Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vackra kuststräckor

Produkter
(logga in för att koppla)

Skrotografen

Avslutat medlemskap
Jag tänkte ge mig ut å fota vackra steniga och bergiga kustområden med min D800. Så jag behöver lite tipps på sådana platser där man kan få fin kontrast mellan berg å hav/vatten.

Jag tänkte ge mig ut å fota vackra steniga och bergiga kustområden med min D800. Så jag behöver lite tipps på sådana platser där man kan få fin kontrast mellan berg å hav/vatten.

Var bor du och hur långt är du beredd att åka?

Stendörren någon mil norr om Nyköping (nära Studsvik) är den plats du söker om du inte bor allt för långt bort. Finns en del bilder på Google maps som visar hur det ser ut.
Anders W

Var bor du och hur långt är du beredd att åka?

Stendörren någon mil norr om Nyköping (nära Studsvik) är den plats du söker om du inte bor allt för långt bort. Finns en del bilder på Google maps som visar hur det ser ut.
Anders W

Västerås så Nyköping låter närma å bra men även norra västkusten låter mycket intressant.

Beror som sagt på hur långt man vill åka. Chapman Point (mellan Kapstaden och Godahoppsudden) är häftigt

Bilagor

• Chapman Point.jpg
    Chapman Point.jpg
    49.7 KB · Visningar: 1,454
Jag är också på jakt efter kustlandskap. Har hittat ett ställe långt ner i Sverige som heter hovs hallar som tydligen ska vara väldigt dramatiskt. Det är två hav som möts där.
Tänkte ta mig en tur dit längre fram.
Googla då finns det massa bilder därifrån.

Jag bor i Västra Värmland så set är en bit att åka men.
Förra åtet åkte jag till Lysekil men gillade inte det stället. Det är så otroligt mycket öar och skit längs kusten där så man ser ju knappt havet, dessutom bildas det inga vågor där pga öarna.
Möjligt jag var på fel ställe men jag kommer åka längre ner nästa gång.

Även Vänern har fina ställen med massa stenar . Finns en udde ute på Hammarö som ligger typ i Karlstad som ska va riktigt fint. En blåsig dag kan det bli ganska höga vågor på Vänern om det nu är det man vill ha :)

Ingen som vet några fler ställen högt upp på västkusten som är bra?

Någon som vet var man köper dessa filterhållare som är fyrkantiga? Har för mig att jag sett ett kitt med hållaren samt en del olika filter men nu hittar jag ingenstans.

Finns det i någon svensk butik?

Jag är också på jakt efter kustlandskap. Har hittat ett ställe långt ner i Sverige som heter hovs hallar som tydligen ska vara väldigt dramatiskt. Det är två hav som möts där.
Tänkte ta mig en tur dit längre fram.
Googla då finns det massa bilder därifrån.

Jag bor i Västra Värmland så set är en bit att åka men.
Förra åtet åkte jag till Lysekil men gillade inte det stället. Det är så otroligt mycket öar och skit längs kusten där så man ser ju knappt havet, dessutom bildas det inga vågor där pga öarna.
Möjligt jag var på fel ställe men jag kommer åka längre ner nästa gång.

Även Vänern har fina ställen med massa stenar . Finns en udde ute på Hammarö som ligger typ i Karlstad som ska va riktigt fint. En blåsig dag kan det bli ganska höga vågor på Vänern om det nu är det man vill ha :)

Ingen som vet några fler ställen högt upp på västkusten som är bra?

Hej,

Bor ca,1,5mil från Hovs hallar och kan varmt rekommendera ett besök där, inte bara för att fota utan också njuta av den vackra utsikten och allt annat som kan upplevas dramatiskt där.

Kan också rekommendera ett besökt till Kullaberg.
Man åker genom Höganäs och ca 1,5-2mil ut så långt man kan komma. Finns en väldigt vacker natur, klippor en mäktig fyr och djupa branter att fota.

Mvh

John

Cokin filter

Någon som vet var man köper dessa filterhållare som är fyrkantiga? Har för mig att jag sett ett kitt med hållaren samt en del olika filter men nu hittar jag ingenstans.

Finns det i någon svensk butik?

Vet inte om du menar Cokin,dom har iallafall fyrkantiga hållare.Finns hos scandinavian foto och mediamarkt.

Vet inte om du menar Cokin,dom har iallafall fyrkantiga hållare.Finns hos scandinavian foto och mediamarkt.

jag vet inte vad jag menar riktigt.. jag vet bara att jag sett en hållare som man kan skruva fast på objektivet, sen kan man sätta dit olika fyrkantiga filter, tex graduerade gråfilter.
verkar som man kan använda dessa hållare på olika objektiv också.
har för mig att jag sett ett kit med både filter och hållare, men jag hittar inget sånt på scandinavian photo.
mediamarkt har jag ej i närheten tyvärr.

cokin

jag vet inte vad jag menar riktigt.. jag vet bara att jag sett en hållare som man kan skruva fast på objektivet, sen kan man sätta dit olika fyrkantiga filter, tex graduerade gråfilter.
verkar som man kan använda dessa hållare på olika objektiv också.
har för mig att jag sett ett kit med både filter och hållare, men jag hittar inget sånt på scandinavian photo.
mediamarkt har jag ej i närheten tyvärr.

Det finns i Sthlm ring till butiken

eller gå in på deras hemsida och sök på Cokin

Några ställen jag har varit på och rekommenderar:

Höga Kusten (norr om Härnösand)

Lofoten (och nästan överallt längs norska kusten)

Californiens västkust, route 1 norr om SF

Lago Maggiore

Klippkusten mellan Le Havre och Dieppe, särskilt nära Etretat

Ytterskärgården, t ex Stora Nassa och Gillöga

Kullen

Skånes sydkust, t ex vid Kåseberga

ANNONS
Götaplatsens Foto