Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad gör jag för fel???

Produkter
(logga in för att koppla)

k95_ean

Medlem
Jag har haft en D7D sedan i somras, men inte hunnit ta tag i fotograferandet på riktigt förrän nu... Men, jag har ett litet problem, som jag inte vet om det beror på kameran eller mig. (Så nu kanske jag lägger detta i fel forum, flytta det gärna i så fall!)

Jag har väldigt svårt att få fokus på "rätt ställe". Har läst lite om bakfokus, men efter att ha testat enligt ngn mall som jag hittade via fotosidan, så är jag osäker på om det verkligen är fel på kameran... :( Återstår isf fotografen, dvs jag! Saken är att jag inte upplevde samma problem med min gamla analoga kamera (500si). Är det helt enkelt jag som är mer kritisk pga uppförstoringen på skärmen? Tycker dock att min sambos bilder med en kompakt-digitalare ger bättre bilder även på skärmen... :( Har testa usm, men är fokus fel så hjälper ju inte det mycket.

Försöker bifoga en "typisk" bild. Jag har lagt fokus på sippan i mitten, men i mina ögon så är den till vänster (ngt bakom)mer i fokus. Vet dock inte om det kommer att synas med den kompression som krävs för att lägga in bilden i forumet. Jag har inte använt stativ, men stabiliserat mot knät, med as på.

Bilagor

• vitsippor.jpg
    vitsippor.jpg
    56.7 KB · Visningar: 600
Har du kollat vilken av fokussymbolerna som blinkar till rött?
Nu pratar jag om hur det ser ut i min 5d men misstänker att 7:an har nåt snarlikt system.
Eftersom det är fegt att läsa manualen så missade jag med en del fokus i början innan jag förstod att kameran vill ha fokusen nån helt annanstans än där jag ville.
Tänk också på att även om man träffar rätt så kan skärpedjupet vara försvinnande litet och då kan man lätt luras av att man tror fokusen är fel.

Det där med bakfokus och hur man kollar det får någon mer intelligent svara på, finns nog något om man söker lite.

Tjingeling.

Kan vara så att du har hunnit förflytta kameran innan bilden togs.

Kanske du står ganska nära motivet och kör stor öppning på bländaren, och använder ett normal eller kortare tele.

Då blir resultatet ett kortare skärpedjup som i sin tur "kan" och med stor risk resultera i oskärpa om inte stativ ej används.
Även med stativ kan vinden sabotera dina önskningar om en skarp blomma.

Testa med stativ och lite mindre bländaröppning, om du inte vill sudda ut bakgrunden förståss.

Oj oj fick lite brådis... Hej svejs!

Fokusen är rätt. Har den inställd på att vara i mitten, och det är den som fokuserar.

Det kan kanske vara så att jag hinner förflytta mig, men jag har sista tiden försökt att ta kortet direkt efter fokus har låsts. Tycker inte heller att fokus är 100 när jag inte tar närbilder. Tex Toucanen som jag har i mitt album.,, Den är iofs ngt beskuren, men jag har lagt usm på den, och jag är ändå inte helt nöjd...

Jag gissade först att det berodde på att du förflyttat dig efter att du fokuserat, men eftersom du använt använt f/11 så måste du flyttat dig ganska mycket.

Be någon kolla back/fram-fokus på din kamera.

Nu kan jag vara ute och cykla, men jag har en D1'a och en D1X. Dessa har ett litet bakfokus problem med Sigma objektiv.
Är det dina Sigma du använt på bilderna? I så fall skulle det kunna vara samma bekymmer på KM som på Nikon.
Det skall tydligen gå att åtgärda genom att chippa om gluggarna.

/E

Jag tror inte att det är kameran som spökar, utan din optik. Det kan vara den som behöver justeras. Jag tog en titt i din kameraväska och kan konstatera att de gluggar du har tillhör de sämre man kan köpa. Har du provat att fokusera manuellt och hur blir det då? Eftersom du har en högkvalitativ kamera så borde du framöver investera i minst lika bra optik. Det är tyvärr så att dålig optik är ett säkert sätt att "förstöra" sina bilder. Även bra optik kan felfokusera. Jag har en kompis som har ett Sigma 70-200mm f/2.8 som är ett bra optik. Den satte skärpan fel på avstånd längre bort än 20 meter. Han provade mitt Minolta 80-200 f/2,8 Apo G för att se om det var kameran eller optiken. Det funkade klockrent. Jag tog och provade hans glugg på min kamera, och den felfokuserade på samma sätt. Så med största sannolikhet är det optiken. Har du möjligtvis någon i ditt närområde med en Minolta/KM som har "bra" optik som du kan testa för att utesluta felet på kamerahuset.

mvh/Ove

Mmm, jag har varit lite inne på att det är linserna som är problemet... Jag köpte bara kamerahuset till att börja med eftersom jag hade optiken fr gamla kameran. Antar att det kan vara så att den fungerade ok med den kameran men inte med den nya som ju dessutom är betydligt bättre. Ska kolla med far som också har Minolta och s om det blir någon skillnad med hans linser.

Har planer på att byta ut optiken, men kanske får göra det tidigare än jag tänkt. Misstänker att det kan kosta lite att optimera Sigma-optiken, eftersom jag förstått att Zieger inte gör det...

Var kan man kolla back- och framfokus. Kan man gå in i en "bättre" kameraaffär och fråga? Eller ska jag skicka in den till Zieger och få en genomgång. Den är inköpt i Tyskland, men det är väl världsgaranti har jag förstått det som.

Tack för alla svar!!! Var lite smått frustrerad i går när jag testade och testade och inte fick till det. Ska nog börja kolla lite på optik-marknaden. Hade dock eg tänkt avvakta och se vad Sony kommer upp med, eftersom det är lite klurigt att få tag på Minolta-linser just nu! :)

Jag får väl smyga in i optikforumet och se vad som är bra coh dåligt... :D

Spotfokus

Jag använder mig av spotfokusläget för att jag vill bestämma var jag skall lägga skärpan i en bild, låser skärpan med avtryckaren och tar bilden. Kör med S - läget på fokuslägesomkopplaren. Blir ganska nöjd med skärpan i mina bilder särskilt om man skriver ut dom. Dataskärmen ger inte rättvisa alltid åt bilderna när man är van att se bilder på papper och som diabilder.

ANNONS
Götaplatsens Foto