Annons

Vad för kamerahus bör jag köpa för mina behov?

Produkter
(logga in för att koppla)

Wiiland

Medlem
Problemet är denna: För sport är 7DII överlägsen p g a korsformade AF punkter mycket längre från mitten. Väldigt konfigurerbar AF som har en egen ganska lättförstålig meny. Spak för att snabbt och lätt byta fokusområde. Dessutom får du bra sutofokus vid filmning. Alla tre stillbildsegenskaperna saknas hos Nikon som i praktiken kräver manuell fokus vid filmning. Däremot för allt annat är Nikon lite bättre ffa p g a sensorn som ffa erbjuder bättre täckning i skuggorna om man ljusar upp dem utan några nackdelar jf med 7D II f ö utanför sportfoto. Resten hänger på vilka objektiv du vill ha och priser.

Skall man ha det bästa av allt i ett crophus finns förstås Nikon D500. Den har både bra sensor och samma autofokussystem som Nikons bästa sportkamera - D5. Den kostar tyvärr 18600kr idag. Sedan skall objektiv till. Denna erbjuder förstås inte användbar autofokus vid filmning.

Sonys cropkameror saknar bra normalzoomar. Går man upp i pris till A7 III får man mycket av allt inkl bra videokvalitet. För stillbilder funkar Sigma Art med MC-11 bra men lite oklart med video AF i kombination med MC-11. Detta får du kolla upp. En sony cropkamera med MC-11 och Sigma Art eller andra Global Vision objektiv funkar nog bra för stillbilder. Dock oklart hur snabb serietsgningen blir med MC-11 med en modern Sony. Får kollas upp.

ok, tack så mycket för all info.

Hittade denna sida

http://se.mydigitaland.com/nikon-d500-body.html

är den något att lita på, för den kostar den 13.749?
 

ztenlund

Aktiv medlem
ok, tack så mycket för all info.

Hittade denna sida

http://se.mydigitaland.com/nikon-d500-body.html

är den något att lita på, för den kostar den 13.749?
Det är ju bara att läsa vad jag har skrivit ovan samt de som tydligen ägnar sig åt självbedrägeri för att döva skattesamvetet.

Med Nikons cashback-kampanj på bl a D500 så hamnar priset på ungefär det där om du skulle slippa momsen, men det gör man förstås inte hos de svenska återförsäljare som godtas. Sådana betalar in den skatt som är lagstadgad. Och då får du en kamera avsedd för den europeiska marknaden, med svensk manual, rätt kontakter på laddaren och med både konsumentköplagen i ryggen samt en garanti som gäller direkt hos Nikon i Sverige, utan ersättningsövningar från fulimportören (om man lyckas, oklart för mig).

En del har tydligen köpt från den där firman med framgång, men personligen skulle jag aldrig göra det av flera skäl. Sedan får du väl avgöra hur du själv vill göra.
 

PMD

Aktiv medlem
Om svenska handlare också hade hittat sätt att smita från skatter och avgifter så hade det förstås också blivit billigare med minst 20% när momsen plockats bort. Eftersom de flesta blir mycket upprörda när det rapporteras om olika aktörer som smiter ifrån skatt så tycker jag att det är en helsikes dubbelmoral att handla från den sortens företag.
Varför är det dubbelmoral att handla från den sortens företag för att de flesta blir mycket upprörda av av rapporter om folk som "smiter från skatt" (vilket f.ö. i rätt många fall handlar om helt laglig skatteplanering)?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Varför är det dubbelmoral att handla från den sortens företag för att de flesta blir mycket upprörda av av rapporter om folk som "smiter från skatt" (vilket f.ö. i rätt många fall handlar om helt laglig skatteplanering)?
Starta en annan tråd om du vill ha en ändlös metadiskussion.
 

Olof R

Aktiv medlem
Både Canon 7Dmkii och Nikon D500 är mycket bra kameror om man vill ha en riktigt snabb kamera. D.v.s en kamera som är bra på att fånga snabba händelseförlopp.Tittar jag på rent tekniska data så skulle jag säga att D500 är ett snäpp vassare (men också ett snäpp dyrare). Men nu kommer paradoxen: -Personligen föredrar jag ändå 7Dmkii. Anledningen är hur de känns att använda. Så jag vill återigen understryka det som någon påpekade tidigare i tråden :- Känn på de kameror du funderar på för att ta reda på vad som passar just dig. Det som är bäst för mig eller någon annan behöver inte alls vara det som du tycker känns bäst att använda. Och det enda sättet att veta är att prova
 
ANNONS