Annons

Vårkväll med tilt-shift.

Produkter
(logga in för att koppla)
Nja, grimasen i slutet var nog mest för att retas lite. Har varit lite tveksam till tilt/shift, men ju mer jag anv. gluggen desto bättre känns det. Med manuell skärpa och tilten blir det ett annat sätt att jobba och det kan väl vara bra ibland.
 

StefanN

Aktiv medlem
Tack för bildspelet, härliga bilder! Jag själv använder mitt egna T/S lite för sällan, men det är kul när det händer. Jag blev lite inspirerad nu :).
 

Fabian.Gafvelin

Aktiv medlem
Jag såg inga Shift/Rise/Fall bilder alls (Men en del bilder som verkligen kunde vunnit på det) utan bara Tillt/Swing...Missade jag nått?
 

Fabian.Gafvelin

Aktiv medlem
Ursäkta, Vårkväll med Tilt/Swing. Bättre så?
Jo, det blir ju mer rätt att säga så om det bara var skärpeplanet som du manipulerade...

Det verkar vara en hel del som köper PC/TS gluggar för småbild och bara använder ST-delen av gluggen ironiskt nog...är det en mode-grej eller är de så att det tar ett tag för folk att upptäcka fördelarna med PC (som ju är mindre uppenbara i många fall men oftast mer "matnyttiga" när det kommer till kritan)?

En del snygga bilder fick du till iaf!
 
Jo, det blir ju mer rätt att säga så om det bara var skärpeplanet som du manipulerade...

Det verkar vara en hel del som köper PC/TS gluggar för småbild och bara använder ST-delen av gluggen ironiskt nog...är det en mode-grej eller är de så att det tar ett tag för folk att upptäcka fördelarna med PC (som ju är mindre uppenbara i många fall men oftast mer "matnyttiga" när det kommer till kritan)?

En del snygga bilder fick du till iaf!
För egen del köpte jag gluggen för att få rakare resultat för arkitektur och inredningsfoto. Blev lite trött på 12-24 som tryckte ihop bilderna lite väl mycket på nära avstånd. Så där har jag haft rätt god nytta av PC. Vad som är mest matnyttigt med en T/S är nog en ganska öppen fråga. Kommer helt klart att ta med min T/S oftare, inte bara när det är dags för hus o liknande. Här får du 13000 bilder att kolla in om du pallar: http://www.flickr.com/groups/tiltshift/pool/
 

pacc

Aktiv medlem
Kan man inte styra fokus längs med ett barn som ligger
på marken i en sommaräng eller gräsmatta och få roliga perspektiv...
 

wfrank

Aktiv medlem
Gillar bilderna, kul att se!

Vågar man ställa en fråga kring T/S (den andra förkortningen vet jag inte vad den betyder: PC)?

Jag trodde att typexemplet för TS var arkitekturfoto för att ex.vis få till en skarp bortåtgående husfasad då traditionell "skärpedjupsfotografi" inte räcker till. Man vrider skärpeplanet, så mycket har jag förstått.

Men i dessa bilder (som var fina!) hade väl samma effekter enkelt uppnåtts i Photoshop!?
 

apersson850

Aktiv medlem
T/S = Tilt/Shift
PC = Perspective Control, vilket alltså motsvarar Shift. Kan optiken Tilt också kan man lägga skärpeplanet i någon vinkel mot sensor/filmplanet.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Nej

Menar du (så jag förstår) att Tilt är horisontell vinkling och Shift vertikal?
Shift har inte med att ändra skärpeplanet att göra. När man "shiftar" flyttar man objektivet i någon led gentemot normalläget (man vinklar det inte som vid tilt). På så sätt kan man räta upp linjer t.ex. vid vidvinkelfotografi då man ju annars får lite kostiga effekter som att träd lutar eller husväggar ser smalare ut längre upp (om man står på gatan).
 

apersson850

Aktiv medlem
Tony har rätt.

Tilt är vinkling av den optiska axeln, i valfri riktning. Studerar du Scheimpflugs princip ser du att då hamnar skärpeplanet i en vinkel mot sensorplanet. Detta är en effekt som man alltså inte kan göra i en bild i efterbehandlingen.

Shift är en förskjutning av den optiska axeln, utan att vinkla den, i någon riktning. Genom att göra den förskjutningen får du med mer i den aktuella riktningen, utan att behöva luta hela kameran för att täcka in taket på ett högt hus, eller vad det nu är. Alltså kan du hålla kameran rakt och därmed få raka väggar. Det blir lite periskopeffekt av det hela, för detta innebär då att du inte behöver klättra upp till halva husets höjd för att kunna håla kameran rakt.
 

wfrank

Aktiv medlem
Tack båda för svar! Misstänker att det fordrar en hel del övning innan bra användning sitter. Kvalitetssiten Cambridge in color har faktiskt en nästan begriplig tutorial för perspective control med bilder. I första stycket finns dessutom en länk till Tilt/shift-delen för skärpedjupsförändringar också. RIktigt bra och pedagogisk.

http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/tilt-shift-lenses1.htm

Anders, lovar bjussa på ett glas Scheimpflug om du kommer till huvudstaden :)
 
ANNONS