Annons

Värt att ha både 50 & 75mm?

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan Carlström

Aktiv medlem
Jag är lite sugen på ett korttele till min m7a. Har idag 35 & 50. Funderar på ett 75 mm eftersom jag gillar porträtt med inte allt för mkt komprimering. 90 känns lite långt, så att subjektet isoleras från omgivningen. Men sen tänker jag att det kanske är för nära 50mm? På ett sätt är det väl jag som måste svara på detta, men jag vill ändå fråga: är det ngn som har både 50 o 75 mm? Tycker ni att det är värt det? Spontant känns 75 som en trevlig bv, men är den tillräckligt olik 50mm?

mvh
johan
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Procentuellt så är det lika stor skillnad mellan 35 & 50 som det är mellan 50 & 75.
Men om du gillar det kan bara du svara på.
Låna ett av ngn o testa nån dag, sen vet du.
 

Frekeman

Aktiv medlem
Satsa på 90 mm först och främst. Brännvidden 75 mm är för nära din 50 mm. Din sistnämnda tar ju redan utmärkta porträtt (kolla upp Peter Zelewski exempelvis som jobbar med den brännvidden: https://www.instagram.com/peterzelewski/). Jag köpte själv en Summarit 90 mm f/2.4 för att sen faktiskt komplettera med en 75 mm av samma sort. Bara för att ha en komplett uppsättning – inget ont om 90:an. De bör kunna köpas i Sverige för ca 12 000 skulle jag gissa.
 

Andreas U

Aktiv medlem
Utan att svara "Leica-specifikt" tycker jag själv att det är stor skillnad på varje 5mm. Just på frågan om 50/75 är tillräcklig olika just för dig är såklart svårt att svara på. Minst lika mycket olikheter/för-/nackdelar är alla andra parametrar för ett objektiv än just längden. Totala karaktären av ett objektiv kan medföra att man upplever stor skillnad utan att kunna avgöra att det just beror på längden eller att den har stor differens men ändå är väldigt annorlunda än ett annat.
 
ANNONS