Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vågar man importera saker som går med Postnord längre?

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Ja men de är inte utan skuld, de borde gjort rätt från början och hade bättre möjligheter än någon annan att se vad som hände och om de tvekat kunde de rådgjort med sin övervakningsmyndighet. Att de blev stressigt. Tråkigt men det gick ju så långt att det blev regeringsnivå och panik. En viss minister såg miljarder oskattat och så kunde man ju inte ha det.
Om finansministern och tullverket hade agerat rationellt så hade problemet kunnat lösas på ett sätt som hade varit bättre för alla inblandade. Det hjälpte knappast att säga att posten har gjort fel länge så därför måste alla kunderna lida och staten får stå ut med att missa inkomster. Illa hanterat, helt enkelt.
 

cardazio

Aktiv medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ddBPbz/postnord-maste-skicka-tillbaka-400000-paket

Undrar hur många likt mig inte har fått någon faktura på moms. Jag lyckades efter ca 11 kontakter med postnord få veta att man kan betala avgifterna mha försändelseid och postnummer, men misstänker att en hel del kan få sina paket återsända utan att ha fått möjligheten att betala..

Lär bli ramaskri då, så det återstår väl att se.



Postar länken för att betala avgifter igen: https://moms.postnord.se/
 

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
Tavlor har ju bara värde för dig så där kan du ju göra hur som helst.

Inte lägger ett ombud en ny digitalkamera på gräsmattan framför huset och knappast du heller.
Nu har jag inte handlat av Apple på nätet sedan de öppnade butiken i närheten så jag vet inte hur det är nu, men innan dess var det regel att UPS lämnade av paket med datorer och annat rätt dyrt utanför dörren på villan. Utan att ha frågat eller informerat i förväg.
 

iSolen.se

Guest
Om finansministern och tullverket hade agerat rationellt så hade problemet kunnat lösas på ett sätt som hade varit bättre för alla inblandade. Det hjälpte knappast att säga att posten har gjort fel länge så därför måste alla kunderna lida och staten får stå ut med att missa inkomster. Illa hanterat, helt enkelt.
Det är PostNords fel och ingen annans.

Att påstå något annat är som att skylla en arrestering på polisen vid en stöld.
 

iSolen.se

Guest
Nu har jag inte handlat av Apple på nätet sedan de öppnade butiken i närheten så jag vet inte hur det är nu, men innan dess var det regel att UPS lämnade av paket med datorer och annat rätt dyrt utanför dörren på villan. Utan att ha frågat eller informerat i förväg.
UPS är här rätt ofta. Har aldrig hänt.

Har det verkligen hänt dig regelmässigt?
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Nu har jag inte handlat av Apple på nätet sedan de öppnade butiken i närheten så jag vet inte hur det är nu, men innan dess var det regel att UPS lämnade av paket med datorer och annat rätt dyrt utanför dörren på villan. Utan att ha frågat eller informerat i förväg.
Mina tavlor levererades mha UPS. Nu vet jag inte hur UPS fungerar, men det var inte UPS-bilar utan en annan leverantör som levererade min tavlor och de lämnade de dyra tavlorna som skulle till kund enligt mina instruktioner.
Huruvida de lämnar utan att meddela kan jag inte svara på. .
Flera gånger har detta hänt att jag messat. Nån gång messade jag så grannen kunde kvittera ut den.

Tagit bort delar av numret till hänsyn av budfirman.


Tillägg: Min A7R2 leverades av DHL/FedEx. Den kvitterades ut via telefon och instruktioner var de skulle lämna den.

/Stefan
 

Bilagor

Senast ändrad:

Astroscapist

Aktiv medlem
Varför messar Telenor dig om ett DHL- eller var det FedEx-paket kl 20.04?
Förstår att du har svårt att förstå bilden. Låt mig guida dig!
Första meningen skrev jag till Bud-företaget. Ett sms om att de får lov att lämna paketet på baksidan av huset. 2016-08-30
Andra meningen är Telenor som meddelar mig att jag missat ett samtal från telefonumret jag delvis raderade 2017-08-07 klockan 11:24. Samma datum skickar jag en ny kvittens och instruktion att lämna mina paket på innergården ifall min fru inte var hemma. För info så var hon inte det.

