Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är lämpliga kablar för att synka två icke-studio-blixtar från min D70

Produkter
(logga in för att koppla)

ahd

Aktiv medlem
Jag tänkte börja fotografera med enklare ljussättning i "hemmastudio" och har köpt två stativ och paraplyer men tänkte åtminstone till att börja med använda mina vanliga blixtar.

Vad behöver jag för kablar och adaptrar? Jag blir bara förvirrad när jag sitter och läser i leverantörernas listor.

Jag har använt trådlösa funktionen på SB-600 och det fungerar visserligen bra men det är lite irriterande med den fördröjning som blir. Jag har därför tänkt använda en kabel mellan kamera och blixt1 men låta blixt2 trigga optiskt på blixt1.

Bör man köpa en dyr TTL-kabel eller ska man köpa billiga HAMA-adaptrar och enkla synkkablar.

Jag förstår att jag missar automatiken om jag går på synkkabelalternativet men det behöver väl inte vara någon nackdel?

mvh / Anders

så länge som du kan ställa in effekten på blixtarna manuellt så funkar det aldeles utmärkt med en vanlig synkkabel. Studioblixtar är inte heller automatiska...

Var försiktig med spännings-nivåer

Hej!
Kolla att blixten du skall trigga från din D-70 ligger på "rätt" spänningsnivå. Har hört att kamerans elektronik kan skadas om den externa blixten är av äldre typ. Mätte själv hemma på en Metz blixt och den hade 200 volt över sync kontakten..
Lycka till med studioandet!
Anders.

200V ?

Beror väl på hur många ohm man mätt i???

/T

Ps: Och kör helt mauellt i studio, det som är viktigt är att det slår lika varje gång du avfyrar. Annars lär du snabbt bli galen..

Kolla bara vilken slutartid/sync du behöver för dina blixtar/kamera..

Senast ändrad:
Jag förstår inte riktigt hur du menar med "Beror väl på hur många ohm man mätt i???".

Mäter man med en multimeter så visar den spänningen. Du kan inte "mäta i olika ohm" så att säga. Vid spänningsmätning så är multimeterns inre resistans ofta på många megaohm (miljoner ohm). För att den inte ska påverka mätningen.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto