Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är det för fel på min D30?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jimsan

Aktiv medlem
Var ute och plåtade lite med min D30.
Funkade hur bra som helst.
Plötsligt så börjar det låta konstigt om kameran när jag knäpper. Det låter som om slutare slår två gånger i mycket snabb följd. Sen ser jag att bilderna blir överexponerade, trots att jag har rätt värden på kameran. Ser också att det dyker upp ett lila fält i toppen på bilden.
Jätteskumt!

Vad är det som kan ha hänt?
Min spontana gissning är att slutaren har dött.
Det konstiga är att jag bara tagit ca 13000 bilder med kameran. Borde den inte klara mer?

Några förslag?

Bifogar en bild på hur det ser ut när jag tar med kameran.
Bilden är rätt exponerad enligt kameran fast den blir överexponerad.

Bilagor

• horse.jpg
    horse.jpg
    34.2 KB · Visningar: 651
har du provat med flera olika objektiv?
en kompis till mig fick liknande problem med ett trasigt teleobjektiv där bländaren hängt sig och vägrade ställa om sig. men enligt kameran exponerades allt rätt.

Ja, jag provade med olika objektiv. Det blir samma resultat.
Kameran låter konstigt när man plåtar, så felet ligger nog i huset.

Har det löst sig?

Jag har samma bildfel på min EOS D30, fast inget konstigt ljud. Upptäcktes under vinterpromenad. Slutarfel, eller objektivet? Kolla min bild:

Bilagor

• ufo.jpg
    ufo.jpg
    46 KB · Visningar: 405
Ta av objektivet och kolla hur det ser ut när du knäpper. Det lär ju bli VM i damm på sensorn, men det kan det vara värt. Eller kika in i objektivet och se om det bländar ner rimligt mycket i förhållande till valt bländarvärde när du knäpper en bild.

Edit: Just under en vinterpromenad kan man ju tänka sig att bländaren kärvar i kylan.

Så här i efterhand kan jag säga att det var just slutaren som hade gett sig på min kamera.
Spegeln slog som vanligt, men slutaren gick inte att stänga. Kan vara därför det färgade fältet dyker upp.
Jag känner inte till något annat fel som beter sig så.

ANNONS
Götaplatsens Foto