20:04 som du anger är när skärmdumpen togs, dvs idag när jag letade bland mina sms om dessa kvitteringar.
Eftersom huvudinlägget handlade om mina tavlor och jag skrev att de leverades av UPS så är skärmdumpen UPS.
Och jag skrev att DHL/FedEX kviterades ut genom telefonsamtal så en sån dump är svårare att få tag på.

/Stefan
 

iSolen.se

Guest
Förstår att du har svårt att förstå bilden. Låt mig guida dig!
Första meningen skrev jag ...
Förklara varför det är två budfirmor.

I övrigt svarar du på ett raderat inlägg.

Samarbetar dom?

Dina tavlor är ointressant för alla andra än dig men att lämna en digitalkamera utomhus utan försäkring är mycket intressant.

Gör du det ofta? ;-)
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Förklara varför det är två budfirmor.

I övrigt svarar du på ett raderat inlägg.
Kanske för att olika företag avänder olika budfirmor?
Någon använder PostNord, en annan använder DHL, en tredje använder UPS, en fjärde använder Schenker.

Eller du menar att det inte var en UPS bil som leverade fast det liksom ändå är UPS? Står på hemsidan, de samarbetar med lokala budfirmor.

/Stefan
 

iSolen.se

Guest
Kanske för att olika företag avänder olika budfirmor?
Någon använder PostNord, en annan använder DHL, en tredje använder UPS, en fjärde använder Schenker.

Eller du menar att det inte var en UPS bil som leverade fast det liksom ändå är UPS? Står på hemsidan, de samarbetar med lokala budfirmor.

/Stefan
Jag refererade till att du skrev DHL/FedEx .
 

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
Knappast Apple som bestämmer att lämna på det viset. Ansvaret ligger på budfirman och deras rutiner.

/Stefan
Gissar att Apple köpte en tjänst med kvittens, då det fram tills rätt nyligen var mer eller mindre standard på den här sidan Atlanten. Men UPS har tagit med sig en hel del saker från USA som egentligen borde lämnats hemma, men bygger man upp verksamheten i europeiska länder med tillfälliga amerikanska chefer blir det nog lätt så. Fast det kan lika gärna ha varit en lat lokal åkare utan brun uniform som gjorde det. Rätt stor del av UPS paket levereras av andra bolag i Sverige.
 

afe

Aktiv medlem
Jag tror aldrig jag fått hemleverans med DHL, men med UPS har det hänt vid några tillfällen att jag fått synnerligen dyra prylar dumpade i brevlådan (som samlas med andra brevlådor ute längs vägen). Detta har främst skett när jag beställt från Amazon UK, så jag antar att det är de som står för risken. Någon kvittering har jag över huvud taget inte gjort.
 

iSolen.se

Guest
Jag tror aldrig jag fått hemleverans med DHL, men med UPS har det hänt vid några tillfällen att jag fått synnerligen dyra prylar dumpade i brevlådan (som samlas med andra brevlådor ute längs vägen). Detta har främst skett när jag beställt från Amazon UK, så jag antar att det är de som står för risken. Någon kvittering har jag över huvud taget inte gjort.
De måste stå för risken så länge som du inte kvitterar med SMS eller så, hoppas jag i alla fall.
 

PMD

Aktiv medlem
"När det gäller postdistributionen så anser PTS att en försändelse är överlämnad till postmottagare när den lämnas i box, postlåda, postinlägg eller liknande. En stöld ur en box, postlåda eller postinlägg efter det att försändelsen har överlämnats faller inte under postlagstiftningen och är därmed inte en fråga som kan tas upp i de allmänna råden."

http://arkiv.pts.se/upload/Foreskrifter/Post/pm-allmanna-rad-utdelning-post-2005-rev-nov-2008.pdf

Jag vet inte hur mycket juridisk relevans PTS råd om postdistribution har, men lite bäring på frågan har de väl.
 
ANNONS