Annons

Vad ersätter man Adobe med vid sin pensionering?

Produkter
(logga in för att koppla)

Polar300

Aktiv medlem
Jag tror vi är på rätt spår...

Jamen vänner, det här ska nog kunna fås att fungera!

Arbetsflöde:
1/ Bearbeta fram den bästa råbilden från RAW/NEF-fil i DxO PhotoLab 1.1.2
2/ Exportera sedan filen "till disk" (sRGB och .JPG i 100% lossless)
3/ Öppna jpegfilen i GIMP 2.10 och använd lämpliga verktyg (från paletten eller menysystemet) och börja fixa till önskade ytterligare tillägg/ändringar i bilden. [Det förefaller finnas, i princip, lika mycket möjligheter som i Photoshop - det gäller bara att lära sig de nya ikonerna, terminologierna och platserna/beteendet hos funktioner och verktyg.]
4/ När allt är klart - "Exportera som..." och välj filformat, jag använder JPG eller TIF beroende på slutändamål. Det finns massor av format att välja på här. (Men välj inte "Spara..." / "Spara som..." då får filen tydligen ändelsen .XCF vilket är GIMPs eget format - möjligen inte gångbart överallt.)

Jag inser att det naturligtvis kommer att bli ett långt, långsamt och tungt inlärningsarbete att ställa om hjärna och erfarenhet till de här programmen istället för Photoshop men det får det vara värt. Den blivande pensionärs-plånboken bestämmer! Och det är Adobes eget fel att de inte fick sälja en komplett CS-licens till den pensionerade privatpersonen jag, att hyra via CC finns inte på kartan...

Jag minns att starten med Photoshop för några decennier sedan inte heller var någon enkel dans på rosor - jag är för evigt tack skyldig till min kamrat yrkes-fotografen som aldrig var längre bort än ett telefonsamtal när jag körde fast (och det var ofta!). Salig i åminnelse.

Ett första stapplande försök från nu ikväll med en bild jag knäppte i eftermiddags.
Nikon Df och Nikkor 20mm 2.8D : omvitbalanserad + uträtad (ytterligare utöver optikmodulen, jag höll inte kameran vågrätt Fy!) + uppskärpt + en inlagd kommentar...
/Odd
 

Bilagor

Polar300

Aktiv medlem
Ja, det är jag medveten om.
Köpte in DxO PL Elite-sviten för ett tag sedan (när jag hade kört deras prova-på installation tillräckligt länge för att kunna konstatera att RAW-konverteraren var utmärkt för mina olika NEF-filer och att deras Optical Modules med kamera+optik kombinationsdata fanns för alla mina kombinationer). Så den är nu komplett och säkrad på min hårddisk samt på DVD. Gör mig hyfsat okänslig för hur det går med DxO...
 

pofoto

Aktiv medlem
Jag har precis köpt Elements 2018 för 775:- från Dustin, ett mycket kompetent program. Bra och billig ersättare till Photoshop som jag använde tidigare.
Är det stor skillnad? Har gått i tankar att göra detsamma men aldrig kommit till skott att testa. Känns som overkill att ha hela PS cc och bara göra vanligt ”mörkrums arbete”. Har bara testat en gammal version av Elements, vilken version är det nu? Arbetar mest med nivåer, kurvor, färg, smartpensel, lasso. Typ. Finns allt det? Hur är det med RAW behandling?
 

ldn99

Aktiv medlem
Är det stor skillnad? Har gått i tankar att göra detsamma men aldrig kommit till skott att testa. Känns som overkill att ha hela PS cc och bara göra vanligt ”mörkrums arbete”. Har bara testat en gammal version av Elements, vilken version är det nu? Arbetar mest med nivåer, kurvor, färg, smartpensel, lasso. Typ. Finns allt det? Hur är det med RAW behandling?
Det är stor skillnad på råbehandling, mycket fattas i Elements. Varför inte ladda ned och testa?
 

Zoskey

Ny medlem
Fler alternativ

Jag är pensionär (69) som har hängd med från början av den digitala äran. I början var allt grattis eller man gav en slant till upfinnaren av programmet. Det finns fortfarande kvar i form av (opensorces program)
Exempel Libre Officce, Gimp, mm.
Jag kom in i detta forum bara för 2 dagar sen och saknar fler alternativ som jag hela tiden tester.
Mitt alternativ till LR är RAWterapee som har testads och jämförts på många plattform som väldigt positiv.
Finns på Svenka.
Ett annat sätt att hitta fria program( om man har det lätt med Engelska) är att som jag i många år är medlem i Gizmos Freeware sajt. Du får tips och info till alla alternativ program samt tips varje dag om eventuella betalprogram som släpps fria för en viss tid för att de vill hitta nya köpare till deras senaste. Tack vara det har jag testad nästan alla Fotoprogram som fins.
 
ANNONS