Annons

Vad borde man kunna pruta på ett större nyköp?

Produkter
(logga in för att koppla)

FotoDan

Aktiv medlem
Vad tror ni om detta paket?
Vad borde man kunna pruta på detta paket i en affär eller hos en firma på nätet?

Konica Minolta Dynax 5D + Konica Minolta AF DT 18-70/3,5-5,6D
Soligor batteri motsvarande Minolta NP-400, 1400 mAh
Soligor UV filer 77mm
SanDisk CompactFlash 2GB Extreme III, 20MB/s (132x hastighet).
Sigma EX 70-200/2,8 APO HSM DG till Konica Minolta Dynax 5D AF

Hej

köpte själv helt nya grejer förra året och efter lite prisjämförelser mellan nätbutiker och det officiella priset i butik, så gick jag till min fotohandlare och sa att så här mycket kostar de hos Scandinavian Foto och det var inga problem för honom att sätta ihop ett likvärdigt paket till samma pris.

Fördelen med butik är att du vet vem du ska klaga hos och inga dyra frakter tillkommer vid reklamation.
Lycka till med prutningen och din handlare borde åtminstone kunna sälja utrustningen till samma pris som en svensk nätbutik.

/Mikael

Jag hade satt ihop ett paket för runt 70000:- och började maila runt till olika butiker om lite bättre pris.
De enda som var villiga var cyberphoto. Tror jag fick en 6000-7000:- i rabatt.

mike islandman skrev:

Fördelen med butik är att du vet vem du ska klaga hos och inga dyra frakter tillkommer vid reklamation.

Jag bryr mig inte om ifall företaget jag handlar av måste betala dyra frakter.
Det drabbar ju inte mig som kund ändå.

mike islandman skrev:
Hej

köpte själv helt nya grejer förra året och efter lite prisjämförelser mellan nätbutiker och det officiella priset i butik, så gick jag till min fotohandlare och sa att så här mycket kostar de hos Scandinavian Foto och det var inga problem för honom att sätta ihop ett likvärdigt paket till samma pris.

Lycka till med prutningen och din handlare borde åtminstone kunna sälja utrustningen till samma pris som en svensk nätbutik.

/Mikael

Kan inte vara svårt att matcha Scandinavian, de är dyra. Kolla:
http://www.hegethorns.se/index.asp

När jag köpte min digitala backup (en FujiS5000)
kostade den 4900 kronor , vilket också var riktpriset på de flesta ställen tex mattsons Foto i Lund osv . Jag lyckades dock få tag på kameran för det otroliga 3300 kronor(!!)
Dock med tjeckiska bruksanvisningar , och nej , inte från en bagagelucka i malmö hamn utan en datoraffär i lund.Så kolla omkring på alla olika ställen och kolla var du får bäst deal!

Mvh Ale

Dajo skrev:
Jag bryr mig inte om ifall företaget jag handlar av måste betala dyra frakter.
Det drabbar ju inte mig som kund ändå.

Du missförstod mig tydligen, för om du ska reklamera varan måste du själv skicka den till postorderföretaget och den kostnaden måste du stå för själv,även om du beställer inom Sverige eller från utlandet

Jag bryr mig inte om företagets kostnader som drabbar dem när de sålt en defekt vara.

/Mikael

mike islandman skrev:
Du missförstod mig tydligen, för om du ska reklamera varan måste du själv skicka den till postorderföretaget och den kostnaden måste du stå för själv,även om du beställer inom Sverige eller från utlandet

Jag bryr mig inte om företagets kostnader som drabbar dem när de sålt en defekt vara.

/Mikael

Nejdå, säljaren står även för din frakt enligt KKL.
Dom flesta seriösa postorderfirmorna tillämpar detta utan tjafs medan man kan få tjata lite med dom mindre.

Bara att be dom skicka en fraktsedel så att du kan reklamera kostnadsfritt.

Datorbutiken.se uttrycker det ganska bra på sin hemsida:
http://www.datorbutiken.com/se/info/terms.htm

"I det fall kund är privatkonsument gäller enligt Konsumentköplagen att kund har rätt att få alla eventuella fraktutlägg betalda vid giltigt returärende. Dock har företaget rätt att reglera hur sådan ersättning skall ske. Hos oss kan man begära en s.k fraktlapp som man får tillskickat till sig och kan klistra på paketet. Fraktlapp kan man först begära efter man fått sitt returnr. Vill du ha en fraktlapp - vänligen kontakta oss via e-mail eller telefon och uppge ditt returnr. Utlägg för frakt betalas ej ut i efterhand. Om returärendet ej är giltigt och kund fått frakt betalt i förväg (i normalfallet med fraktlapp) debiteras kund fraktkostnad både tur och retur."

