Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

värde på ett Nikon 70-300 ?

Produkter
(logga in för att koppla)

robert petersson

Aktiv medlem
Har ett par år gammalt Nikon 70-300 1:4-5.6 ED. Ej VR eller så ?
Vart är det värt, vad skulle man kunna få det sålt för ?

jag hade först tänkt 1500 kr, och det är det väl värt ? Jag är super nöjd med det, men har ett nytt 70-300 VR nu..

Så vad tror ni jag kan sälja det för ?

//Robert

Det är en väldig skillnad på vad saker är värda och vad man kan få för dem. Men jag tror säkert att du kan få 1500 som du hade tänkt från början även om det inte är svårt att hitta dem billigare.

Det är väl inte alls skillnad på vad saker är värda och vad man kan få för dem. De är helt enkelt värda det pris som de går att sälja för. Sedan kan ju bruksvärdet vara högre, som t ex att köpa begagnade möbler, men likväl är det ekonomiska värdet inte högre. Men det har man förstått att vad gäller begagnade objektiv så är många väldigt optimistiska vad de kan få för prylarna. Vad gäller Canon så betalas väl objektiv i nyskick upp till 70 procent av billigaste nypris i Sverige, men det gäller ju de populära objektiven, knappast de mer udda. sen har det ju med utbud och efterfrågan att göra, Canons 17-85 IS- normalzoom med mediokert testresultat och som varit kit-objektiv för många kan knappast säljas för något av de priser man ser på marknaden, trots att det knappt motsvarar hälften av vad deras nypris är. Vad gäller Nikons objektiv så är ju utbudet mindre så det borde ju generera ett högre pris, samtidigt som att många vill ha bildstabilisering på en telezoom, och att en ny Nikon är ganska billig.

Har kikat lite på gamla auktioner på Tradera och de flesta har slutat runt 1200-1300kr om det är G-varianten. D-varianten är värd lite mer.

Till Håkan:

Vad är en vigselring värd för ägaren? Jordens resterande dryga 6 miljarder människor skulle svara ungefär 100 kr grammet.

Det jag menade var att billigare objektiv ofta utgör ett större värde för ägaren än marknadsvärdet. Ett bra exempel är Nikons 18-55 som helt klart utgör ett större värde än den ynka femhundring man behöver betala för ett begagnat exemplar.

ANNONS
Götaplatsens Foto