Annons

Vad gör prylen på objektivet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Zulan

Aktiv medlem
Hallå!

Nybörjare på det här med foto. Har köpt en pentax k10d med 16-45 objektiv. Till objektivet kom något ganska skummt som man kan skruva på, men jag fattar inte vad den är till för. Det är heller inte så lätt att sätta på objektivskyddet när den är på. Kan någon förklara vad det är för något?

Om man ser på den här bilden så finns "prylen" jag pratar om längst till vänster och som en förlägning av själva objektivet. Den är helt i plast.

Hehe, jag vet. När jag skriver nybörjare menar jag nybörjare ;-)

Jaha! Jag tycker mig ha läst om motljus filter, innebär det att ett sådant filter inte är något att ha utan jag bara skruvar på den här prylen om jag vill ta foto i motjus?

Bör man ha på den här alltid eller är det enbart när man ska ta foto i motljus?

Den kan du ha på jämt, förutom att minska risken för ströljus ger den även ett visst mekaniskt skydd för frontlinsen.

/P

Det är en bra idé att ha på för det mesta. Har du inget ljus alls frammifrån så spelar det inte så stor roll. Men i dagsljus reflekterar ljusa saker ofta mycket ljus även om du har solen snett bakifrån.
Har du en start ljuskälla nästan rakt frammifrån, så att du ser den i bilden (sökaren) så gör inte motljusskyddent någon direkt nytta heller.
I vissa bilder kan det vara ganska läckert med "flare" (de dis liknande reflektionerna som uppträder olika mycket i olika objektiv med solen (eller annan ljuskälla) rakt in i objektivet. Då blir det en effekt som man medvetet försöker att uppnå.
I övrigt är skyddet smart mot stötar. Skulle man råka slå i är det inte glaset som får ta smällen (dyrt), utan bara plast skyddet som är lätt och billigt att byta.
MVH, Niclas

Zulan skrev:
Hehe, jag vet. När jag skriver nybörjare menar jag nybörjare ;-)

Jaha! Jag tycker mig ha läst om motljus filter, innebär det att ett sådant filter inte är något att ha utan jag bara skruvar på den här prylen om jag vill ta foto i motjus?

Bör man ha på den här alltid eller är det enbart när man ska ta foto i motljus?
Det är som sagt var ett motljusskydd.
Bör alltid användas. Behövs ibland tas av pga att det skymmer blixtens ljus.

Det är inget filter.
Filter är glas som normalt skruvas på framför frontlinsen. Sedan finns tonade filter som har en speciell hållare som fästs på objektivet

Kom igen Erik!
Har du sagt A får du säga B också.
Förklara vad ett polarisationsfilter är och hur man använder det (bl.a genom att vrida på det med fingertoppen)

Ok, man får väl ta och skaffa ett polarisationsfilter så inte hålet är outnyttjat :)

Finns det speciella linsskydd som är lättare att sätta på när man har den här prylen på, eller brukar man helt enkelt ta av den när man lägger kameran för vila?

Det brukar gå att vända motljusskyddet bak och fram så att det täcker över fronten när man förvarar kameran i väskan.
En del lock är knepiga att ta av när motljusskyddet sitter på. Men det brukar bara ta en halv sekund att plocka av motljusskyddet om det är bajonett-fattning.

prova om det går att vända på motljusskyddet, det verkar ju lite knäppt att ha en öppen lucka på ovansidan borde vara bättre om man kan ha den på undersidan.

Zulan skrev:
Ok, man får väl ta och skaffa ett polarisationsfilter så inte hålet är outnyttjat :)

Finns det speciella linsskydd som är lättare att sätta på när man har den här prylen på, eller brukar man helt enkelt ta av den när man lägger kameran för vila?
Man får välja.

Själv väljer jag att alltid ha skyddsfilter och motljusskydd på för tele. Jag väljer alltså bort linsskyddet på teleobjektiven.

För vidvinkel används skyddsfilter & linsskydd eftersom hålet inte är speciellt djupt.

Tack för alla svar, men för varje svar får jag nya frågor. Jag får väl återgälda er genom att hjälpa andra nybörjare när jag blivit lite varmare i skorna.

Ja, ni hade helt rätt. Luckan ska naturligtvis vara under och inte över. Nu fick jag en fin Pentax logga uppe på istället för luckan.

Skyddsfilter? Ett filter som bara finns på för att skydda utrustingen? Låter ju kanon, tycker det är lite jobbigt med det där skyddet.

Motljusfilter verkar vara något som jag också behöver. Nu när jag väl köpt en sån fin och dyr kamera så vill jag ju inte förstöra kvaliteten med ett kasst filter, vilka är bäst och var handlar man dom? Är dom kameraspecifika?

Zulan skrev:
Nu när jag väl köpt en sån fin och dyr kamera så vill jag ju inte förstöra kvaliteten med ett kasst filter
Alla filter försämrar.

Ett skyddsfilter är ett val man gör.
Repas skyddsfiltret så slänger man det och ett nytt sätts dit istället. Alternativet är att frontlinsen blev repad.

Zulan skrev:
filter, vilka är bäst och var handlar man dom? Är dom kameraspecifika?
Man brukar få vad man betalar för.

Finns i alla välsorterade kamerabutiker.

Nej, de är millimeterspecifika. Ditt objektiv har en gänga längst fram, diametern anges i millimeter. Läs på objektivet.

B&W är bland de bättre.
Hoyas dyrare är nog ungefär likvärdiga med B&W.

ANNONS
Götaplatsens Foto