Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Värdering av Obj. till canon?

Produkter
(logga in för att koppla)

billyskate

Aktiv medlem
Hejsan!

Går i tankarna om att sälja bort lite objektiv och köpa ett 17-40L istället.. Nu undrar jag om någon har lust att hjälpa mig och värdera objektiven.

Canon 18-55 kitobjektiv
Canon 80-200 4.5-5.6 II
Sigma 28-70 2.8

MVH Billy

Sigmat kanske 2000-2500 spänn.

De flesta objektiv säljs begagnade för 2/3 av lägsta nypris. Sedan finns det alltid de som försöker ta mer för sakerna begagnat än vad de kostar nya (men det är något som är exceptionellt för fotografer).

Kolla runt vad andra säljer samma objektiv för. Det är bortsett från extrema fall runt 2/3 delar av priset. Framför allt gäller detta sådana billiga objektiv som beskrivs ovan. Finns liksom ingen vits att köpa ett begagnat objektiv om det bara skiljer ett par hundra från att köpa ett nytt. Det är ju annorlunda med riktigt attraktiva objektiv som Ef-s 17-55 eller några av L-objektiven. Begagnatpriserna på dessa är inte sällan skrattretande.

Mvh

David

Ja det är optimistiskt att tro att man får det. Ska inte säga att det inte finns de som kanske betalar 500 spänn för kitlinsen (det är bara det att det blir svårare att hitta dessa köpare, då det finns gott om säljare som säljer det för 400 kr). Att ta 1000 kronor eller mer för 80-200 som nytt kostar 1450 kr, känns också lite i mesta laget. 900 tycker jag känns mer rimligt. Dock ska du överhuvudtaget hitta köpare för dessa objektiv och det kan vara svårt nog då de inte är de mest attraktiva objektiven så man kan nog inte vara alltför optimistisk till att göra en minimal förlust från nypris till begagnat. Filter kanske spelar en viss roll, men om du tänkt sälja allt i ett pack så att säga så ska du inte bara hitta en person som vill ha nybörjaroptik, men ändå inte köpt kitobjektivet till sin kamera, ska både vara intresserad av 18-55 och 80-200 objektivet och dessutom vara intresserad av filter till någon eller båda av dessa objektiv, och sedan dessutom vara intresserad av prisbilden. Ska inte säga att det är omöjligt. Men det är nog enklare att sälja prylarna var för sig och till ett något billigare pris. Men det är bara vad jag tror.

Mvh

David

Det är nog lättast att sälja objektiven separat.

Sigma 2,8/28-70mm finns i olika versioner. Den nya DG varianten är bäst och rimligtvis dyrare än den gamla.

Om du annonserar både på blocket och FS så får du snart veta marknadspriset på dessa relativt vanliga objekt.
Tittar man på säljannonser så kan man utgå att många försöker sätta ett högre pris än vad man egentligen kan få och kanske räknar med prutmån.

billyskate skrev:
Hejsan!

Går i tankarna om att sälja bort lite objektiv och köpa ett 17-40L istället.. Nu undrar jag om någon har lust att hjälpa mig och värdera objektiven.

Canon 18-55 kitobjektiv
Canon 80-200 4.5-5.6 II
Sigma 28-70 2.8

MVH Billy

Har kollat. Realistiskt pris för alla gluggarna är 3500 upp till 4000. Kitoptiken förutsätter ju att köparen har en 300D/20D/350D/30D eller 400D, vilket tar bort ex ägare av 10D samt givetvis 5D o 1D-serien. Max 500 kr

80-200. Fixar du ut 1500 för om det är i mycket fint skick

Sigman 28-70 är ett bra objektiv med hyfsat ljusstyrka. Hade ett själv en tid. Sålde för att skaffa annan brännvidd. Det var i mycket bra skick o jag fick 2100 för det.

Förr var det enklare att byta in objektiv i affärerna, men nu har man i princip lagt av med det. Undantag: speciellt efterfrågade L-optiker och objektiv som kommer från rörelseidkare där affären kan göra ett "inköp" av optiken och dra moms för den vid inbytet.

Håller med om att 2/3 av nypriset är ganska vanligt. En del optiker är generellt sett övervärderade av sina ägare. Dessutom är det väldigt svårt att kolla vad objektiven varit utsatta för av tidigare ägare. Speciellt zoomar är svårkollade. Slagmärken o dyl märks inte så mycket p g a den allt vanligare genomfärgade svarta plasten i optikerna.

Förstår inte hur du kan föreslå att han ska sälja 80-200 för 1500 begagnat då det kostar 1450 kr att köpa nytt. Det är fullkomligt ologiskt att någon skulle föredra ett köpa samma objektiv begagnat 50 kr dyrare än vad han får det för nytt från butik.

Netoutlet säljer objektivet för exakt 1 468:- inkl. moms.

Sorry, my mistake!

David Appelgren skrev:
Förstår inte hur du kan föreslå att han ska sälja 80-200 för 1500 begagnat då det kostar 1450 kr att köpa nytt. Det är fullkomligt ologiskt att någon skulle föredra ett köpa samma objektiv begagnat 50 kr dyrare än vad han får det för nytt från butik.

Netoutlet säljer objektivet för exakt 1 468:- inkl. moms.

Nej det skulle inte jag heller förstå. Tog fel på det o 75-300/4-5.6 III usm som har ett riktpris på nästan 3000, men som brukar kunna köpas nytt på nätet för 2400-2500.

Och det gör ju att maxpriset för 80-200 max borde bli 1000 spänn. Alltså försvinner en femhundring från min kalkyl.

MVJ/LA

Ja, det stämde ju ganska bra med tabellen. Sen vet man ju inte vilka som lyckades sälja grejern och för det priset de angivit, men man får ju ett hum i alla fall.

Tabellen visar ju också på en del fall där annonsören begärt mer för sitt begagnade än vad nypriset ligger på (om man kollar på prisjakt och jämför) och troligen låg då de annonserade ut den. Skulle tippa på att de inte fick dem sålda för det priset.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto