Annons

Vågar man byta system?

Produkter
(logga in för att koppla)

Christian83f

Avslutat medlemskap
Hej alla!

Jag är en glad men kräsen amatör som idag fotar med 5d mark ii och fasta objektiv som 50/1.4, 300/4 IS och en sjujäkla massa tillbehör. Grejerna presterar hur bra som helst och det blir kalasfina bilder. Det finns dock ett bekymmer. Grejerna får aldrig följa med ut. Det är för stort och klumpigt liksom. Jag har inga ambitioner att bli professionell fotograf utan vill bara ha riktigt fina amatörbilder på familj, natur mm.

Ser att det idag finns flera alternativ till kompaktare kamerasystem tex Sony RX1, Leica M9 mm. Prisskillnaden på dessa system skiljer ju även rätt mycket. Men vågar man byta till kompaktare system? Blir jag besviken över användarvänligheten i min 5D och bildkvalitén som den ger? Vad kan ni se för för- och nackdelar?

Är i valet och kvalet och har inte råd med båda systemen tyvärr. Ge gärna lite tips och råd så jag någon gång kan bestämma mig. :)

Ha en fin helg alla!

/Christian

Olympus PEN eller OM.
Det skulle nog jag satsa på.
(Fast jag kör vidare med tjockkamera och en liten kompakt. Till syvende och sist handlar det om motivation. Kameraväskan blir lite större och tyngre)
Om du inte behöver längre brännvidd än 300mm till fullformat så bör du klarar dig bra med ett mindre kompaktare system tycker jag.

Mitt råd är att behålla tjockisen och skaffa t.ex Olympus E-PL5 med standardzoom och telezoom på köpet för 5000 kr. Testa det ett tag.

Befann mig i samma dilemma som du beskriver för drygt ett år sedan. Stor tung och klumpig kamera (APS-C) med flera fantastiska objektiv, som blev för tunga att släpa på i många situationer.