Annons

Vågar man byta system?

Produkter
(logga in för att koppla)

Christian83f

Avslutat medlemskap
Hej alla!

Jag är en glad men kräsen amatör som idag fotar med 5d mark ii och fasta objektiv som 50/1.4, 300/4 IS och en sjujäkla massa tillbehör. Grejerna presterar hur bra som helst och det blir kalasfina bilder. Det finns dock ett bekymmer. Grejerna får aldrig följa med ut. Det är för stort och klumpigt liksom. Jag har inga ambitioner att bli professionell fotograf utan vill bara ha riktigt fina amatörbilder på familj, natur mm.

Ser att det idag finns flera alternativ till kompaktare kamerasystem tex Sony RX1, Leica M9 mm. Prisskillnaden på dessa system skiljer ju även rätt mycket. Men vågar man byta till kompaktare system? Blir jag besviken över användarvänligheten i min 5D och bildkvalitén som den ger? Vad kan ni se för för- och nackdelar?

Är i valet och kvalet och har inte råd med båda systemen tyvärr. Ge gärna lite tips och råd så jag någon gång kan bestämma mig. :)

Ha en fin helg alla!

/Christian

Olympus PEN eller OM.
Det skulle nog jag satsa på.
(Fast jag kör vidare med tjockkamera och en liten kompakt. Till syvende och sist handlar det om motivation. Kameraväskan blir lite större och tyngre)
Om du inte behöver längre brännvidd än 300mm till fullformat så bör du klarar dig bra med ett mindre kompaktare system tycker jag.

Mitt råd är att behålla tjockisen och skaffa t.ex Olympus E-PL5 med standardzoom och telezoom på köpet för 5000 kr. Testa det ett tag.

Befann mig i samma dilemma som du beskriver för drygt ett år sedan. Stor tung och klumpig kamera (APS-C) med flera fantastiska objektiv, som blev för tunga att släpa på i många situationer.

Jag köpte då, initialt för att ha som alternativ, in mig i m43 systemet, med en kamera (Panasonic G3) och kitobjektivet (som snabbt blev flera). Och plötsligt var kameran med igen, hela tiden. Och bilderna blev, i min ögon, inte märkbart sämre än tidigare, givet då, förstås, en del självklara begränsningar, exempelvis när det gällde fokuseringen av snabba rörliga motiv.

Nu har jag Olympus OMD-kamerorna, med en uppsättning bra (och dyra) objektiv. Jag ser inga begränsningar i bildskapande jämfört med min stora kamera. Och eftersom den mest samlade damm på hyllan, och inte ens användes när jag tänkt, utan jag bara plockade med mig "lilla" kameran sålde jag till slut. Jag har aldrig ångrat mig.

Alltså; detta är min historia. Andra må tänka och göra annorlunda. Min tes är att det finns många bra alternativa kamerasystem, alternativa till fr a spegelreflexkamerorna. Jag valde m43-systemet för att det är mognast som system, mest utvecklat och genomtänkt avseende bland annat och framförallt tillbehören, som objektiv etc. Och fortfarande väldigt behändigt att hantera.

Tack för tipsen! Kollar runt på lite olika system, bla de ni nämner. Såg att Sony just släppt sina A7 och A7R. Verkar också vara riktiga höjdare. :)

Samma här

Tack för tipsen! Kollar runt på lite olika system, bla de ni nämner. Såg att Sony just släppt sina A7 och A7R. Verkar också vara riktiga höjdare. :)

Jag har varit i samma läge som du med 5D mk II och en massa objektiv och tillbehör. Mer eller mindre hela sortimentet!! Men hemma på hylla fungerar de inte alls så jag bytte till fattigmans Leica, dvs Fujifilm XPRO-1, och det har jag inte ångrat en sekund. Det har gått mer än 1 ½ år och 5D mkII har inte varit på tur sedan dess. Jag köpte huset och de tre objektiv som fanns, men det visar sig att jag kunde nöjt mig med 35 mm 1,4, som sitter på hela tiden. Bildfilerna är makalösa och jag är mycket nöjd!

Ett annat tänkbart alternativ skulle kunna vara att komplettera med ett litet smidigt Canon 100D-hus. Då byter du inte system och all befintlig utrustning kan fortfarande kombineras. Tillsammans med "pancake"-normalen 40/2.8 så får du en utrustning som är lätt att ha med sig.

Jag har varit i samma läge som du med 5D mk II och en massa objektiv och tillbehör. Mer eller mindre hela sortimentet!! Men hemma på hylla fungerar de inte alls så jag bytte till fattigmans Leica, dvs Fujifilm XPRO-1, och det har jag inte ångrat en sekund. Det har gått mer än 1 ½ år och 5D mkII har inte varit på tur sedan dess. Jag köpte huset och de tre objektiv som fanns, men det visar sig att jag kunde nöjt mig med 35 mm 1,4, som sitter på hela tiden. Bildfilerna är makalösa och jag är mycket nöjd!

Kul att höra. Jag har småkikat lite på XPRO-1 också och verkar ju vara mycket kamera för pengarna. Hur hanterar den ISO vid höga värden? Massa brus?

Brygg segling

Än så länge kör jag vidare med mina dyra men bra systemkameror. Det ligger dock en hel del i vad du lyfter fram speciellt om man fotar med FF. Allt blir dyrt och klumpigt och man näst intill lämnar även frihands fotandet. Då ska stativet med också för att man ska bli helt nöjd

Har även en Sony NEX7 till mina gamla 70-tals objektiv. En helt fantastisk kamera och den har samma sensor som en annan kamera vi har, Nikon D7100. Gillar den verkligen och den är allt annat än liten och oansenlig i vad den presterar

Den är till skillnad mot D800:an alltid med och tar mycket bra bilder. Skulle jag ha några moderna objektiv till den skulle antalet lyckade bilder bli ännu fler

Nja, jag tror att man med vilken kroppsdel som helst kan räkna ut vart åt det barkar.