Edit: Bifogar Cyberphotos vilkor för att få fotoanknytning.

"Rent praktiskt så fungerar det som så inom Sverige att om problem skulle uppstå under garantitiden så kontaktar ni oss så kan vi hänvisa till lokal auktoriserad verkstad och om det inte finns, så sänder vi en paketavi så att ni kostnadsfritt kan sända kameran till auktoriserad verkstad."

Dajo skrev:
Nejdå, säljaren står även för din frakt enligt KKL.
Dom flesta seriösa postorderfirmorna tillämpar detta utan tjafs medan man kan få tjata lite med dom mindre.

Bara att be dom skicka en fraktsedel så att du kan reklamera kostnadsfritt.

Datorbutiken.se uttrycker det ganska bra på sin hemsida:
http://www.datorbutiken.com/se/info/terms.htm

"I det fall kund är privatkonsument gäller enligt Konsumentköplagen att kund har rätt att få alla eventuella fraktutlägg betalda vid giltigt returärende. Dock har företaget rätt att reglera hur sådan ersättning skall ske. Hos oss kan man begära en s.k fraktlapp som man får tillskickat till sig och kan klistra på paketet. Fraktlapp kan man först begära efter man fått sitt returnr. Vill du ha en fraktlapp - vänligen kontakta oss via e-mail eller telefon och uppge ditt returnr. Utlägg för frakt betalas ej ut i efterhand. Om returärendet ej är giltigt och kund fått frakt betalt i förväg (i normalfallet med fraktlapp) debiteras kund fraktkostnad både tur och retur."

Edit: Bifogar Cyberphotos vilkor för att få fotoanknytning.

"Rent praktiskt så fungerar det som så inom Sverige att om problem skulle uppstå under garantitiden så kontaktar ni oss så kan vi hänvisa till lokal auktoriserad verkstad och om det inte finns, så sänder vi en paketavi så att ni kostnadsfritt kan sända kameran till auktoriserad verkstad."

Jag hoppas verkligen du har rätt, men är väldigt tveksam se själv.

http://rixlex.riksdagen.se/htbin/thw/?${BASE}=SFST&${THWIDS}=5.20]11320119201063&${HTML}=SFST_DOK&${TRIPSHOW}=format=THW&${THWURLSAVE}=20]11320119201063

/Mikael

mike islandman skrev:
Jag hoppas verkligen du har rätt, men är väldigt tveksam se själv.

http://rixlex.riksdagen.se/htbin/thw/?${BASE}=SFST&${THWIDS}=5.20]11320119201063&${HTML}=SFST_DOK&${TRIPSHOW}=format=THW&${THWURLSAVE}=20]11320119201063

/Mikael

§26
Avhjälpande eller omleverans skall ske inom skälig tid efter
det att köparen framställde sitt krav och utan kostnad eller
väsentlig olägenhet för denne
.

Vill man vara sniken kan man kräva att säljaren ersätter en med kostnaden för att ringa och reklamera. Uppkopplingsavgift 50öre +5 minuter 'a 20öre= 1.50kr

köper man något över disk har man rätt till resekostnader.

Är det något jag kan som ett rinnande vatten så är det dom köprättsliga lagarna som gäller konsumenter.

Senast ändrad:
thefinger skrev:
Jag hade satt ihop ett paket för runt 70000:- och började maila runt till olika butiker om lite bättre pris.
De enda som var villiga var cyberphoto. Tror jag fick en 6000-7000:- i rabatt.

Jag får ofta "trogen kund" rabatt hos CyberPhoto. Dessutom är det bara att mejla och fråga om de kan matcha konkurrenternas priser i de fall Cyber från början är dyrare. Endast en gång har de inte kunnat göra detta, annars har de alltid sänkt sitt pris till samma nivå eller lägre än konkurrenten.

Kan tilläggas att den enda gången de inte kunde matcha en konkurrents pris, då var det ett objektiv som hos konkurrenten var väsentligen billigare vad någon annan kunde sälja det för. Men även denna gång erbjöd de en rabatterad pris, fast inte lika lågt som konkurrenten.

ANNONS
Götaplatsens Foto