Re: Re: Re: Re: Vad är långsam AF ?
fjalstal skrev:
Avståndet till objektet har ju den effekten att det blir svårare att hålla fokuspunkter, eller ens sökarbilden, på objektet med ens måttligt tele.
Visst är det så, men det är en helt annan sak än att kameran i sig inte hinner med AF på kångt avstånd.
fjalstal skrev:
Icke linjära, eller snarare varierande hastighet av motivets rörelse mot kameran, ställer allt till det en smula. Processorn i kameran får väl jobba lite hårdare med prediktionen, och då varierar seriebildstagningens hastighet mer än vid för kameran enklare rörelser. Återigen så är motiv med stabilare rörelseschema inget större problem, men litet och spattigt blir struligt..
Resonemanget ovan om att roadracing skulle funka pga det korta avståndet köper jag inte riktigt.
Visst är det en fördel med linjära rörelser, absolut. Men någon stor skillnad gör det inte.
Sedan kan du faktiskt inte jämföra AF på en 400D med den på en 30D.
30D reagerar betydligt snabbare i största allmänhet, och är betydligt bättre anpassad för snabba rörelser än vad en 400D är.
Jag har visserligen inte plåtat just roadracing ännu. Men jag vågar ändå påstå, utifrån både teoretisk kunskap, och praktiskt erfarenhet, att grejerna inte kommer att hinna med (dvs 400D med en glugg med "långsam AF", inte ens med en annan glugg med riktigt bra AF kommer det att funka så värst bra på det huset).
fjalstal skrev:
Ljusstyrkan håller jag med helt om: Ska AF:en hänga med bra på 30D:n så krävs nästan 2,8 eller bättre. Som jag förstått gäller det Canons hus generellt.
Ja, på mitt hus (1D mark II) så står det klart och tydligt i manualen, att inte alla AF-punkter fungerar till 100% med mindre än att gluggen som sitter på har en största bländare på 2,8 eller bättre.
(Bland annat så aktiveras fler hjälppunkter till mittpunkten, samt att fler punkter fungerar som korssensorer och därmed reagerar AF snabbare och ännu mer exakt).
Vet att samma sak gäller åtminstone de flesta hus från Canon (lite osäker på vad som gäller 1D mark III).
Och ska vi prata gluggar på 2,8 som har den rätta brännviden för att fotografera bilar i riktigt höga hastigheter, då pratar vi om rejäla teleobjektiv som kostar betydligt mer än vad de flesta har råd med.
Med tanke på den begränsade ekonomin så är det, enligt mitt sätt att se saken, bättre att satsa på billiga beg. gluggar och så får tjejen testa sig fram till vad hon gillar mest inom fotografering.
Det går ju trots allt att göra en hel massa kul saker utan dyra grejer, i alla fall så länge man inte ska sälja bilderna och måste hålla en viss kvalité rent tekniskt på bilderna.
Sedan så blir du ju inte en bra fotograf med automatik bara för att du har dyra grejer.
Att lära sig hur bilder blir utifrån olika bländar-storlekar och slutartider är till att börja med betydligt viktigare än att ha de häftigaste grejerna som finns.