Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad gör vi för DSLR-spekulanten?

Produkter
(logga in för att koppla)

.Z.

Aktiv medlem
Börjar bli oerhört less på diskussionerna i trådarna som rör instegsDSLR. Märkestrogenheten regerar & dom som frågar blir mest förvirrade!

Tänkte starta en tråd som inte kommer att hjälpa dem ett dugg (jo kanske) men kanske kan skaka om lite bland oss som surrar som mest & det är väl möjligt att de som ska köpa också tittar in...

Tanken är att vi ska vidga våra vyer & släppa märkestrogenheten (hehe). Själv så är jag av den uppfattningen att 2MP extra inte kan överväga en bra sökare… Vissa ser möjligheten till att använda gamla MF-objektiv som stor.
Några vill ha lite mer att hålla i, känsla.
Det finns dessutom en DSLR som du kan köpa för under 8000 med två bra zoomar (inga shitkitzoomar!)

Hoppas att ni förstår tanken så nu är det bara att hoppa in & diskutera vad ni prioriterar.

Härja här istället för i nybörjarfrågetrådarna. Nu kör vi, kom med mothugg!

Om man tittar på instegskamerorna så har vi ju alla testares lilla gulleplutt EOS 350D på första plats, om testarna får råda vill säga. Själv så tycker jag att den känns som nåt man fick med i flingpaketet! Jo men känsla betyder ju inget. 15% extra upplösning & snabbhet är ju allt, enligt testarna då (Magnus:))…

Usch va elak jag var, får reda ut detta.
Den är bäst rent tekniskt (upplösning & snabbhet, frammatning & AF) & Canon har även det största objektivurvalet, både nytt & beg.

Nikons D70 (med eller utan S) brusar ju nåt kopiöst, den är slö som ett as & är allmänt sunkig. Allt detta oftast uplevt på Dpreviews 100%crops & i forum där allt för många funderar på om man valt rätt, …. (Även i FS-forum)
Som tur är så har många köpt den & upplevt att den är förbaskat bra! Dess största fördel är att den håller sig oerhört långt ifrån flingpaketet, bra känsla & två inmatningsrattar. Det näst största beg.utbudet av optik.

Båda ovanstående har små, sunkiga sökare…

De tre följande har bra sökare!

Pentax *ISTds & *ISTdl , förmodligen de fånigaste kameranamnen i världshistorien;-) , vet inte ens om det blev rätt?
Dock mycket intressanta kameror. Tas aldrig på allvar, mest p.g.a. att Pentax inte lyckats uppgradera den gamla *ISTD. Om du är intresserad av att presentera bruskurvor utifrån Dpreview så ska du inte välja denna kamera… Om du däremot vill fotografera så har du hamnat rätt! Med denna kamera så har du tillgång till hur mycket gammal fast optik som helst! Pentex K, M42-gänga, ja helt fantastiskt faktiskt! Dessutom så ger den bra resultat, jag vet….

Konica Minolta dynax 5D.. Nu har jag inte klämt på 5D som jag gjort med de andra så därför så uttalar jag mig inte om byggkvalite & känsla. Däremot så ha jag läst att dess sökare, åtminstone är i pentaxklass vilket är bra.
D5D har inbyggd bildstabilisator vilket är guld värt! Till Nikon & Canon finns optik med bildstabilisering men de kostar & med D5D så får du stabilisering men all optik. En bättre DSLR i prisklassen till att använda för att fota på fri hand i dunkla miljöer finns inte. Vet för kör D7D själv…

Liiiten sökare

Olympus E300. Ja va ska man säga… Jag har ingen annan erfarenhet av kameran än ett snabbt kläm & kik i butik, det övriga har jag läst . På FS så är den utdömd p.g.a. att den inte presterar bra över 400 Asa,
Själv så tycker jag att paketet med de två zoomar som säljs är det mest prisvärda man kan köpa idag, för pengarna får man extremt mycket!
Att man sen kanske kan bygga bättre på någon av de andra märkena var en annan sak.

Olyfolk, slå mig för det sista, jag är öppen för öppen för mothugg om jag har fel här…

//Larsa

inte lätt att välja kamera ner man som jag har redan Canon och byter inte till annat märke hur lätt som helst eftersom jag har många linser till canon, men en dslr med innbyggt stabilator på sensorn och dammrensare som Olympus har hadde varit toppen.

jag håller själv på och försöker sammla ihopp till en dslr, men vilken jävla kamera ska man välja egentligen? Det är ju riktigt svårt att bestämma sig, jag har kännt på eos 350d, och den känns okej i handen (har ganska små händer) och med bg tror jag den ligger riktigt bra, men så plastig den är=(

sen i övrigt har jag funderat på d70, men nää, jag vet inte, den känns inte rätt..

samma med eos 20D, dels, den kostar så mycket mer än 350D, men man får lite mer kvalite, men den har fortfarande liten sökare?

nu är jag mest inne på D7D, men även den kostar ju så mycket mer än 350D, fördelen där är att jag har 2 gammla fasta objektiv, så det är ju en fördel..
Men jag vill ha en bra allt i allo kamera, en som fungerar både för press, modell, produkt, natur osv.

