Annons

Vad brukar man ha med för info med en bild?

Produkter
(logga in för att koppla)

JonisBader

Aktiv medlem
Ja, jag menar. Vad brukar man skriva med för info, och vid vilka tillfällen gör man det?
Tex så skriver man kameramärke, film (om någon, annars kankse man bara skriver ISO talet vid digitalfoto), slutartid och bländaröppning. Skriver man vilket objektiv man hade(t.ex 28-80/3.5-5.6), och isåfall skriver man exakt vilket "mått" man har (t.ex 28-80/3.5-5.6 (72mm))

Ja, vad öskriver man för saker, och när gör man det? Vid utställningar?

Det räcker det med ditt namn och verkets namn. Det är det enda betraktaren behöver veta.

Enda undantaget är fototidningar oc vissa andra böcer och tidskrifter riktade mot fotografer.

Då kan det se ut så här

Nikkor 85mm f/2,8 1/60
Tri-X 400

På filmtiden brukade man inte så ofta skriva ut kamerahuset eftersom det inte spelade lika stor roll som digitalhusen.

Så då kanske det skulle se ut så här idag:
Mamiya ZD
Sekor 50mm f/16 1/8

Mitt tips är ha bara det som är absolut nödvändigt så hamnar fokus på bilden där den ska ligga och inte på teknik.

Senast ändrad:
Om man inte har något (bra) namn på sina bilder då?
elelr äsch, då får man väl skriva "Humlan" eller "Gubben" eller något sådant.

Ja, men jag insåg att efterosm de flesta är konsert eller teaterbilder så räcker det nog oftast med "Rightous Jams på Meeths" eller "Bengt Andersson - Fragancia" eller liknande... eller vad tror du?

Tillexempel en bild har jag som heter Oxenstierna. Bör man byta ut det (som är namnet på karaktären, möjligtvis felstavat, vilket får fixas) till Erik Carlsson - En mänsklig histora eller Erik Carlsson som Oxenstierna i en mänsklig historia.

Och hur är det om man blandar, och har t.ex en del enkla namn på vissa bilder, medan man skriver "Schulz vrölar" och "Kristet utseende på Hultsefred"

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto