Annons

Vad är felet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Roennis

Aktiv medlem
Hej!

Jag får upp err 99 på displayen på min 40D. Har provat det som står på nätet (sudda på kontakterna mellan objektiv och kamerahus, bytt objektiv, fotat utan objektiv).
Inget har funkat, errorn kommer upp ändå.

Sen idag provade jag med Live view-läget. Då gick det att fota!
Så vad är felet?

Okej. Låt mig då komma med en gissning angående dina problem. Du säger att det funkar som det ska när du använde "live view" men inte när du plåtar med sökaren. Eftersom "live view" innebär att AF är urkopplad gissar jag att felet kan ha att göra med AF-systemet, t ex att AF-kontakterna mellan objektiv och hus (trots ditt "suddande") inte fungerar som de ska.

ErlandH skrev:
Okej. Låt mig då komma med en gissning angående dina problem. Du säger att det funkar som det ska när du använde "live view" men inte när du plåtar med sökaren. Eftersom "live view" innebär att AF är urkopplad gissar jag att felet kan ha att göra med AF-systemet, t ex att AF-kontakterna mellan objektiv och hus (trots ditt "suddande") inte fungerar som de ska.
Utveckla det där. Eftersom AF funkar.
Autofokusen funkar även när man trycker på AF-ON i live view.

Fast det berättade du inte i din första fråga.

Err 99 är ju en universalkod för felmeddelanden, när kameran inte riktigt vet själv heller. Ännu svårare att göra fjärrdiagnostik på det här sättet.

Men inga sådana kameror är ju så gamla att inte garantin gäller, så det blir väl enklast att utnyttja den?

apersson850 skrev:
Fast det berättade du inte i din första fråga.

Err 99 är ju en universalkod för felmeddelanden, när kameran inte riktigt vet själv heller. Ännu svårare att göra fjärrdiagnostik på det här sättet.

Men inga sådana kameror är ju så gamla att inte garantin gäller, så det blir väl enklast att utnyttja den?
Med vanligt sätt trodde jag du menade att man kunde fota genom sökaren.
Självklart åker den in på service med garantin. Vill bara veta om någon har nån teori om vad felet kan vara.

Misstänkte en grej innan och hittade felet nu tror jag. Det måste vara nåt fel på slutaren.
Använde tyst bildtagning på i live view innan. Då funkade det. Avaktiverade den. Vips så kom Err 99 upp på displayen.
Misstänker att slutaren inte synkar med sensorn.

ANNONS
Götaplatsens Foto