Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vad är viktigt i en annons

Produkter
(logga in för att koppla)

skalman65

Ny medlem
Är i det närmaste totalt okunnig om foto och utrustning till dito.

Prövade på detta för en 20 år sedan med en utrustning som jag nu hoppas på att kunna sälja.

Min fråga är vad jag bör skriva i min annons för att man skall förstå vad jag vill sälja.

har bl a förstått att infästningen på objektivet är olika, men hur tar jag reda på vad jag har

mina objektiv köptes till en minolta SRT101

Vad mera är viktigt information när ni söker objektiv samt äldre kameror

Om en bild kan hjälpa till att svara på vilken infästning som är på mina objektiv så finns så titta här:
http://img.tradera.com/images/218/180033218_bcdb70e7-34e3-4567-b1ae-cf7dd2082648.jpg
http://img.tradera.com/images/218/180033218_cf630302-95d0-4bd4-9397-7704da59eb68.jpg

Eftersom det är en Minolta SRT101 så heter bajonettfattningen Minolta SR (ofta felaktigt benämnd MC eller MD).

Att beskriva vilket objektiv det rörsig om sker enklas genom att skriva det som står runt frontlinsen eller på utsidan av objektivet. Ta med allt utom serienumret och kanske Made in Japan så är du på den säkra sidan.

Sedan får du göra en bedömning av skicket och funktionen. Blända ner till minsta bländare, ofta 16 eller 22, och titta efter om du ser skiftningar i den svartra färgen på bländarlamellerna. Det kan tyda på olka där. Skulle så vara fallet kan du peta på bländaröverföringspinnen i bakändan av objektivet så att bländaren öppnas och sedan släppa den. Åker bländarlammellerna tillbaka till minsta öppning så snabbt att du inte kan se rörelsen så är det OK.

Äldre manuella objektiv till systemkamera som Minolta börjar bli populära igen.
Det beror på att spegellösa systemkameror som t.ex Sony NEX eller de med m43-fattning (MFT) kan använda de flesta objektiven med adaptrar. Minoltas objektiv håller hög klass och bör nog vara eftertraktade för ganska många entusiaster. Särskilt objektiv med bländarring.
Så med lite is i magen slipper du dumpa bort dem.
Kanske vill du behålla dem och själv skaffa en NEX?!

ANNONS
Götaplatsens Foto