Annons

Vad går egentligen sönder pga bruk på en digital SLR?

Produkter
(logga in för att koppla)

laan

Aktiv medlem
Som rubriken säger, vad förutom slutaren är det som tillslut ger sig på de flesta digitala systemkameror när de börjar bli till åren, och vad kostar det?

Nu har ju tex 5d och 1dmk2 kommit ner till bra begangnatpriser, men då dyker tanken på ålder och bruk upp..

Så, vad har ni andra för erfarenheter?

Jag antar att skador på sensorn från klantig rengöring kan vara något att oroa sig för.

Dessutom kan det uppstå fel i knappar etc. Jag hade en 20D där vissa knappar (meny, bildvisning mm) ibland slutade fungera, reparationen kostade ca 1000kr (vill minnas att det var byte av något styrkort)och på verkstaden sa det att det var väldigt ovanligt. Min gissning är att det uppstått i samband med oaktsam hantering (det var den första kamera jag använde proffesionellt).

Samma kamera tappade jag senare i backen från ca 1 meters höjd. Då slutade avtrycket att fungera, (ljusmätning etc var dock ok, så den var inte helt död). Den reparationen kostade närmare 3000. Jag frågade om det var risk att sensorn hamnat snett i samband med tappet, men verkstaden sa att det i prinicip inte kan hända, den delen av husen är otroligt stabilt byggda (gjorde ändå tetser och allt var ok).

Min D100 har nu gått +40000 exponeringar under 5 år och den börjar visa några ålderstecken. Jag kan inte använda nerbländningsknappen för då låser sig kameran och visar felkod. Displayen uppepå kameran ser ut som de som Saab har i sina bilar. Vissa av segmenten är helknasiga. Utöver detta så är kameraremmen otroligt solblekt.

Annars är den som ny. Nästan faktiskt. Min kamera har följt med mig jorden runt. På varje resa, alltid hängandes på axeln. Funkar kanon och ser faktiskt rikigt fräsch ut. Lite blank på utsatta hörn men annars utan en repa. Fantastisk kvalitet....

Min 20d har ett slutarbyte bakom sig, men det tror jag var "för tidigt" då det kom redan runt 20' exponeringar. Den har gått lika många till sen dess iaf. Annars tycker jag slitaget känns tydligast på avtryckarknappen. den har blivit väldigt sladdrig och odistinkt. Har faktiskt funderat på om det går att byta ut den.

Den har dessutom en mikrorepa på sensorn som troligen kom när slutaren gick sönder eftersom den fläktes ut (lamellerna), men den är mindre än de flesta dammkorn som ändå alltid letar sig in där.

ANNONS
Götaplatsens Foto