Joi skrev:
inte lätt att välja kamera ner man som jag har redan Canon och byter inte till annat märke hur lätt som helst eftersom jag har många linser till canon, men en dslr med innbyggt stabilator på sensorn och dammrensare som Olympus har hadde varit toppen.

Men om du har en massa linser kanske du kan limma ihop dom i ett rör som så du får ett objektiv som passar på t ex Nikon?

*istD
*istDS
*istDL

Min gissning är att *ist står för det engelska first.
Som i Pentax första dslr kanske?

Gunnar D skrev:
Men om du har en massa linser kanske du kan limma ihop dom i ett rör som så du får ett objektiv som passar på t ex Nikon?

Jag har en två veckor gammal KM-zoom som håller på att glappa sönder totalt (ingen L ni vet;-)), den kanske kan va nåt till projektet då man snart kan plocka isär den utan skruvmejsel;-)

//Larsa, som ska kräva en ny till veckan...

Det är faktiskt en enda soppa att försöka hitta i. Jag gick själv in med ambitionen att köpa en dslr så billigt som möjligt för att kunna komma igång. Det blev en 300D som jag är jättenöjd med. Jag menar, när utveckligen går så snabbt är det väl bättre att investera i optik än dyra kameror.

Det tycks som om digitaliseringen gjort fotograferingen till någonting väldigt tekniskt. Kanske får man dom bästa bilderna om man lägger några kronor på en fotokurs i stället för en jättedyr kamera rent av...

Jag tycker inte man blir så mycket klokare av att läsa recensioner. Alla som gör dom kommer fram till olika slutsatser, man får en massa diagram över brus och andra egenskaper som inte säger så mycket. Jag har läst massor men vet ändå ingenting om andra kameror än mig egen. Jag får känslan av att dom flesta dslr tar bra bilder idag.

Det ända riktiga tipset är väl, gå till fotohandlaren, känn på alla kameror som ligger inom din budget och välj den du trivs med.

Tack Larsa!

Tyckte att det var skönt att läsa den här tråden. Jag är på gång att köpa min första DSLR och ofta när man läst andra trådar om kameraval så är det ganska uppenbart att många (inte alla!) är ganska "subjektiva" i sina rekommendationer... Helt klart att det sätter myror i huvudet på nybörjare som till slut inte vet vad de skall tro på. Personligen tycker jag att det vore intressant att diskutera varför man blir så märkestrogen, men det kanske vi skall lämna därhän... :)

Jag håller helt med dig, alla modeller har både för- och nackdelar. Det gäller bara att ta reda på vilka de är och sedan bedöma vad som passar en själv utifrån detta. Och sen naturligtvis att man knallar ner till fotohandeln och känner så att kameran känns bra. Den skall ju användas också!

Själv har jag funderat, läst, funderat igen och sen tittat runt lite och kommit fram till att en KM D5D är det som passar mig bäst utifrån det jag skall ha den till. Nu är det "bara" pengarna som fattas, men snart så! :) Kan avslöja att det var bildstabiliseringen i huset som fällde avgörandet.

/Fredrik - som inte tycker att 5 bilder/sekund tills kortet är fullt är ett bra argument för en kamera om man skall fota landskapsbilder...

jag tycker att 350d är den bästa kameran på marknaden för mig... varför annars skulle jag köpa den!?

MEN... det finns alltid plats för förbättringar:
- Inbyggd bildstabilisering (KM)
- Sensorrengöring (Olympus)
- Bättre sökare (Pentax, KM)
- Känsla (KM, Níkon)

bildkvaliten idag är jag jävligt nöjd med.

hailstorm skrev:
jag tycker att 350d är den bästa kameran på marknaden för mig... varför annars skulle jag köpa den!?

Det är helt rätt. Du ska köpa den bästa kameran på marknaden, den bästa för dig alltså.

//Larsa

mohei skrev:
Min gissning är att *ist står för det engelska first.
Som i Pentax första dslr kanske?
Roland Mabo (Roland Mabo) skrev (i en annan tråd):

*ist är en typiskt japansk företeelse som kännetecknar kompakta, smarta och väldesignade produkter. Det finns många 'ist' produkter i Japan, t.o.m bilar! (från Toyota).

