Annons

Värde i gamla kameror?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ladyspawn

Aktiv medlem
Jag ärvde en stor tung väska när min morbror dog i höstas.
I den låg diverse kameror och kameraprylar.
Kameror jag aldrig hört talas om förut och som nog var nya på Fred Flintas tid.
Givetvis blev det en del snack i familjen och mamma undrade om de var värda något.
Inte en aning svarade jag sanningsenligt men lovade att kolla närmare på saken.
Någon här som vet om det är något värde i dem?
Följande innehåll fanns i väskan.

Kompaktkamera: Nikon L35 (AD?)

Systemkamera(?): Pentax Asahi (ev A8AHI) ME med optik Expert 1:2,8 f=35mm multic samt nån form av batteripack på kameran. Den har ingen märkning alls.

Systemkamera: Chinon CM-3 med batteripack Chinon power winder och optik Auto Chinon 1:1.7 f=55mm

Blixt: Maxwell PF-70C

Blixt: Sunpak GX14

Optik: Pentacon auto 2.8/29

Plus 2 små sladdar som jag inte vet om de hör till någon av ovannämda stenåldersartefakter eller om de helt enkelt hamnat i väskan i brist på annan plats att lägga dem på.

Jag har bara skrivit av den info som stod på grejorna i väskan, har ingen aning om ifall de heter något annat eller har någon mer beteckning, isåfall står det inte på dem.

Jag har heller ingen aning om ifall någon av grejerna fungerar eftersom min morbror aldrig slängde något utan samlade hellre på sig saker ifall att...
Skulle dock tro att de fungerar eftersom de alla låg i samma väska och om inte alla gick sönder på en och samma gång borde han ha plockat ut den som gick sönder när han skulle bära med sig väskan nästa gång.
Dock var min morbror en väldigt speciell person och det är inte alls säkert att han tänkte på samma sätt som jag. :)
 
Det handlar inte om några större summar. Jag gissar på 500-700 för hela paketet om du hitar något som är intressant.

Systemkamerorna är väl mest intressant och har du tur kanske du kan få upp mot 500 kronor för separat.

Pentacon-objektivet bör säljas med Pentax-kameran.
 
Ok.
Var ungefär vad jag trodde. ;)
Sälja dem tänker jag inte göra. Min morbror betydde mycket för mig så jag skulle aldrig sälja något jag ärvt efter honom.
Mamma däremot ville väldigt gärna veta ev värde för mina systrar gillar inte att jag fick ärva kamerorna ifall att de var värda något fick jag ju mer än de fick liksom... Som vanligt visar folk sitt rätt jag när det rör sig om arv.
 
ANNONS