Innan du börjar kolla på en Leica M9 kanske det är en bra idé att testa fota en analog mätsökarkamera först, mätsökare passar inte alla och de analoga är betydligt billigare. Det finns många olika märken, Leica är bara en av dem och inte nödvändigtvis den "bästa" men troligtvis den dyraste av dem alla.

Jag hade samma problem för 3 år sen och tittade länge på Leica M9 för att den är liten och manuell. Priset och att man inte kan fota makro med en mätsökare (de är inte gjorda för precision) blev det att jag valde testa en analog istället. Nu fotar jag med en Zeiss Ikon ZI med några Zeiss objektiv och kunde inte vara mer nöjd, fast det skulle vara trevlig med en digital :)

Om du går den analoga vägen, tänk på att det kan bli dyrt med all film och du vill nog scanna dina negativ. En bra scanner är inte billig. Jag har nu en 5D Mark II med ett makro objektiv som jag använder för att "scanna" negativen.

En liten jämförelse, min Zeiss Ikon ZI med ett 50mm väger mindre än en 5D Mark II utan objektiv. Oavsett vilken kamera du väljer tror jag du blir nöjd. Det är roligare att fota när inte behöver tänka på vikten.

Kul att höra. Jag har småkikat lite på XPRO-1 också och verkar ju vara mycket kamera för pengarna. Hur hanterar den ISO vid höga värden? Massa brus?

Jag köpte Fujis X-E1 för ett år sedan. Sålde nästan omgående Canon 5D2 med 24L, 50L, Sigma 50/1.4 och 135L.

Jag upplever fujin som något bättre än 5D2 på iso 3200... 35/1.4 är dessutom skarpare än alternativen sigmalux, 50L och 50/1.4 som jag haft till Canonen. Den mest uppenbara bristen...som Fuji verkar ha lyckats åtgärda ganska bra med uppföljaren X-E2, är sökarlagget i EVF:en.

AF är inte hypersnabb men Fuji har genom ett par firmware uppdateringar lyckats får AF riktigt bra nu och till saken hör att den är riktigt säker, vilket jag aldrig upplevde 5:an vara...

Om det sedan är rätt kamera till DIG, vet ju inte jag, men jag har inte tittat tillbaka utan har precis bestämt mig för att unna mig en 23/1.4 i julklapp och ser framemot 56/1.2 som förhoppningsvis kommer till våren....

Kan tillägga att sensorn i fujin har synbart bättre DR än 5D2. Något jag inte riktigt förstod och uppskattade innan jag till slut fick se skillnaden....tyvärr har jag inte hittat några bra tester på fujisensorn så jag får gå på ren känsla. Men det syns väldigt tydligt i vissa typer av bilder, så tester eller inte är jag helt säker på att DR är bättre i Fujin än i 5D2...Och om jag inte förstått saken helt fel så är DR direkt förknippat med högiso-egenskaper också?

Jag sålde min Canon EOS 40D som mest låg hemma hela tiden och köpte en Fujifilm X-E2 med 18-55 zoomen. Jag är otroligt nöjd! Mycket mindre och smidigare. Nu får den följa med ut i mycket större uträckning. Jpeg direkt ur kameran är över förväntan bra och är lätta att föra över till mobilen/datorn via wifi. Fuji har otroligt många fina objektiv som håller mycket hög klass, både optiskt och materialmässigt. Rekommenderar Fujifilm X-E2 varmt.

Mvh
Pär

Usch, ingen bra tråd för mig med klumpig FF kamera och 8 klumpiga objektiv... Om jag inte hade haft en sambo som är ekobomiansvarig i mitt företag så skulle jag sälja alltihop och köpa en X100s eller en RX1.. Men men, om några år när det börjar bli dags att uppgradera så ska jag göra mig av med alla kameror oxh bara behålla en analog Rolleiflex och köpa en digital kamera med fast brännvidd. Min erfarenhet är desto mer stora klumpiga prylar och objektiv, desto sämre bilder.

Tack för alla härliga svar. Nu har jag gjort slag i saken och "vågat" sälja mitt kamerahus (5D mark II). Och då måste resten bort också. Sen till det stora problemet.... Vad ska jag välja? Efter att ha läst era kommentarer och sökt lite står det nog mellan Sony a7 och Fujifilm XE-2. Men jag kommer inte längre än såhär. Hade kanske slagit till på Fujin men det känns "fel" att gå från FF till aps-c när man väl tagit klivet upp. Är jag bara fånig eller ligger det något i det?

Fånig var ordet

Tack för alla härliga svar. Nu har jag gjort slag i saken och "vågat" sälja mitt kamerahus (5D mark II). Och då måste resten bort också. Sen till det stora problemet.... Vad ska jag välja? Efter att ha läst era kommentarer och sökt lite står det nog mellan Sony a7 och Fujifilm XE-2. Men jag kommer inte längre än såhär. Hade kanske slagit till på Fujin men det känns "fel" att gå från FF till aps-c när man väl tagit klivet upp. Är jag bara fånig eller ligger det något i det?

Det är väl resultatet som skall räknas och inte storleken! Om inte skall du kanske titta på en mellanformatare eller en Liinhof glasplåtskamera.....

Tack för alla råd! Nu har jag lagt in en beställning på en Fuji X-Pro1 med 35/1.4 och en 18/2.0. Galet bra pris på det paketet nu. 13990 mot ordinarie löspris på nästan 22000. Hoppas man blir nöjd nu bara. :)

God jul på er!

ANNONS
Götaplatsens Foto