Annons

vad är min loppiskamera värd?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hejhej
Jag var nyss på en secondhandbutik i stan och hittade en kamera med tre objektiv till. Den kostade 195 kr. Kameran heter "mamiya sekor auto xtl" och två av objektiven var i samma märke som kameran och det tredje var ett annat märke jag inte minns just nu.

Jag lämnade in kameran för rengöring på en fotobutik i stan och killen som jobbar där sa att det var en fin kamera men jag glömde fråga hur mycket den kan vara värd.

Ska hämta den i veckan och tänkte bara höra om det är nån här som vet vad den kan vara värd och om det är en bra kamera.

Hejhej
Jag var nyss på en secondhandbutik i stan och hittade en kamera med tre objektiv till. Den kostade 195 kr. Kameran heter "mamiya sekor auto xtl" och två av objektiven var i samma märke som kameran och det tredje var ett annat märke jag inte minns just nu.

Jag lämnade in kameran för rengöring på en fotobutik i stan och killen som jobbar där sa att det var en fin kamera men jag glömde fråga hur mycket den kan vara värd.

Ska hämta den i veckan och tänkte bara höra om det är nån här som vet vad den kan vara värd och om det är en bra kamera.

Det enda jag vet om Mamiya är att de har tillverkat och fortfarande tillverkar kameror av hög kvalitet i mellanformatet. Jag tror att märket för en tid sedan köptes upp av PhaseOne som tillverkat digitala 645-kameror. Så min gissning är att gjort ett fynd om grejerna är i användbart skick. mvh / FiCa1

Tack så mycket för svaren.
Oj, ja då har jag ju gjort ett riktigt fynd :) Kameran är i bra skick och det är även objektiven. Så jäkla sugen på att få tillbaks den från fotobutiken nu så jag kan börja plåta :D

Är det förresten nån som kan tipsa om var jag kan köpa blixt till den? misstänker att det inte är helt lätt att hitta...

Senast ändrad:
Tack så mycket för svaren.
Oj, ja då har jag ju gjort ett riktigt fynd :) Kameran är i bra skick och det är även objektiven. Så jäkla sugen på att få tillbaks den från fotobutiken nu så jag kan börja plåta :D

Är det förresten nån som kan tipsa om var jag kan köpa blixt till den? misstänker att det inte är helt lätt att hitta...

Såg en Mamiya ZE med blixt och än så länge är utgångs priset 1kr på Tradera.

Troligtvis duger precis vilken blixt som helst.

Det som krävs är att mittenpinnen finns så den passar i blixtskon och får kontakt.

Vilken blixt du än väljer så får du köra den manuellt.
Troligtvis så funkar en hypermodern blixt till en digitalkamera lika bra som ngn gammal från 60-talet.

Ok men det låter jobbigt att behöva köra blixten manuellt så jag ska nog försöka få tag i en orginalblixt. Vad innebär det att köra blixten manuellt?

Ok men det låter jobbigt att behöva köra blixten manuellt så jag ska nog försöka få tag i en orginalblixt. Vad innebär det att köra blixten manuellt?

Nej du behöver inte köra den manuellt. Du ska köpa en auto-blixt med egen sensor så att blixten kan mäta blixtljuset själv. Har du någon blixt i dag? Den kanske fungerar i så fall.

M

Har tyvärr ingen blixt alls men det låter ju lite mindre omständigt med en blixt som du beskriver :) Det låter lite dyrt däremot. Vill ju inte lägga allt för mycket pengar bara på en blixt. En liten fråga till bara. De blixtar som är gjorda för att sitta på min kamera är väl automatiska lr?

.....

Grattis till kameran.
Det finns gott om blixtar med autoläge, har själv Sunpak 330 och Braun 370 BVC(en fin hammarblixt). 370an fanns på Tradera men blev inte såld,så mejla ägaren:
http://www.tradera.com/Blixt-BRAUN-370-BVC-auktion_91237884
Ser att det finns en Sunpak hammarblixt på Tradera oxå. verkar mycket kraftfull;
http://www.tradera.com/Sunpak-auto-3075-G-kraftfull-hammarblixt-auktion_92179825
Hittar en mindre? Metz oxå;
http://www.tradera.com/METZ-MECABLITZ-30-BCT-4-auktion_91455543

När du jämför med nya blixtar så antyder namnet vad det är för ledtal, tex Braun 370 avser ledtal 37 och Metz 30 ovan blir ledtal 30.
Ledtal anges vid 35mm på småbildsobjektiv, men numera fuskar dom och anger ledtalet vid tex 85 eller 100mm som kan(pga zoomblixt) ge ett ledtal på 50 istället för 30.

ok, tack för svaret. Behöver fördjupa mig lite i allt tekniskt innan jag köper utrustning till kameran verkar det som.

Ska snacka lite med killen i fotoaffären också när jag hämtar kameran. Men vad jag kan förstå så kan jag köpa en lite modernare auto-blixt med egen sensor. Får se hur det går.

Tack för alla svar. Om det är någon som har ytterligare idéer så skriv gärna mer :)

Ledtal anges vid 35mm på småbildsobjektiv, men numera fuskar dom och anger ledtalet vid tex 85 eller 100mm som kan(pga zoomblixt) ge ett ledtal på 50 istället för 30.
Njae

Nikon anger sina ledtal vid 35mm. 35mm har en viss bildvinkel och om jag kommer ihåg rätt så är det utlysningsvinkeln som är den intressanta.
Canon anger vid 50mm.

Men det har jag för mig att det har varit så sedan jag började fotografera för över 20 år sedan.

Det finns alltså ingen direkt standard som används utan det är upp till varje tillverkare.

Njae

Nikon anger sina ledtal vid 35mm. 35mm har en viss bildvinkel och om jag kommer ihåg rätt så är det utlysningsvinkeln som är den intressanta.
Canon anger vid 50mm.

Men det har jag för mig att det har varit så sedan jag började fotografera för över 20 år sedan.

Det finns alltså ingen direkt standard som används utan det är upp till varje tillverkare.

Det var igen regel vad jag vet som sa att det skulle vara vid 35mm utan det blev en "inofficiell regel" pga att blixtarna inte hade zoom förr och därför lyste ut 35mm som standard och därmed gick det enkelt att jämföra blixtarna.
Sen blev det häftigt/marknadsmässigt att ange ledtalet vid max zoom
Det ska tummas på allt, som tex att närgränsen räknas från film/sensorplanet, på digitala kompakter har det blivit standard att mäta från frontlinsen. Låter bättre.
Småbildsformatet som förr skrevs 24X36mm har nu förvandlats till 36X24mm, låter mer.
Småbild, 24X36mm eller 135mm har blivit full format, FF och 36X24mm.
Och det tycker jag att man får acceptera i reklamen, men att sen anrika tidningen Foto anammar reklamretoriken tycker jag är pinsamt.

ANNONS
Götaplatsens Foto