Annons

Vad göra...? (eos1n)

Produkter
(logga in för att koppla)

l-svan

Aktiv medlem
Hej,

Eftersom min sambo tycker att det är lite irriterande att jag alltid har s/v i min Eos3 så tänkte jag köpa mig ett begat extrahus (vi är nyblivna föräldrar så hon vill oxå fota titt som tätt och då helst i färg).

Jag hittade då en Eos-1N HS på blocket för 3500kr. Skicket är C enligt vår lokale fotohandlare, PB-E1 är skavd och stött, och mässing syns på vänster sida vid knappen för öppning av bakstycket. Kort sagt den ser mer än amatöranvänd ut, särskilt då inmatningsratten vid avtryckaren.

Killen jag frågade till råds på fotobutiken tyckte att det var ett klipp trots skicket men att priset var misstänkt lågt och att jag borde kolla om den är stulen. Intrycket jag har fått av säljaren är förtroendeingivande, inga mystiska betalkortstelenummer eller liknande, utan han ger ett ärligt intryck, verkar dock inte kunna nått om foto och kameror utan hade köpt den billigt av en bekant men inte använt det, och därför bestämt sig för att sälja vidare.

Så jag har tre frågor:

Hur kollar man om utrustning är stulen eller inte?

Vad tycker ni, är det värt att köpa en kamera som kanske har gått så mycket som denna verkar ha gjort trots att priset är lågt?

Är det något specielt man bör kolla på denna modell, (har märkt att den inte levererar samma exponeringsvärden som Eos3:an som verkar underexponera i förhållande till 1N. Kanske någon kan tipsa om hur man kollar exponeringsmätares tillförlitlighet)?

1. Be att få serienummer på kameran, sedan ringer du polisen. OBS, se till att få skriftligt från Polisen på att den inte är anmäld stulen.

2. Jag har själv en Eos 1N HS, en likadant alltså. Min var i betydligt bättre skick när jag köpte den, men fick betala en slant till. Tycker att det är en underbart robust kamera. Den är dock ganska stor och tung, alltså inget man går och bär omkring på. Behöver ni 6fps?, annars finns ingen som helst anledning att köpa en med booster, om ni inte vill åt batteritiden.

Angående skicket så kostar det en hel del att behöva byta slutare/et.c

Jag skulle nog ha tänkt efter en extra gång innan jag gått och köpt en 1n HS i det skicket. Om jag hade köpt en begagnad EOS i dagsläget med mina behov så hade det blivit en EOS 600 alla gånger.

Jag har köpt modeller som knappt haft något svart kvar. Det behöver inte vara fel till rätt pris.

Vad du ska kolla är hur många exponeringar som slutaren gått. Det kan vilken Canon-verkstad som helst kolla. Slutaren ska klara 100 000 exponeringar. I övrigt är det inte så mycket att bry sig om att kameran är skavd, den är byggd för att hålla.

3500 är aningen billigt, men inte så billigt att det behöver vara mysko. En Eos 1 HS kostar 2500 - 3500 beroende på skick och utbudet på Eos 1n är stort.

Min kompis säljer denna utrustning, det kan kanske vara nått? http://www.fotosidan.se/classifiedads/view.htm?ID=8378

Senast ändrad:
Jag pratade med killen igen och fick då veta att han är fågelskådare och att en nära vän som också är fågelskådare har använt den för att fota fågel.

Det yttre skicket beror eligt säljaren på att den fraktats i ryggsäck till och från "skådandet" och enligt uppgift från den första ägaren så har den körts ett hundratal rullar.

Fotobutiken här i Umeå kunde inte kolla antalet exponeringar på slutaren och att skicka iväg den för koll till serviceverkstad skulle, enligt killen i butiken, gå på en tusing (då chansar jag hellre och litar på säljaren, att byta slutare kostar väl drygt en tusing).

Ska sova på saken så får jag se... Men jag slår nog till!

Tack för hjälpen!

Njaa.. ett slutarbyte hamnar mer runt 2-3 kkr..

Enligt din beskrivning av skicket skulle jag gissa mer på presskörd ;)

Så nött och skavd blir den inte enbart genom att ha varit fraktad i en rygga..

1000:- för en enkel koll av slutarräknaren tycker jag låter mycket..

Jag tycker att du gör rätt. Du har fått en förklaring som är trovärdig. Vad mer kan du göra. Priset är attraktivt och med med den bakgrunden kan man anta att slutaren inte gått så långt som en presskamera. Många som inte är fotointresserade på samma sätt som vi ser en kamera som vilken pryl som helst och låter den skava i ryggan.

Godtrosförvärv

En förklaring som är trolig spelar tyvärr ingen roll längre. Om den är stulen så blir du av med kameran utan att få igen ett öre, och du riskerar även åtal, om det visar sig att du gett "för" lite för kameran. Med för lite menar jag vad åklagare/polis tycker.

Jag säger detta för att jag har erfarenhet av detta. Jag köpte en 1N HS för 5000:-, en som var rätt fräsh men dock inte i nyskick. Sedan så ringde polisen och förklarade att den var stulen och att jag genast skulle lämna ifrån mig den, eftersom de skulle inleda en förundersökning mot mig. Eftersom detta var för 1.5 år sedan så fanns lagen om godtrosförvärv kvar och det hela slutade efter 1 ÅR! av tvister att jag till slut fick igen kameran. Jag skulle alldrig nånsin ta en risk att gå igenom samma sak igen.

Kan även nämna att en "trovärdig" fackhandlare bedömde värdet av kameran till 15.000-20.000 SEK.
Alltså kan en åklagare få till vilket pris som helst. Så lyssna på ett varningens ord, akta er för stöldgods. Be alltid om serienummer och gör en kontroll hos Polisen!

Jag köpte kameran och kollade sen upp serienummer hos polisen...

Det blev visst lite fel ordning där men jag hade en känsla av att säljaren var att lita på och det visade sig att serienumret inte var polisanmält, det fanns över huvud taget ingen eos 1n stöldanmäld just nu.

Kollade lite på nätet när det gäller stöldgods och det visar sig att sen den 1-juli i år så är det köparens uppgift att i princip försäkra sig om att varan inte är stulen. Om det skulle visa sig att den är stulen så förlorar man som köpare både vara och pengar. Det finns inget som heter "köp i god tro" längre.

ANNONS
Götaplatsens Foto