Annons

ordna bilder i bra mappsystem behöver tips

Produkter
(logga in för att koppla)

Ulfie81

Aktiv medlem
Tjenare gött folk!


fasiken jag får inte till någon ordning på mina bilder. Inte lätt att hitta specifika bilder osv.

Just nu har jag bara en mapp på skrivbordet döpt till "bilder" där i ligger mappar döpt efter fotosession typ "köpenhamn" eller "marstrand"! Men i respektive mapp känns det mesta huller om buller då man inte hinner redigera alla bilder...så raw-filer har kvar sina filnamn från kameran medans redigerade är omdöpta efter motiv. Vart ska man göra av tex jpg-filer som är för webben för att fortfarande ha ordning å reda?

Hade ett förslag att skapa en mapp med namn redigerade och "spegla" alla mappnamn från raw-biblioteket och däri förvara alla just redigerade filer.... sen en likadan mapp till som heter jpg där alla mappar finns fast med jpg....hmm känns krångligt:) Har ni några bra tips just, nu blir jag bara förvirrad i all oordning och behöver ALL hjälp jag kan få

Mvh Uffe
 
Ett alternativ är ju att sätta etiketter på alla bilder i t ex Bridge eller Lightroom, om du använder detta.
Fast det blir ju ett jävla projekt att sätta etiketter på alla bilder om man har tusentals :)
 
Använder följande mall för mappar:

/bilder/"år"/"månad"/"datum och kort beskrivning"/

Ex: /bilder/2010/7juli/10-07-01 bröllop Sara o Jonas/

Filerna köper när automatiskt vid kopiering till t.ex "MA100701001.dng" där du i tur och ordning har: mina initialer, datum och löpnummer.
Här fungerat fint för min de. Sorterar dom även ytterligare i Lightroom efter att jag gått igenom dom men tack vare mappstrukturen så kan jag alltid relativt snabbt hitta det jag söker även utanför LR bara jag vet ungefär när jag tog bilderna.

/micke
 
jag hade precis samma system, men det håller bara om man fotar en liten mängd / år. sedan börjar mapparna heta nästan samma, bilderna får nästan samma namn osv och kaos uppstår :)

Jag har helt gått över till att använda datum i mappnamnet och bilden heter datum + bildnr (dvs ordningstal som bilden är tagen)

Taggar sedan allt eftersom i sorteraren i PSE men det går lika bra med andra program. MEN jag har lärt mig (den långa vägen) att skriva taggen till resp bild då det underlättar när man uppgraderar datorn och börjar flytta bilder och att bygga en relativt logisk taggstruktur...

Dessa bilder tar jag sedan backup på med samma mappstruktur, helt manuellt, använder inga backupprogram.

Om jag väljer att redigera bilden så har jag två vägar: 1) behålla datum och ordningstal och bara få en ny filändelse tex jpg eller psd. 2) spara den i en särskild mapp som beskriver innehållet och där döpa den till nåt specifikt. tex i mappen 30x40 med namnet "skäggmes i diagonal".

Bilden sparas efter redigering i en särskild mapp "ej backupade" och när det ligger ett gäng där så gör jag en manuell backup och sparar då ner bilden i resp datum mapp eller om det nu är en specifik mapp så hamnar den där.

så gör jag :)

Mikael
 
ANNONS