Enligt Pentax så innebär '*ist' en produkt som passar många olika typer av människor. '*' är utbytbart och Pentax själva nämner 'individualist' och 'humanist' som exempel. Pentax har alltså gjort en kamera där användaren får bestämma namnet, bara namnet slutar på 'ist'.
Dessutom är det väl ett 'r' i 'first' som är svårt att förklara var det har tagit vägen i 'ist'. Och precis som Larsa skriver finns det också en analog 'ist', den enda analoga Pentaxsystemaren som är i produktion för övrigt.

hailstorm skrev:

MEN... det finns alltid plats för förbättringar:
- Inbyggd bildstabilisering (KM)
- Sensorrengöring (Olympus)
- Bättre sökare (Pentax, KM)
- Känsla (KM, Níkon)

bildkvaliten idag är jag jävligt nöjd med.

Håller m Michael här, har också en 350D. Och den är bra nog för mig, men skulle ju kunna bli ännu bättre förstås m det Michael föreslår. Även om jag fördrar Pentax istf för Nikon när det gäller känslan/greppet.

Det beror ju på vad man prioriterar också, själv tycker jag snabbheten o bildkvaliteten, upplösningen går före byggkänslan faktiskt.

Men utvecklingen går ju frammåt får man hoppas. Vi får väl samla våra synpunkter o skicka till Canon, Nikon etc så de vet vad marknaden vill ha...

Uttryck skrev:
Vi får väl samla våra synpunkter o skicka till Canon, Nikon etc så de vet vad marknaden vill ha...

Jo men som du skriver så vill vi ju olika & prioriteringar kostar pengar. Om man tittar på instegsmodellerna så vore det ju en dröm om en modell kunde ha alla modellers bästa egenskaper.

Tror dock att den skulle bli lite dyr, det sparas ju nämligen lite här & där för att hålla priset på en lämplig nivå.

Problemet är bara att nån vill ha en liten kamera medan en annan vill ha nåt rejält att hålla i, etc. etc...

//Larsa

.Z. skrev:
Jo men som du skriver så vill vi ju olika & prioriteringar kostar pengar. Om man tittar på instegsmodellerna så vore det ju en dröm om en modell kunde ha alla modellers bästa egenskaper.

Tror dock att den skulle bli lite dyr, det sparas ju nämligen lite här & där för att hålla priset på en lämplig nivå.

Problemet är bara att nån vill ha en liten kamera medan en annan vill ha nåt rejält att hålla i, etc. etc...

//Larsa

Men för ett par år sedan (D30) var bildkvaliten bara drömmar på en esr... nu är den verklighet... tror att allting kommer utvecklas i stormtempo vad gäller funktioner och avstanna lite vad gäller upplösning... hoppas det iaf.

Nog kommer utvecklingen att fortsätta gå framåt i rask takt ett tag framöver, och priserna kommer att gå neråt.

Men det kommer fortfarande att finnas instegsmodeller och de kommer att skilja i karaktär. Och eftersom vi alla är olika så kommer vissa av dessa kameror att passa för vissa och andra kameror kommer att passa för andra. När man då rekommenderar en kamera till en förstagångsköpare så måste det ju vara utifrån dennes behov, inte utifrån vad man har själv...

/Fredrik - som tycker att det är tur att det finns flera olika modeller att välja mellan.

hailstorm skrev:
Men för ett par år sedan (D30) var bildkvaliten bara drömmar på en esr... nu är den verklighet... tror att allting kommer utvecklas i stormtempo vad gäller funktioner och avstanna lite vad gäller upplösning... hoppas det iaf.

Helt klart. Självfallet så kommer upplösningen att stiga men jag tycker att det redan nu börjar snackas lite mindre upplösning, på instegsmodeller alltså.

Handen på hjärtat, de flesta som köper dessa gör sällan större kopior än A4, möjligtvis A3 nån gång.

Jag gissar faktiskt att förvånansvärt många inte ens gör det, gissar för att jag ser det i min omgivning.

//Larsa

.Z. skrev:
Helt klart. Självfallet så kommer upplösningen att stiga men jag tycker att det redan nu börjar snackas lite mindre upplösning, på instegsmodeller alltså.

Handen på hjärtat, de flesta som köper dessa gör sällan större kopior än A4, möjligtvis A3 nån gång.

Jag gissar faktiskt att förvånansvärt många inte ens gör det, gissar för att jag ser det i min omgivning.

//Larsa

håller med tillfullo som du såg i mitt inlägg... 8mp är mer än nog imo... 6mp klarar man sig gott på...

Så lite fräscha funktioner tycker jag tillverkarna ska lägga krutet på...

sen är det ju det där med service....

för ibland blir det ju fel...

Rättta mig gärna, men själv gillar jag Oly kamerorna men tänker inte köpa någon mer, allt skickas till Portugal och ingen förstår vad portugiserna säger och dom förstår inte oss....

Canon verkar ha ganska långa service tider och mycket snack hit o ditt efter vad det verkat på fs.. (eller sjåpiga ägare..)

Nikon verkar plocka flest poäng på snabb och säker service ... eller??

/b

ANNONS
Götaplatsens Foto