Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad blev fel?? Mina RAW blev JPG

Produkter
(logga in för att koppla)

Light Head

Aktiv medlem
Ja, det är säkert en väldigt logisk och enkel förklaring. Men just nu känner jag mig rätt korkad.

Jag anslöt min 1000d via USB och i Windows utforskaren kopierade jag alla bilder och la dem i en mapp på skrivbordet.

När allt var klart så döpte jag om mappen, kikade lite på bilderna och det såg ut att vara i sin ordning. En JPG och en RAW för varje tryck,,

Jag flyttade mappen till min datadisk, och nu när jag spanar så finns det inte kvar en enda raw-fil! Men det finns dubbla jpg.

Varför??

Ja, det är säkert en väldigt logisk och enkel förklaring. Men just nu känner jag mig rätt korkad.

Jag anslöt min 1000d via USB och i Windows utforskaren kopierade jag alla bilder och la dem i en mapp på skrivbordet.

När allt var klart så döpte jag om mappen, kikade lite på bilderna och det såg ut att vara i sin ordning. En JPG och en RAW för varje tryck,,

Jag flyttade mappen till min datadisk, och nu när jag spanar så finns det inte kvar en enda raw-fil! Men det finns dubbla jpg.

Varför??

Därför att du kör windows.

Det finns en bugg i USB-hanteringen, om du inte installerat rätt drivrutiner så fungerar USB lite halvt om halvt, bl.a. så ser datorn alla jpeg-bilden istället för raw-bilden.

Däremot behöver du inte känna dig ensam, det finns massor med trådar här på fotosidan där problemet diskuterats.

Okej,, men det "jobbiga" är ju att det inte borde vara något problem?! Filhantering som filhantering?!?!?!

Finns det någon lösning på detta? För det är ju inte alltid man har Canons util's på den dator man kommer åt när man skall säkra sina bilder.

Det låter inte som om du kör kameran som masslagringsenhet. Då kan det bli såhär. Jag gjorde en väldigt snabb sökning och det verkar som om funktionen saknas i EOS 1000D. Gnäll på Canon (och Nikon, de har gjort likadant på en del modeller) istället för Microsoft med andra ord.

Förslagsvis skaffar du en liten minneskortsläsare att ha med dig så är problemet löst med att datorn inte har mjukvara. Det finns tämligen små modeller som man sätter direkt i USB-porten så det är inget problem att lägga i kameraväskan. Bättre än en USB-sladd som bara trasslar in sig...

Då måste du ha ett nätverksgrepp på kameran, och det finns inte till någon enklare modell än 40D. Den USB-port som din kamera har är ingen USB host.
1000D har ju SD-kort. Sådana kortläsare finns ju i snart sagt allting numera.

Jag kan inte svara på varför, jag kikade mest in här för att du nämde denna tråd i en annan tråd.

Detta är dessvärre inget annat än en "tänk på det nästa gång"-klyscha: Jag vill citera Scott Kelby som säger i princip "Kopiera, Verifiera, Kopiera, Radera".

Med andra ord, när du har TVÅ kopior av dina filer, då och först då formatterar man om minneskortet.

Jag kan inte svara på varför, jag kikade mest in här för att du nämde denna tråd i en annan tråd.

Detta är dessvärre inget annat än en "tänk på det nästa gång"-klyscha: Jag vill citera Scott Kelby som säger i princip "Kopiera, Verifiera, Kopiera, Radera".

Med andra ord, när du har TVÅ kopior av dina filer, då och först då formatterar man om minneskortet.

Gissa om jag gjorde detta!! Jag kopierade, till en katalog på skrivbordet, kollade och det var helt ok. Sedan flyttade jag katalogen till en annan plats samtidigt som jag formaterade SD-kortet. När jag lite senare skulle kolla så låg det bara jpg i mappen,, typ IMG_2345.JPG IMG_2345(copy).JPG å inga raw. Jag har rätt svårt att tror att mitt Win XP i en liten bugg konverterar från raw till jpg. Eller så var jag så trött så att jag tittade på filerna när de låg i kameran.

Jag har en kortläsare, men pga lite strul så valde jag denna gång att köra direkt via kameran. Något jag aldrig gör annars.

Det är lite "glapp" i kortläsaren och det räcker att man touchar minnet för att det skall registreras som om jag tagit ur det ur läsaren. Så min lösning var att ta det säkra före det osäkra, men det visade sig vara tokfel.

Finns det fungerande "un-format" prg som är gratis??

Filhantering som filhantering?!?!?!
Så är det inte. Windows försöker vara lite slugt, och hantera dina filer efter det innehåll de har. Utan rätt tillägg/drivrutin förstår sig inte Windows på Canons RAW-format. Däremot känner det igen den i varje råfil inbäddade jpegbilden, och griper då tacksamt efter detta halmstrå istället. Nöjt med sig självt har Windows då "räddat" denna kryptiska fil åt dig.

Så är det inte. Windows försöker vara lite slugt, och hantera dina filer efter det innehåll de har. Utan rätt tillägg/drivrutin förstår sig inte Windows på Canons RAW-format. Däremot känner det igen den i varje råfil inbäddade jpegbilden, och griper då tacksamt efter detta halmstrå istället. Nöjt med sig självt har Windows då "räddat" denna kryptiska fil åt dig.

Skall man vara ÄNNU petigare så beror det där i sin tur på att Canon inte har bytt "magic" mellan CRW och CR2 vilket gör att det inte är helt enkelt att skilja på filerna. Ja, windows försöker i vissa inkarnationer hantera en CR2 som en CRW, och då händer... tråkiga saker.

ANNONS
Götaplatsens Foto