Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Växla film

Produkter
(logga in för att koppla)

FotoJeppe

Aktiv medlem
Om man har en färgfilm i kameran och helt plötsligt vill fota lite s/v. Då borde det väl gå att bara gå in i ett mörkt rum, ta ut filmen och veva tillbaka den in i kassetten och sen komma ihåg hur många bilder man har tagit. Om man sen fotat lite s/v, kan jag då sätta in färgfilmen igen och ta så många bilder jag hade gjort innan i ett helt mörkt rum, sen när jag har kommit ifatt så kan jag väl fortsätta på samma film?

Hmmm... det blev lite komplicerat nu men ni förstår säkert...

Är det någon som har provat det? Jag kan inte komma på något större problem med det, mer än att det blir ett lite större mellanrum mellan bilderna där man har bytt...

Jag har nämnligen en 36:a färg i och har bara tagit några bilder... men ska snart fota s/v, har inte lust att varken slänga filmen eller framkalla den med bara några bilder på...

Tacksam för svar!
/Jeppe (behöver en extra kamera... :) )

Alternativ:

1) Två hus
2) Skaffa en filmutdragare. Anteckna hur många rutor du exponerat, dra tillbaka filmen och ta ur den. Använd filmutdragaren för att få ut en flik. När du är färdig med Sv/v, sätt in färgfilmen igen och exponera dig fram till rätt ruta plus säkerhetsmarginal, med objektivlocket på och sökaren täckt, eller i ett mörkt rum.
3) Skaffa en kamera som kan lämna en flik ute, så slipper du filmutdragaren.

Tips! Skriv med vattenfast penna på filmburken hur många rutor du exponerat, om du skulle glömma!

/Pontus

Så gjorde alltid jag. Jag brukade ta det antalet kort som var tagna plus ett extra för att verkligen vara säker på att inte dubbelexponera det sista kortet.

Sen gjorde jag även så här (svårförklarat kanske):
Jag tog en 24-rulle. Drog ut filmen och klipte av den ca 5 cm innan filmen åkte in i rullen. Filmen offrade jag och jag hade då en filmrulle med en film som var 5 cm lång.
Sen tog jag en vanlig 36-rulle och klippte av den där "snutten" som alltid sticker ut. Sen tog jag och tejpade fast 36-rullen och och den lilla 5 cm-biten med varandra. Gick in i ett mörkrum och drog ut ca 20-30 cm från 36-rullen och rullade in den på den andra rullen. Därefter klipte jag av filmen och helt plötsligt så hade jag en liten film med ca 6 rutor. Visst tappar man lite när man gör så här, men jag gillade aldrig systemet med 24 eller 36 bilder för oftast hade jag en idé och ville inte vänta tills rullen var slut för att kunna se hur den blev på bild.

/ Marcus

Enklast om du inte kan ställa din 300v så att den lämnar en bit av filmen ute är att köpa en filmutdragare för ca 100 kr. Då spolar du tillbaka filmen, skriver vilket nummer du var på och när du vill använda rullen drar du ut filmen ur rullen och exponerar med locket på med kort tid och liten bländare 1-2 exp mer än tidigare för marginal.

mvh

Johan

---

edit: inser att jag var långsam... redan 2 svar.

Jovisst kan du byta film mitt i rullen!
Spola tillbaka rullen du har i kameran. Det lättaste är om du kan ställa in så att tungan på filmen lämnas utanför kasetten.

När du sedan skall stoppa i den redan påbörjade filmen igen ställer du kameran på manuellt läge snabbast möjliga slutartid och minsta möjliga bländare, på med objektivlocket och försök att inte rikta kameran "direkt" mot solen.. Sedan är det bara att skjuta iväg till den rutan du var på tidigare.

Nja, du måste ju exponera fram rullen med "svarta" bilder tills du får en oexponerad del av filmen. Dessutom är inte rummet så mörkt kanske.

Hercules skrev:
Nja, du måste ju exponera fram rullen med "svarta" bilder tills du får en oexponerad del av filmen. Dessutom är inte rummet så mörkt kanske.

Men som flera har skrivit innan så är det bara att exponera sig "tillbaka" dit man var med objektivlocket på och sökaren täckt, snabbaste möjliga slutartid, och minsta möjliga bländare (så stort tal som möjligt).

