Annons

Vad behövs för att komma igång med EOS 20D?

Produkter
(logga in för att koppla)

svande

Ny medlem
Hej!!!

Funderar på att överge min gamla EOS 500N för en Canon EOS 20D.
Men blir osäker på vad som behövs för att komma igång... Jag behöver ju inte köpa ALLA tillbehören samma dag som kameran inhandlas...

Så kort och gott:
Canon EOS 20D + 18-55/3,5-5,6 + 2GB Minneskort, räcker detta för att komma igång?

Sedan undrar jag om ni vet var man kan vända sig för att få känna på kameran?

Tack än en gång!
Emma
 
Självklart räcker det för att komma igång, men du kommer nog att märka _väldigt_ fort att du vill ha ett bättre objektiv.

Har du inga objektiv på din nuvarande kamera som du kan använda till 20D:n? Och behöver du verkligen en 20D, eller räcker det med en 350D? För mellanskillnaden får du ett eller ett par riktigt bra gluggar.
 
Tack för ditt svar!

Till min nuvarande kamera har jag två objektiv, Canon EF 25-80mm och ett sigma 28-200mm. Kan de användas?

//Emma
 
Det du skrivit upp skulle gå på ca 16400kr
+frakt. Mitt tips på utrustning skulle vara:

CanonEos 350D + 18-55/3,5-5,6 www.zebramedia.com 8280kr
1 GB Sandisk Ultra II 910kr zebramedia (om du registrerar din kamera på canon.com får du ett 256MB minneskort). På 1GB får du plats med ca 220 bilder i högsta JPG kvalitet alt ca hälften i RAW. Det räcker långt.
1 NB-2HL extrabatteri 150kr zebramedia
Canon 50/1,8 ca 1100kr (för porträtt med kort skärpedjup och macro med mellanringar).
Soligor mellanringssats 1100kr www.cyberphoto.se
Sigma 70-300/4-5,6 DL super Macro 1500kr www.scandinavianphoto.se alternativt APO versionen på cyberphoto som kostar 2500kr (Ingen stor skillnad, APO versionen är marginellt bättre).
Kanske en väska eller stativ om du inte har det sedan tidigare.
Totalt 13.040kr + lite fraktkostnad.

Det är en superfin utrustning som räcker till nästan allt.
MVH, Niclas Vestman
 
Dina gamla objektiv 35-80 och 28-200 är båda hyggligt bra objektiv men passar dåligt i brännviddsomfånget till Dslr. Dessutom får du bättre resultat med de objektiv som jag föreslog ovan. Sälj dina gamla grejor. Med lite tur får du mellan 2500-2800kr, fast troligtvis inte på fotosidan. Här är det ganska låga priser på analogt som gäller. Får du grejorna sålda kostar uppgradering till digitalt bara ca 11000kr. Det sparar du in på mindre än 100 filmer (3600bilder) som du inte betalar film- och framkallningskostnad för. :)
MVH, Niclas Vestman
 
Behåll grejorna!!!

Självklart skall du behålla prylarna inkl. kameran. Det kommer garanterat tillfälle då du hellre vill plåta med film (t.ex nattfotografering). Dina objektiv passar ju på både 350 och 20D eller vad du nu väljer för någon DSLR från Canon. Kompletera sedan med objektiv du verkligen saknar. Kanske ett macro eller ljusstark normal.
 
svande skrev:
Hej!!!

Funderar på att överge min gamla EOS 500N för en Canon EOS 20D.
Men blir osäker på vad som behövs för att komma igång... Jag behöver ju inte köpa ALLA tillbehören samma dag som kameran inhandlas...

Så kort och gott:
Canon EOS 20D + 18-55/3,5-5,6 + 2GB Minneskort, räcker detta för att komma igång?

Sedan undrar jag om ni vet var man kan vända sig för att få känna på kameran?

Tack än en gång!
Emma

Ja det räcker för att komma igång. Eventulla andra befintliga tillbehör fungerar, förutom blixtar som kräcer E-TTL funktion, finns i EX-serien.

Andrahandspriset på 500N är tyvärr inte högt beroende på det stora utbudet och det klena intresset för filkameror på marknaden.

Avslutade affärer på Tradera
 
Kolla priset på fyndbörsen.se
Jag gav 13195:- för kameran med 18-55, men med tysk manual. Sen köpte jag en svensk manual för 350:- (men det går att ladda ner engelsk manual). Priset på minnena kommer jag inte ihåg exakt, men tror att 512Mb låg på 550:- ca.
 
Nu är den beställd

HEJ!!!

Beställde den i måndags från fyndbörsen, så nu väntar jag med spänning!!! Hoppas att den kommer innan helgen!

Tack än en gång för alla svar!

MVH Emma
 
Hej
Att man ska få minne står tydligen på de kartonger som kampanjen gäller. Jag börjar bli lite osäker på om denna kampanj fortfarande gäller.

Men själva registreringen gör så vitt jag kan förstå på nedanstående länk. (Ex gäller 350D)

http://consumer.usa.canon.com/ir/controller?act=SupportDetailAct&fcategoryid=215&modelid=9430

MVH, Niclas Vestman

Edit: Lite mer om minne på köpet står i denna forumtråd på fotosidan.se

http://www.fotosidan.se/forum/showt...&perpage=15&highlight=256 canon&pagenumber=13
 
Kampanjen gäller fortfarande.
Jag köpte min 20D igår och det sitter en lapp med en webadress och en kod på kartongen. Man går till webbadressen och använder koden för att registrera sig, så får man fylla i adressuppgifter och sätta sig vid brevlådan och vänta.
 
Vad gör mellanringarna?

SixBySix skrev:
Det du skrivit upp skulle gå på ca 16400kr
+frakt. Mitt tips på utrustning skulle vara:

CanonEos 350D + 18-55/3,5-5,6 www.zebramedia.com 8280kr
1 GB Sandisk Ultra II 910kr zebramedia (om du registrerar din kamera på canon.com får du ett 256MB minneskort). På 1GB får du plats med ca 220 bilder i högsta JPG kvalitet alt ca hälften i RAW. Det räcker långt.
1 NB-2HL extrabatteri 150kr zebramedia
Canon 50/1,8 ca 1100kr (för porträtt med kort skärpedjup och macro med mellanringar).
Soligor mellanringssats 1100kr www.cyberphoto.se
Sigma 70-300/4-5,6 DL super Macro 1500kr www.scandinavianphoto.se alternativt APO versionen på cyberphoto som kostar 2500kr (Ingen stor skillnad, APO versionen är marginellt bättre).
Kanske en väska eller stativ om du inte har det sedan tidigare.
Totalt 13.040kr + lite fraktkostnad.

Det är en superfin utrustning som räcker till nästan allt.
MVH, Niclas Vestman

Hej,

Jag har en EOS 300D och Canon-objektiven 75-300 mm och 18-55 mm.

Jag funderar på Canon-objektivet 50mm/1,8, eftersom det verkar ligga inom min budget och har fått bra recensioner här på FS. Men jag undrar vilka sorts bilder man kan ta med hjälp av Soligor-mellanringarna (vad betyder egentligen macro?) och om de är värda pengarna att lägga till min nuvarande kamerutrustning?

Tacksam för snabba svar, Hannes P.
 
ANNONS