Annons

Vad för objektiv behöver man skaffa sig

Produkter
(logga in för att koppla)

hohoelk

Avslutat medlemskap
Har fått hem en Sony A100 å till den ett Kitobjektiv 18-70/3,5-5,6 frågan e nu vad mer för objektiv kan man tänkas behöva? Skall väl kanske sägas att jag e nybörjare och har noll koll, tanken som jag haft e att ha ett som har bra zoom å ett för närbilder.

Tacksam för svar
 

oskard

Aktiv medlem
Mitt tips: Använd kameran med det objektiv du har ett tag så märker du vad som saknas. Känner du att du behöver mer tele så hinner du fundera mer på det. Vill du ha bättre närbilder så hinner du fundera på det.

Dessutom kan du koncentrera dig på kameran och slipper fundera på vilket objektiv du skall använda i varje situation.

Visst, du kanske missar några bilder för att du inte har ett långt tele eller makroobjektiv nu i början, men som nybörjare är det enklare att inte behöva gräva i väskan efter "rätt" objektiv.

Jag har just köpt en systemkamera och har ungefär samma funderingar. Jag kör med kitobjektiv (18-55) ett tag till tills jag funderat på vad jag vill ha. Då slipper jag köpa ett objektiv som kanske verkar bra nu, men kanske skulle vara en halvdan lösning när jag funderat klart.
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Med ett makrobjektiv och fast brännvidd kan du få samma storlek på sensorn som i verkligheten(1:1).
Tamron 90 makro eller Sigma 70 makro tex, Sony har säkert nån också. Du kan titta på Pbase(.com?), där finns bilder listade efter objektiv.
Du kan söka här på forumet och hitta många trådar om makro, kanske står nåt i fotoskolan under artiklar.
Det står säkert något i Sonyforumet också.
 

alf109

Aktiv medlem
Håller med Oskar.
Det är meningslöst att köpa mer prylar innan man själv kan avgöra vad man behöver, och det varierar helt beroende på vilken typ av fotograferande du kommer att fastna för. Om man skickar ut frågan här kommer du att få lika många olika svar som det finns åsikter hos dom som svarar. Naturfotografen kommer att hävda att du måste ha en telezoom och kanske ett macro, porträttfotografen hävdar att du absolut måste ha ett porträttele med stor bländare för kort skärpdjup, gatufotografen kommer att hävda att du måste ha en ljusstark fast vidvinkel osv i all oändlighet.
 

avslutat_bj

Aktiv medlem
Jag håller med övriga här. Du behöver inget annat objektiv förrän du börjar ägna dig åt något specialintresse - porträtt eller makro eller vad det nu blir. Kitzoomen duger till i stort sett allt. Håll i pengarna ett tag...

Fattigmansmakro: Man kan få rätt bra närbilder med en närbildslins att skruva fast på objektivet. Kostar från ett par hundra och uppåt. Själv lyckades jag hitta en för fyrtiofyra kronor och sextio öre på ebay.de :)
 

DanielSand

Aktiv medlem
När du har bestämt dig för vad du behöver för objektiv så är www.dyxum.com ovärdelig, där har du alla (i stort sett) passande objektiv till din kamera listade samt recensioner.

Om du inte är främmande för att köpa begagnat så är www.ebay.se väldigt bra, sök internationellt. På www.tradera.com dyker det upp en del också men inte alls i samma omfattning och i en del fall till överpriser.
 

Zoso

Aktiv medlem
Jag har nyss fått körkort, vad behöver jag för slags bil ?

Nu kanske du förstår bättre, det är omöjligt för andra än du själv att svara på den frågan.

/kent.
 
ANNONS