Annons

värdering av canonutrustning

Produkter
(logga in för att koppla)

marturt

Medlem
Vore tacksam om någon kan ge mig en prisbild på följande utrustning i bra skick men ändå använd, ca 3 år för kameran o cirka 4-5 år för objektiv.
(jag ska köpa ut den från mitt jobb så lägg er så lågt ni vågar men ändå realistiskt)

Canon 1D mkII

Objektiv:
Canon 17-40 4L
Sigma 70-200 2,8 EX
Sigma 14 2,8 EX
Tamron 90 2,8 Macro
Kenko telekonv 2X

tillbehör:
Canon ST-E2
trådutlösare
xtra batteri
polfilter
tamron fotorygga

Blixtutrust (från kaffebrus):
2st QH 300W-blixtar
2st radiosändare
1st Falconeye ljusstativ
2st Manfrotto ljusstativ
2st 40cm reflektorer
1st batteriaggregat 1200W

tack på förhand
mvh martin
 
Min beräkning går ner till Tamrons fotorygga och jag tycker ett lågt och vettigt pris kan vara ca 26000 kr. I andra kolumnen är det egentligen bara ST E2 som her ett riktigt egenvärde. Resten där brukar man få på köpet. Kolumn två har jag värderat till 1000 kr totalt medans kolumn ett ca 25000 kr. Även om grejerna är värda mer så tar det tid att sälja dem och det är rimligt att en köpare åtnjuter ca tre-fyra tusen rabatt om man klipper allt på en gång.
 
Drygt 30k tycker jag utrustningen är värd, om den är i bra skick. Men samtidigt så får man alltid grejorna med en ganska stor rabatt om man köper så pass mycket på en gång
 
Begagnade 1D Mk2 säljs för 10000 kr (av bl a ScandinavianPhoto). Optiken har ett nypris på 24000 kr. Ett riktmärke för beg-pris med tanke på ålder m m tycker jag borde vara ungefär 60 procent, dvs 14000. Kenkon och blixtsändaren möjligen en tusenlapp var.

Sammanlagt 26000 alltså -- men precis som andra som skrivit här tycker jag att du borde få rejäl rabatt på det paketet, och därmed hamna nånstans strax över 20000 kr.

Vad blixtpaketet är värt har jag ingen aning om.
 
Uppenbarligen har vi tre hittills haft en rätt likriktad syn på begagnatpriserna. Lars räknade väl med även kolumn tre som jag och Erland utelämnade pga okunskap. Vi var också överens om en rätt bra rabatt eftersom du klipper allt på en gång.
 
tackar

utmärkt info från er tre. tack för det.
ska bli spännande att se vad mitt företag säger, de räknar ju lite annorlunda med avskrivning och sådant än bara rent begvärde o sen är det upp till chefens goda vilja.

blixtutrustningen är lite anonym, men mer än 40% av nyvärdet tänker jag inte betala. Kan dock rekommendera mitt batteri, Travel-nånting heter det och är på 1200w vilket i räcker utmärkt för min 2x300w blixtar och icke actionplåtning.
 
Eftersom det här handlar om en utrustning du skall köpa ut från din arbetsgivare, så föreslår jag att du går till en fotobutik, exempelvis Scandinavian Foto och ber om någon form av värderingsintyg av begagnatvärdet på utrustningen. Låt sedan detta ligga till grund när du betalar din arbetsgivare.

Varför detta, jo, om din arbetsgivare av någon anledning skulle få en skatterevision, kan inte försäljningen ifrågasättas av skattemyndigheten, vilket annars lätt kan ske.
 
ska bli spännande att se vad mitt företag säger, de räknar ju lite annorlunda med avskrivning och sådant än bara rent begvärde o sen är det upp till chefens goda vilja.
En liten varning: Om du köper av din arbetsgivare och betalar väsentligt mindre än marknadspris betraktas mellanskillnaden som lön och ska alltså beskattas.
 
intressant, tack!

En liten varning: Om du köper av din arbetsgivare och betalar väsentligt mindre än marknadspris betraktas mellanskillnaden som lön och ska alltså beskattas.

tack för denna nyttiga info. ska åka till Scandinavian i nästa vecka.

angående beskattning som lön av mellanskillnad så blir det väl inte aktuellt eftersom jag inte köper grejerna i form av anställd utan som företagsägare. i och för sig är jag ju enskild företagare men ändå?
 
inbytespris

Dittt jobb bör sälja det till dig för de priser som man kan räkna med att de kan få vid en avyttring, dvs vad de får betalt av en handlare om de säljer/byter in utrustningen.

Då talar vi om minst 30% lägre pris än försäljningspriset (som riktigt angivits till max 26 - realistiskt för hela paketet 24 KSEK)

Jag tycker du borde få köpa detta för ca 15-16000 exkl moms.
 
angående beskattning som lön av mellanskillnad så blir det väl inte aktuellt eftersom jag inte köper grejerna i form av anställd utan som företagsägare. i och för sig är jag ju enskild företagare men ändå?
Man är inte skattebefriad bara för att man har en enskild firma. I praktiken är nog kontrollen hårdare i det fallet.
 
har fått pris nu

20 000 kr plus moms säger min arbetsgivare.
lite mer än jag tänkt mig.
tycker ni jag ska slå till?
 
Nja, 16-18 låter mer rimligt tycker jag. 20-22 om det var ersättning vid stöld från försäkring, men finns alltid flera sätt att se på saken på. Prylarna är värda 20, men du har en del jobb för att med annonser få tillbaka 20, så någon tusenlapp lägre tycker jag är rimligt.
 
precis vad jag tänkte

Nja, 16-18 låter mer rimligt tycker jag. 20-22 om det var ersättning vid stöld från försäkring, men finns alltid flera sätt att se på saken på. Prylarna är värda 20, men du har en del jobb för att med annonser få tillbaka 20, så någon tusenlapp lägre tycker jag är rimligt.

ja, 20 är jag inte sugen på att betala. vi får se vad chefen säger.
 
ANNONS