Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Värt att reparera en D200???

Produkter
(logga in för att koppla)

vfrkr

Ny medlem
Hej
Jag har en Nikon D200 som har ett trasigt bildbehandlingskort. Kostnaden för att byta kortet ligger på 5300:- (då ingår även rengörning och allmän service). Jag skulle behöva lite synpunkter på om det är värt de pengarna eller om jag ska skrota och köpa nytt... Kameran är i nyskick och det syns knappt att den är använd (under 10.000 exponeringar enligt säljaren som jag köpte den av för ett år sedan).

Tacksam för synpunkter,
Kristofer

Hej
Jag har en Nikon D200 som har ett trasigt bildbehandlingskort. Kostnaden för att byta kortet ligger på 5300:- (då ingår även rengörning och allmän service). Jag skulle behöva lite synpunkter på om det är värt de pengarna eller om jag ska skrota och köpa nytt... Kameran är i nyskick och det syns knappt att den är använd (under 10.000 exponeringar enligt säljaren som jag köpte den av för ett år sedan).

Tacksam för synpunkter,
Kristofer

Om du tänkt att behålla din D200 en avsevärd tid framöver så är det absolut värt pengarna enligt mej. D300 kostar ju fortfarande ganska mycket mer begagnad. Men om du redan börjat planera för en uppgradering inom överskådlig framtid så blir ju pengarna mer eller mindre bortkastade. Begagnatvärdet på en D200 ligger väl i krokarna för reparationskostnaden, så laga för att sälja känns ju meningslöst.
Men att laga och ta kostnaden är ju bättre än att vara kameralös, om du förstår vad jag menar.

Så om det är läge att tidigarelägga en nyinvestering kan nog bara du svara på.

/K

Det finns ungefär ett dussin D200 till salu -- bara här på FS. Någon av dem är utannonserad för 4000 kr. Min gissning är alltså att det är ganska lätt att få en D200 i hyfsat skick för mindre än 5300 kr.

Jag är tveksam. Jag skulle nog inte serva den utan köpa en beggad istället.
Du kan få en D200 med vertikalgrepp etc för 5000,- på blocket och då har du dessutom din gamla kvar för reservdelar om nu det skulle behövas någon gång.

En annan variant är att kolla upp om du kan få servicen på hemförsäkringen eller liknande.

Tycker det är precis på gränsen. Du kan nog köpa en begagnad D200 billigare en 5300kr men samtidigt så får du en ny genomgången o rengjord kamera för dom pengarna.
Tror dock inte du får tillbaka pengarna om du säljer den, utan du kan nog få runt 4500-5000kr. Så som någon annan skrev, funderar du på att byta upp dig så låt bli, sälj det som finns kvar av kameran, kan säker få 300-1000kr av någon som behöver reservdelar och köp något annat. Om du däremot vill behålla så lämna in den.

Tack!

Tack för alla goda synpunkter!
Problemet är just det att kostnaden för reparation motsvarar en begagnad D200. Å andra sidan är kameran i toppskick och kommer att ha ett helt nytt bildbehandlingskort... Dessutom har jag har redan ett vertikalgrepp. Det lutar nog att jag accepterar kostnaden och låter Nikon reparera den. Jag kommer att uppgradera men jag tänkte vänta tills "D400" kommer. Om jag då skulle få för mig att köpa en ny kanske någon av mina söner kan ta över kameran.

Vänliga hälsningar,
Kristofer

Tycker du gör helt rätt. Jag har haft D200 länge och har dessutom en D300s och jag gillar dem bägge. Skulle tänka en extra gång om reperationsprisen men sedan gå vidare och reparera kameran. Din kamera är ju dessutom i så gott skick!!!

Hej
Hoppas det är OK att någon med bara 2 inlägg här, tycker lite.
Jag lagade min D50 för mer än vad den kostade begagnad. När jag fick tillbaka den fick jag en fullservad, rengjord och lagad kamera. Om jag hade köpt en begagnad, vad hade jag fått då? Nu fick jag tillbaka en i princip ny kamera.
Det mesta av det vi köper har en service- och underhållskostnad. Ta kostnaden och få tillbaka en riktigt bra kamera. Värt mer än att köpa en annan begagnad med okända fel och brister.

/Magnus

Nu har jag bestämt mig...

Tack för dina synpunkter Magnus. Jag tror att det lutar åt just ett sådant beslut. Jag kommer ju att fortsätta att fota med den, och när det är dags att byta får den väl gå i arv till min fotointresserade son. Känns dessutom bra att inte bara kassera bra grejer i detta köp och släng samhälle.

Hälsningar,
Kristofer

ANNONS
Götaplatsens Foto