrarna.

PD

Jag handhåller 1/8 sek utan några som helst problem. Då är jag inte särskilt stadig på handen. (retas med alla IS förespråkare :D)

30D exponerar otroligt jämt och fint, faktiskt ganska mycket bättre än 20D. Det gör att efterarbete blir minimalt. En nog så viktig detalj i sig måste jag säga. Att den sedan har spotmätning gör att man inte som en del gör här, jämför dom två. Dom är enligt mig två helt skilda kameror, där den ena begåvats med mer, viktiga funktioner. Dessutom till ett lägre pris !

ANNONS
Götaplatsens Foto