Annons

Vård av min utrustning!

Produkter
(logga in för att koppla)

The Mike

Aktiv medlem
Skulle vilja få lite råd om hur jag skall vårda min utrustning.

Det jag tänker på i första hand är CMOS sensorn, linserna i objektiven och filtren, vad/hur skall man vårda dem och med vad, även vart man köper "vad" till bästa pris hade vart fint att få reda på.

Har sett att ZebraMedia.com säljer "topz" för sensorn, nån som provat dem?

har även köpt några putsdukar men jag är hela tiden nervös för att det skall ha kommit nå skit på dem som skall repa glaset eller beläggningen, hur ömtåligt är beläggningen eller glaset?

Tack på förhand.

Tjenare!
För sensorengöring så kan man använda en pensel som man även kan blosa lite smått med.
Jag brukar också ta en burk "Dust off" som man sprutar på penseltoppen och drar den sedan försiktigt på sensorn. Går bra för mej.

Saken med linsputsduken är att den är tillräckligt bra material för att putsa linsen med.
Om du har Uv-filter eller inte har den så ska det vara högst på inköpslistan just nu!
Råkar du repa filtret så är det bara att byta. Mitt Uv-filter gick sönder när jag inte hade motljusskyddet på när jag hade kameran i ryggan.
Annars är det inget farligt alls att putsa, bara det att skaka av den efter några putsningar!

Hoppas du fick all hjälp du ville ha!

Mvh Markus Asp

ANNONS
Götaplatsens Foto