Tack så mycket!
Det är så jag menade, ville bara se om det var någon mer än mig som tycker att det kan vara jobbigt att behöva ta 24 el. 36 bilder innan man kan byta film...
Jag tycker att de kan sälja film i 10 eller 15 rutors också... Det finns ju råfilm så man kan ladda själv men då måste man köpa så mycket på samma gång och av samma film... Ska prova det här lite..
Det var ju en fiffig idé med filmutdragare! Tack Pontus!

/Jeppe

Brummelisa skrev:
Så gjorde alltid jag. Jag brukade ta det antalet kort som var tagna plus ett extra för att verkligen vara säker på att inte dubbelexponera det sista kortet.

Sen gjorde jag även så här (svårförklarat kanske):
Jag tog en 24-rulle. Drog ut filmen och klipte av den ca 5 cm innan filmen åkte in i rullen. Filmen offrade jag och jag hade då en filmrulle med en film som var 5 cm lång.
Sen tog jag en vanlig 36-rulle och klippte av den där "snutten" som alltid sticker ut. Sen tog jag och tejpade fast 36-rullen och och den lilla 5 cm-biten med varandra. Gick in i ett mörkrum och drog ut ca 20-30 cm från 36-rullen och rullade in den på den andra rullen. Därefter klipte jag av filmen och helt plötsligt så hade jag en liten film med ca 6 rutor. Visst tappar man lite när man gör så här, men jag gillade aldrig systemet med 24 eller 36 bilder för oftast hade jag en idé och ville inte vänta tills rullen var slut för att kunna se hur den blev på bild.

/ Marcus

Det här var intressant! Har alltid retat mig på att det bara finns 24 el. 36bildsrullar. Helst av allt skulle jag vilja ha 10 bilder i varje rulle. Problemet är att jag inte riktigt förstod din förklaring.. Du kanske vill förklara lite noggrannare? Eller om det finns en enklare metod?

martim skrev:
Det här var intressant! Har alltid retat mig på att det bara finns 24 el. 36bildsrullar. Helst av allt skulle jag vilja ha 10 bilder i varje rulle. Problemet är att jag inte riktigt förstod din förklaring.. Du kanske vill förklara lite noggrannare? Eller om det finns en enklare metod?

Det finns säkert en enklare metod. Man kan ju köpa film på 30 meter och rulla själv. Då kan man kanske avbryta när man vill. Vad vet jag.

Jag vet inte om jag kan förklara bättre. Vad var det du inte förstod?

/ Marcus

Hmm .. jag kanske var lite trött när jag läste det igår, idag verkar det klarare.. Du menar att du tar en rulle med bara en snutt film på som du tejpar ihop med en oexponerad remsa på ca 20-30cm film som du sen monterar in i kameran och vips är filmen ca 6 rutor lång?

Ett tillägg vore väl kanske att tejpa på en exponerad remsa på 15 cm i slutet också? Bara för att minska filmkonsumtionen i början, vid montering alltså..

martim skrev:
Hmm .. jag kanske var lite trött när jag läste det igår, idag verkar det klarare.. Du menar att du tar en rulle med bara en snutt film på som du tejpar ihop med en oexponerad remsa på ca 20-30cm film som du sen monterar in i kameran och vips är filmen ca 6 rutor lång?

Ett tillägg vore väl kanske att tejpa på en exponerad remsa på 15 cm i slutet också? Bara för att minska filmkonsumtionen i början, vid montering alltså..

Precis. Fast jag klipper då självklart av remsan och vevar in dem 20-30 cm i den nästan tomma rullen. Visst blir det lite svinn, men jag tyckte det var värt det.

Jag kommer faktiskt inte ihåg om jag la till någon liten remsa i slutet, men det är nog smartast att göra så.

/ Marcus

Om jag har en rulle med några exponeringar på
och jag absolut skulle vilja framkalla dem innan resten är exponerad.

stäng av kameran (eller var beredd på
vad som eventuellt händer automatiskt när du
lite senare stänger kameran)
in i mörkrummet
släck
öppna kameran
försiktigt, klipp ett litet hack i filmen
mitt framför slutaren
stäng locket
tänd
slå på kameran
returspola filmen