Annons

Vågar man köpa kamera i USA?

Produkter
(logga in för att koppla)

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Sitter och funderar på att köpa ett Sigma teleobjektiv och tänkte precis lägga upp en tråd här med en fråga...hur vet man hur mycket tull och momsavgiften blir?
Sigma ligger väl ganska högt i pris i USA och är ett mindre lämpligt märke att köpa med tanke på deras höga pris där jämfört med Europa. Å andra sidan ger de tydligen fyra års garanti eller nåt på i vart fall EX-optik, men det har du ju ingen glädje av i Sverige.
 

masterpower

Aktiv medlem
Tror ärligt talat att inköp från USA är den mest frekventa frågan på forumet!
Finns det ingen som kan sammanfatta den proceduren och lägga upp en info-tråd om det?
 

Wiktor

Medlem

joyn

Aktiv medlem
pundet står lågt

Just nu står pundet lågt, har du jämfört UK äffärer?

I köpa i USA frågan så är väl sannolikheten att tullen på arlanda ska plocka in folk och kolla om kameran är köpt utomlands i samma storleksordning som 7 rätt på lotto.

Om NY är destinationen så B&H är otroligt bra.
 

Christian3

Medlem
Just nu står pundet lågt, har du jämfört UK äffärer?

I köpa i USA frågan så är väl sannolikheten att tullen på arlanda ska plocka in folk och kolla om kameran är köpt utomlands i samma storleksordning som 7 rätt på lotto.

Om NY är destinationen så B&H är otroligt bra.
Jag har väl ärligt inte tänkt på Engelska marknaden förrän nu. Och efter att har kollat runt lite så är ju det riktigt intressant. Så man får tackar för alla tips här på Fotosidan!
//Christian
 

mapem

Aktiv medlem
Om sakerna är använda eller inte spelar ingen roll. Är värdet över 4300 kr ska du betala tull och moms.

Undantag från detta kan man få om man har bott utomlands och flyttar tillbaka till Sverige. Det finns ganska strikta regler kring vem som kan anses ha flyttat. Den som t ex studerar ett år i USA har inte flyttat, enligt Tullverkets uppfattning.
För min egen del var det så att jag bodde där ca ett halvår, tog reda på vad som gällde och handlade därefter. Det är möjligt att reglerna skärpts senare, eller också missförstod jag dem. Hur som helst hade tullen i Sverige inga synpunkter.

Det vore mig främmande att uppmana någon till lagbrott. Jag kan bara konstatera risken är nog mycket liten för den som ändå gör det. Tullen på Arlanda är mer intresserade av andra saker än en och annan insmugglad kamera.
 

Morphen

Aktiv medlem
I köpa i USA frågan så är väl sannolikheten att tullen på arlanda ska plocka in folk och kolla om kameran är köpt utomlands i samma storleksordning som 7 rätt på lotto.

Om NY är destinationen så B&H är otroligt bra.
Någon som har några butiker att rekommendera i LA eller Vegas?
Tänkte handla objektiv, när jag ändå är på plats om nån månad...
 

lofling

Aktiv medlem
Garantin kan vara ett problem, för en dator jag köpte gällde inte garantin i Sverige när den visade sig ha ett fabrikationsfel. Annars har allt hållit, och då är det ju inga bekymmer.
Det är ju ett problem. Frågan är väl - är det värt att chansa att betala ca 25-35% mindre för något utan garanti?

Jag tyckte det var ok när jag köpte min fotoutrustning (bodde i USA i tre år), men jag sparar till ett 500/4 och då tror jag inte jag köper från USA även om det skulle bli billigare. Garanti är något jag vill ha på en sån dyr sak!

Men om allt var felfritt och det inte hände olyckor skulle väl folk inte behöva garantier eller försäkringar?
 

ErlandH

Aktiv medlem
... jag sparar till ett 500/4 och då tror jag inte jag köper från USA även om det skulle bli billigare. Garanti är något jag vill ha på en sån dyr sak!
Jag vet inte hur det är med andra tillverkare, men Canon har världsgaranti på sina objektiv (men bara regional på kamerahusen).

Detta förutsätter dock att butiken köpt objektivet via Canons officiella kanaler -- är det "gråimport" kan det bli krångel.
 

lofling

Aktiv medlem
Jag vet inte hur det är med andra tillverkare, men Canon har världsgaranti på sina objektiv (men bara regional på kamerahusen).

Detta förutsätter dock att butiken köpt objektivet via Canons officiella kanaler -- är det "gråimport" kan det bli krångel.
Nikon har inte världsgaranti, tyvärr.
 

John.H

Medlem
Jag kommer åka till USA i sommar, närmare bestämt Las Vegas. Jag har tänkt tanken att handla en vettig kamera där i någon affär men har nu kommit på tanken med att handla på en pantbank. Kameror bör ju finnas i stora mängder där... särskillt i vegas.

Man fattar ju att man kanske inte får med allt som vore tipp topp men däremot kanske man kan komma över en kamera i en högre prisklass än man hade råd med och sedan komplettera med program och grejer som saknas.

Bra eller dålig idé?

Jag kommer givetvis kolla upp ett par olika modeller som jag tycker är intressanta. Finns inte exakt just de på pantbanken så får man handla i affären.

Något märke som är mer vanligt i USA än här?
 
Senast ändrad:

goneaway

Aktiv medlem
Nikon har inte världsgaranti, tyvärr.
Då tycker jag du ska ta fram din gula garantilapp.
Sen tittar du på sista sidan av de tre lapparna, där framgår ganska tydligt att det är världstäckande garanti.
Därav texten:

"Nikon Worldwide Service Warranty
Garantie Mondiale de Service Nikon
Nikon Weltgarantie
Garantiá del Servicio Mundial de Nikon
Nikon Världsgaranti"

Sen kan du vända på lappen och se de villkor som gäller om inköpsdatum etc.

De har precis som Canon världsgaranti på optiken.

Edit. Precis som Erland nämnde gäller det förmodligen endast vid korrekt handelsväg och inte s.k "gråimport". Mitt 70-200 köpt i Peking har exakt samma gula lapp med samma villkor som mina saker köpta i Sverige.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Edit. Precis som Erland nämnde gäller det förmodligen endast vid korrekt handelsväg och inte s.k "gråimport". Mitt 70-200 köpt i Peking har exakt samma gula lapp med samma villkor som mina saker köpta i Sverige.
Även gråimporterade saker har nog samma gula lapp i lådan. Men om inte butiken som utfärdat inköpskvittot stämmer med objektivets region skulle Canon/Nikon kunna neka garanti. Fast jag har svårt att tro att detta skulle inträffa i praktiken.
 

goneaway

Aktiv medlem
Även gråimporterade saker har nog samma gula lapp i lådan. Men om inte butiken som utfärdat inköpskvittot stämmer med objektivets region skulle Canon/Nikon kunna neka garanti. Fast jag har svårt att tro att detta skulle inträffa i praktiken.
Det har du såklart rätt i!
Men jag tror som du, de flesta anser nog att "goodwill" är mer värt än de kronor det skulle kosta dem att fixa problemet.
Åtminstone hos de flesta större tillverkare med lite självaktning.
 

lofling

Aktiv medlem
Då tycker jag du ska ta fram din gula garantilapp.
Sen tittar du på sista sidan av de tre lapparna, där framgår ganska tydligt att det är världstäckande garanti.
Därav texten:

"Nikon Worldwide Service Warranty
Garantie Mondiale de Service Nikon
Nikon Weltgarantie
Garantiá del Servicio Mundial de Nikon
Nikon Världsgaranti"

Sen kan du vända på lappen och se de villkor som gäller om inköpsdatum etc.

De har precis som Canon världsgaranti på optiken.

Edit. Precis som Erland nämnde gäller det förmodligen endast vid korrekt handelsväg och inte s.k "gråimport". Mitt 70-200 köpt i Peking har exakt samma gula lapp med samma villkor som mina saker köpta i Sverige.
Jag är rätt säker att det på mina gula lappar är mellan USA och övriga världen. Dvs det är inte garanti i alla länder. Ska försöka lägga ut en bild på lapparna när jag har tid om det stämmer. Eller så är det bara för kamerahusen, men det har jag inte för mig. Och ja, det är skillnad på gråimport, men det är inte det jag pratar om.
 

lofling

Aktiv medlem
Det har du såklart rätt i!
Men jag tror som du, de flesta anser nog att "goodwill" är mer värt än de kronor det skulle kosta dem att fixa problemet.
Åtminstone hos de flesta större tillverkare med lite självaktning.
Vad jag har hört från USA så varierar det väldigt. Vet inte hur det är här i Sverige. Men i USA verkar vissa ha fått tok-nej och andra helt ok.
 

lofling

Aktiv medlem
Jag ska rätta mig själv. Så länge man har kvitto som passar med garantin (dvs kvitto från USA på USA garanti och vv) så gäller den överallt. Däremot är 5 års förlängningen på objektiv bara giltig i USA vad jag förstår.
 
ANNONS